Que estàs buscant?
CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CE7. Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores.
CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.
CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.
CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.
CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.
CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.
CT3. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.
CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.
CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.
L'assignatura està orientada a l'estudi de models de gestió empresarial que matisen determinats postulats de la teoria convencional en l'àmbit de l'organització i la direcció d'empreses. Prenent com a fil conductor l'economia social i l'economia circular, els principis rectors d’aquestes disciplines representen una reflexió crítica de les normes i les regles econòmiques generalment acceptades. L’assignatura, a més, també representa una clara aportació a nous models de gestió dels recursos humans i de les finances. A partir de repensar conceptes com productivitat, eficiència, eficàcia, rendibilitat o benefici es fa necessari identificar formes noves de gestió. Aquesta assignatura representa un compendi sobre economia i empresa, que mostra models útils per gestionar l’empresa del segle XXI.
1. Per què estem parlant d'Economia Social i Economia Circular?
a) Desenvolupament socioeconòmic actual (Economia del Donut)
b) El repte ambiental
c) El repte de la desigualtat (interna i global)
d) Introducció a l'Economia Social
e) Introducció a l'Economia Circular (Pensament econòmic)
2. Tendències alternatives de desenvolupament socioeconòmic
a) Ètica i empresa: la Responsabilitat Social Corporativa
b) Natural capitalism
c) Teoria del Bé Comú
d) Les teories del Decreixement
e) B-Corp
3. L'empresa social i els reptes actuals: noves tendències d'administració empresarial
a) Tipus d'organitzacions. Principis de gestió i democràcia interna
b) La propietat col·lectiva: implicacions en la governança i l'organització. Formes de participació
c) Noves orientacions estratègiques, un nou marc conceptual per la cerca d'avantatges: de la competitivitat a la cooperació
4. Aplicació de l'Economia Circular a l'empresa
a) Estratègies i models de negoci
a.1) Estratègies de disseny circular de productes i serveis
a.2) Models de negoci en Economia Circular
b) L'Economia Circular en la gestió empresarial
b.1) Gestió i eficiència en l'ús de recursos
b.2) Certificacions
5. Mètriques i indicadors de la sostenibilitat
a) Mètriques alternatives
b) Finances sostenibles
b.1) Taxonomia UE
b.2) ESG: Reporting
Avaluació continuada (30%): durant el trimestre es proposaran diferents activitats individuals i/o en grup que l'estudiant haurà de lliurar a l'eCampus.
Treball final (20%): durant el trimestre es proposarà un treball final individual i/o en grup que l'estudiant haurà de lliurar a l'eCampus.
Examen final (50%): cal obtenir una nota mínima de 5 (sobre 10) per aprovar i fer mitjana amb les activitats d'avaluació continuada. Si la nota és inferior a 5, caldrà anar a recuperació, en què només es podrà recuperar l'examen final (no les activitats d'avaluació continuada). Si l'alumne/a no es presenta a l'examen en convocatòria ordinària, no pot anar a recuperació.
BELDA HÉRIZ, Ignacio (2018). Economia circular. Un nuevo modelo de producción y consumo sostenible. Ed. Tébar Flores
SERRANO ROBLES, Eloi (coord.) (2019). Introducció a l'economia i l'empresa social. Barcelona: Icaria
BALLESTERO PAREJA, Enrique (1990). Economia Social y empresas cooperativas. Alianza Universidad
HENZEN, Rozanne i WEENK, Ed (2022). Economía circular. Un enfoque práctico para transformar los modelos empresariales. Marge Books
BORKOWSKI, Jesse (dir.) (2013). Real Value [documental]
GALAZ VALDERRAMA, Caterine i PRIETO DROUILLAS, Rodrigo (2006). Economía solidaria. De la obsesión por el lucro a la redistribución con equidad. Barcelona: Icaria
GARCIA JANÉ, Jordi (2001). La dimensió cooperativa. Barcelona: Icaria
REVISTA ILLACRUA (ed.) (2007). ¡Participacción! Una caja de herramientas para la economía solidaria. Barcelona: Icaria
GARCIA JANÉ, Jordi (2017). L'economia solidària en cent paraules. Barcelona: Icaria
FAURA VENTOSA, Ignasi (2016). L'economia social catalana als inicis del segle XX. Pagès Editors
MIRÓ ACEDO, Ivan (2018). Ciutats cooperatives. Esbossos d'una altra economia urbana. Barcelona: Icaria
ASHCROFT, Ross (dir.) (2012). Four Horsemen [documental]. Motherlode
PECK, Raoul (dir.) (2017). El joven Karl Marx [pel·lícula, Agat Films, Velvet Films, Rohfilm]