Que estàs buscant?
El passat dimecres 28 de setembre, nou empreses que participen en el Pla Embarca van tenir l’oportunitat de visitar l’empresa Hoko. Hoko és una empresa que dissenya i fabrica roba tècnica esportiva de microfibra amb teixit de polipropilè per a runners, ciclistes i triatletes. Joaquin León, el seu fundador, va compartir més de dues hores amb els joves emprenedors i els va explicar la seva experiència. Va abordar la idea de negoci i les claus del creixement, i va respondre als dubtes i inquietuds que li van plantejar.
León va destacar com a elements diferencials del seu producte el teixit de polipropilè que utilitza, que té millors prestacions (de confort, transpiració,...) que el de les grans marques esportives. Tot i que té un cost més elevat, pot reduir costos gràcies a un innovador sistema de producció. Va reaprofitar maquinària tèxtil, que s’utilitzava per fer "slips" i, després d’un any d’investigació, va aconseguir aprofitar la tecnologia d’aquesta maquinària per fer altres prendes de roba optimitzant el sistema de producció, ja que no tenen costures i no requereix de tints o , acabats.
Sobre el finançament, va reconèixer que els inicis van ser durs, i que va començar invertint tots els recursos propis de què disposava (35.000 euros). Després, va haver de recórrer als familiars, per poder arribar a llançar el primer producte. Va explcar que el punt d’inflexió va ser guanyar en la novena edició els Premis Creatic, i ser convidat al programa de Els Matins, de TV3. Va ser llavors quan les vendes on-line es van començar a multiplicar fins ara, que ha aconseguit anar triplicant la facturació any rere any fins als tres milions de facturació del 2015.
Joaquin León té el 100% del capital de l’empresai assegura que prefereix mantenir la propietat sense l'entrada d'altres inversors. Actualment, ven a Europa, Mèxic i als EEUU, on acaba de tancar un contracte amb un distribuïdor a Miami.
Els participants del Pla Embarca, una iniciativa d'Start-up Catalonia en què el Tecnocampus n'és la seu al Maresme, van acabar la visita demanant a León tres consells que donaria als emprenedors que inicien els seus projectes. Va respondre: "Fer un bon producte, creure-hi i estar disposat a treballar”.