Que estàs buscant?
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
E1_Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social
E4_Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel.lectuals i destreses tècniques i manuals, que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals, i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits, de manera que, a l'acabar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com actuacions en l'atenció primària i comunitària
E5_Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials
E8_Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari
E9_Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats
E10_Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats
E11_Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, oferint una assistència integral als pacients
E13_Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials
E18_Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguin l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planifiació, gestió i control de les unitats assistencials on es doni atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris
E20_Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport
E23_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà
E24_Entendre els fonametns del condicionament físic per la pràctica de l'activitat física i l'esport
T1_Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
L’assignatura mètodes innovadors en valoració dins de la Fisioteràpia, pretén proporcionar coneixements dels sistemes més actuals en l’exploració i la monitorització per la valoració de l’estat del pacient, el seguiment i l’observació de les modificacions que puguin generar els diferents tractaments de fisioteràpia.
Aquesta assignatura es basa en les actualitzacions en recerca i les constants evolucions tecnològiques, que han permès el desenvolupament de noves eines per quantificar característiques físiques, estats funcionals, observació i valoració objectiva, i l'evolució i segment dels pacients.com rangs de moviments, força, patrons de moviment.
L'assignatura està dividida en 2 blocs:
1 Mètodes de valoració en fisioteràpia
En l’àmbit de la fisioteràpia esportiva, actualment existeixen eines que poden ser utilitzades pels fisioterapeutes durant la recuperació i prevenció de lesions, així mateix, en la prescripció d’exercicis i el manteniment de la salut, que ens permeten valorar rangs de moviment, força, patrons de moviment, alteracions estructurals i modificacions musculoesquelètiques funcionals.
2 Ecografia
L’observació de les estructures musculoesquelètiques a través de la ecografia, obra un nou camp en les valoracions tant estàtiques com dinàmiques de les pròpies estructures, així com de la connexió i la relació que guarden entre elles. La possibilitat de realitzar una valoració en temps real, amb la realització d’una comparativa amb les estructures contralaterals, la mesura i la anàlisis de les estructures, l'observació de les estructures envers el moviment actiu o passiu, així com la realització de tractaments de fisioteràpia invasiva ecoguida, obra un camp de possibilitats al fisioterapeuta, tant en la fase de valoració i tractament com en les fases de seguiment i evolució de les possibles afectacions musculoesquelètiques.
RA48. Incorpora la comunicació i difusió de resultats com a part del procés d'intervenció terapèutica.
RA58. Aplicar el mètode científic als diferents camps de la fisioteràpia: disseny metodològic, registres,bases dedades i anàlisi estadística.
RA59. Comprendre problemes substancials de fisioteràpia i proposar hipòtesis per dissenyar l'estratègia metodològica per a la seva demostració científica, que donaria lloc a la millor resolució dels problemes identificats.
RA14. Utilitza la terminologia específica en llengua anglesa relacionada amb la tecnologia, la informació i l'estadística aplicada a l'activitat física i l'esport: taules de dades, gràfics, diagrames, procediments, protocols,...
RA11. Aplica el mètode científic als diferents camps de l'activitat física i les ciències de l'esport: disseny metodològic, registres, bases de dades i anàlisi estadística.
RA20. Identifica els principals agents físics utilitzats en les intervencions de fisioteràpia. Classificar-los segons el seu efecte i importància i establir ordre de prioritats en la seva aplicació terapèutica.
RA22. Estableix el protocol d'intervenció a partir de la negociació conjunta entre terapeuta i pacient.
RA23. Realitza el diagnòstic fisioterapèutic per determinar les disfuncions i discapacitats que requeriran una intervenció de fisioteràpia específica.
RA13. Incorporar noves tecnologies per a l'obtenció de registres i el processament de la informació i la imatge a la fisioteràpia: formular projectes que integrin les diferents operacions.
RA8. Aplica, a partir del coneixement, els efectes de l'activitat física i les intervencions físiques, provocades sobre les reaccions bioquímiques dels diferents òrgans i sistemes humans
Activitats formatives | Tipologia Activitat | Hores |
AF1. Classes teòriques | 8.25 | |
AF2. Seminaris / Tallers | 3 | |
AF3. Classes pràctiques | 26.25 | |
AF6. Estudi i treball en grup | 2 | |
AF6. Estudi i treball autònom, individual | 60.5 | |
Total | 100 |
Continguts de l'assignatura
Continguts mètodes de valoració en fisioteràpia
Introducció als mètodes de valoració actuals, manuals, digitals i d’aparatologia.
Coneixement dels factors de risc musculoesquelètics modificables en les lesions traumatològiques i esportives. Valoració i pràctica del rang de moviment amb l’ús d’eines manuals, digitals, app, en 2D i 3D. Valoració i pràctica de la força d’EESS i EEII amb l’ús de dinamòmetres, galgues, sistemes d’encoders i plataforma de forces.
Valoració i pràctica de tests funcionals. Introducció i pràctica de l’ús de l’electromiografia, i sistemes de 2D i 3D .
Tema 1: Introducció a noves eines de mesura en la pràctica diària: ROM digital, Força HDD, galga, app.
Tema 2: Eines de mesures del Moviment Funcional: Comparació amb mètodes tradicionals/Vídeos anàlisis apps, Kinovea 2D, WERIUM.
Tema 3. Valoració de la força i activació muscular: Utilització de tecnologies per valorar la força. Isocinètica Vs Isotònica. Aplicabilitat de encoders com a test, EMG.
Tema 4: Functional Movement Screening (FMS): Origen del FMS, què és FMS, Criteris de classificació
Tema 5: Valoració del turmell: aplicabilitat del leg motion
Tema 6: Screenings musculesquelètics: Què son? Perquè serveixen? Què obtenim?/Elecció de test screenings/evidència dels screenings i aplicació.
Tema 7: Test de valoració segons lesions III: Lesions d’espatlla, colze i mà (HHD i ROM, test de discinèsia)
Tema 8: Test de valoració segons lesions I: Lesions de Groin Pain (ROM, HHD, KBFO, Test funcional específic) Galga de força (RFD)
Tema 9: Test de valoració segons lesions II: Lesió muscular Isquiosural (AKET, PKET, Jurdan test) / Recte Anterior (Thomas Modificat,...)/Tríceps Sural, Dinometria dels principals músculs EEII
Continguts ecografia
Introducció teòrica en l’ecografia.
Pràctica en la valoració ultrasonogràfica de les estructures musculoesquelètiques. Introducció de la eina de quantificació de l’estructura del tendó amb Ultrasound Tissue Characterization (UTC).
Aprenentatge de la diferenciació d’estructures musculoesquelètiques.
Pràctica en la valoració d’afectacions patològiques en estructures musculoesquelètiques.
Tema 1: Introducció a l'ecografia
Tema 2: Com funciona l'ecografia, paràmetres, funcions, nomenclatura, utilització.
Tema 3. Sonoanatomia Espatlla
Tema 4: Sonoanatomia Colze
Tema 5: Sonoanatomia canell i mà
Tema 6: Sonoanatomia cadera
Tema 7: Sonoanatomia genoll
Tema 8: Sonoanatomia turmell i peu
Tema 9: Sonoanatomia patològica.
MD1. Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'alumne a través de l'aprenentatge unidireccional
MD2. Casos pràctics: adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
MD3. Resoldre exercicis i problemes: fer exercici, assajar i posar en pràctica coneixements previs
MD4. Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupament de coneixement actiu a través de la resolució de problemes
MD5. Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte de resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits
MD6. Aprenentatge cooperatiu: fomentar el coneixement actiu i significatiu de manera cooperativa
Sistema d'avaluació | Activitat | Ponderació |
Avaluació continuada format porta soli electrònic | 20% | |
Expressió oral | 20% | |
Examen teòric tipus test |
Les activitats seran tipus videografies, qüestionaris, cassos clínics.
En el cas que no s’aprovi l’avaluació continuada, es podrà repetir, és a dir, no s’acceptaran per l’examen final aquell/a alumne que no hagin aprovat totes les activitats.
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5/10 en la mitjana final de l'avaluació. La nota final serà la mitjana ponderada de totes les activitats realitzades.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l’examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens durant l'avaluació del període ordinari. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La participació a les activitats a l’aula i en les discussions, s'avaluaran sempre i quan l'assistència a classe sigui com a mínim del 80%. Si no s'assoleix aquest mínim, la qualificació de l'assignatura serà "No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació.
Per tant es considerarà aquesta situació de no presentat quan l’alumne/a no s’hagi presentat a la prova teòrica i/o l’exposició oral pràctica.
Bianchi, C. Martinoli. Ecografia musculoesquletica. Ed. Marban. 2021
Iñigo Iriarte Posee, Carles Pedret Carbadillo, Ramon Balius Matas, Luis Cerezal Pesquera. Ecografía Musculoesquelética Exploración anatómica y Patología. Ed. Panamericana. 2020