Que estàs buscant?
L'economia circular és un nou model de producció i consum que assegura un creixement sostenible en el temps. Amb l'economia circular, podem impulsar l'optimització dels recursos, reduir el consum de matèries primeres i recuperar els residus reciclant-los o donant-los una segona vida com a producte nou.
Des de TecnoCampus volem acompanyar a les empreses en la seva transició cap a l’economia circular.
La transformació cap a models de negoci i processos productius basats en l’economia circular té a veure amb molts àmbits:
StartCircular és el programa vertical de Tecnocampus Mataró en economia circular dirigit a acompanyar a empreses en la seva transformació cap a la circularitat així com a I’impuIs de noves iniciatives emprenedores en aquest àmbit.
El programa, coordinat per l’àrea de Transferència, Innovació i Empresa compta amb el suport de la Càtedra d’Economia Circular i Sostenibilitat del Tecnocampus i s’emmarca dins l’estratègia de la ciutat de Mataró per fomentar la transició cap a una economia circular. Ofereix tota una sèrie d’activitats pel foment de l’economia circular per a empreses i emprenedors.
El programa StartCircular ajuda a les empreses i emprenedors a repensar l'estratègia de negoci per esdevenir una empresa més sostenible i abordar els reptes socials i ambientals amb noves solucions tecnològiques i/o innovadores.
Continguts diversos per apropar les estratègies d'economia circular a emprenedors i empreses, per la incorporació d'aquesta al ser model de negoci.
Anàlisi de cicle de vida
En aquesta sessió coneixeràs la perspectiva de cicle de vida i de les metodologies LCC (Life Cycle Assessment) i LCA (Life Cycle Costing), essencials per a una correcta aplicació dels principis de l'economia circular i de la sostenibilitat.
Programa:
Com fer un customer journey map
La definició de models de negoci circulars passa per una de les estratègies clau en Economia Circular: la servitització de producte. Per a poder iniciar el camí cap a la servitització caL reorientar el negoci d'oferta de productes a oferta de solucions.
En aquets webinar veurem una de les eines que es poden emprar per posar el focus en les necessitats de l’usuari o client, com és el customer journey map:
Programa:
Estratègies d'ecodisseny de producte
L'ecodisseny és alhora un principi i un enfocament. Consisteix a integrar criteris de protecció del medi ambient al llarg del cicle de vida d'un servei o producte. L'objectiu principal de l'ecodisseny és anticipar i minimitzar els impactes ambientals negatius (de fabricació, ús i eliminació de productes).
En aquesta sessió s'entendrà què és l'ecodisseny com a estratègia per aplicar l'economia circular i exemples d'aplicació en diverses empreses i productes.
Estratègies de simbiosi industrial.
La simbiosi industrial és el procés pel qual els residus o subproductes d'una indústria o procés industrial es converteixen en matèries primeres per a un altre. En altres paraules, és l'intercanvi mútuament beneficiós de residus i subproductes entre tres o més parts, que inclou intercanvis físics de materials, energia, aigua i subproductes entre grups diversificats d'empreses.
En aquest webinar es parlarà sobre el concepte i i l'aplicació en l'àmbit de l'economia circular, per tal integrar-ho com estratègia. Per tal de poder comprendre l'adaptació de l'estratègia de simbiosi i que es pugui portar a terme a la propia empresa, durant el webinar s'explicaran casos d'èxit, eines i metodologies concretes.
Programa:
Estratègies de residu-recurs.
En aquesta sessió podràs conèixer l'àmbit de la recuperació i transformació de residus per a la conversió d'aquests en recursos, així com la integració d'estratègies de residu-recurs als models de negoci de les empreses.
Programa:
Programes d'acompanyament, de la mà d’experts en sostenibilitat i economia circular, dirigits a incorporar l'economia circular als projectes emprenedors i a les empreses.
Adreçat a:
Programa d’acompanyament, de la mà dels experts de la Càtedra d'Economia Circular i Sostenibilitat del Tecnocampus, que té com a objectiu l’assessorament individualitzat a les empreses, per a la seva transició cap a la circularitat
L'acompanyament consta de 15 hores per empresa i, a través de reunions individuals i sessions de treball, s'estructura en els següents punts:
Adreçat a:
Important: Per poder participar d’aquest programa, és requisit indispensable haver participat prèviament en l’itinerari formatiu per a empreses.
Programa d’acompanyament a emprenedors dirigit a acompanyar emprenedors/es a transformar la seva idea de negoci en un projecte d’empresa real, incorporant la sostenibilitat com a avantatge competitiu a través de l’economia circular.
El programa consta de dues fases:
Consulta tota la informació del programa, així com el detall de les sessions, al següent enllaç.
Qui pot aplicar?
Itinerari formatiu, de la mà d’experts en el sector, dirigit a donar a conèixer els principals conceptes i estratègies que poden aplicar les startups i les petites i mitjanes empreses per a una transició cap a l’Economia Circular.
Les sessions seran impartides per professionals de la càtedra d’economia circular i sostenibilitat de TecnoCampus i experts del sector.
Adreçat a:
La Unió Europea, mitjançant el Pacte Verd Europeu, va deixar clar que calen grans inversions en tots els sectors econòmics per a la transició cap a una economia climàticament neutra i per assolir els objectius de sostenibilitat ambiental de la Unió.
Per avançar cap aquest propòsit, hi ha una sèrie d’ajuts i subvencions adreçats a invertir en el desenvolupament de tecnologies respectuoses amb el medi ambient i/o implementació d’estratègies de circularitat a les empreses:
Pots accedir a la informació de la resta de subvencions al portal d’ajuts i línies de finançament de TecnoCampus
Estigues atent perquè també organitzarem jornades de finançament per apropar-te amb els proveïdors d’aquest finançament
Per tal de poder incorporar l’economia circular a l’empresa primer de tot s’ha de generar una diagnosi empresarial. Aquesta diagnosi serveix per entendre quines àrees són més importants pel negoci, comparar l’acompliment actual amb el desitjat o amb el futur i així veure els canvis generats en cada àrea, descobrir el grau de maduresa de la seva empresa pel que fa a sostenibilitat i circularitat per poder marcar objectius factibles i realistes i també per entendre el que necessita realitzar-se i en quin departament o procés.
Per poder generar aquesta diagnosi circular hi ha moltes eines que s’han creat, us proposem algunes:
El canvi de model de negoci en l’àmbit organitzatiu consisteix en la implementació de paradigmes alternatius diferents de la visió del món econòmic neoclàssic que configuren la cultura, l’estructura i les rutines de les organitzacions i, per tant, canvien la manera de fer negocis cap al desenvolupament sostenible, un model de negoci sostenible és l’agregat d’aquests diversos aspectes organitzatius.
Hi ha diversos models de negoci circulars que les empreses poden aprofitar – per separat o en combinació – per generar millores en la productivitat dels recursos de manera innovadora que també redueixen els costos, generen ingressos i milloren el valor i la diferenciació del client.
Alguns exemples en són:
Per tal de generar una bona transició empresarial cap a la circularitat, és necessari, un cop es tingui clar del punt del qual es parteix, saber els passos a seguir i els ítems a tenir en compte per generar una reorganització del pla empresarial tenint en compte els diversos factors que intervenen en les accions necessàries.
Pel que fa als aspectes a tenir en compte, internament és molt important conèixer l’estructura de l’empresa i tenir en compte el departament de recursos humans, perquè se sàpiga qui són els empleats i els seus càrrecs, obtenint informació sobre les capacitats de cada un per poder reubicar-los en altres llocs o fins i tot, ascendir-los, juntament amb conèixer les capacitats de lideratge de cadascú.
També s’han d’establir els desafiaments, els objectius que vols assolir i la planificació de com s’ha d’aconseguir, relacionant-ho amb el departament de Recursos Humans per posar a la persona adequada en cada lloc del projecte perquè siguin capaços d’exercir bé la seva feina, en cas contrari, per molt bona que sigui l’estratègia, fracassarà.
A part de tot això, és molt rellevant fer que els empleats se sentin part d’aquest procés, ja que finalment són aquests els que ajuden a potenciar-la. Per això, és molt valuós crear una cultura empresarial perquè es comprometin en aquesta nova etapa que emprenen.
Respecte a l’entorn extern s’ha de tenir un bon coneixement del mercat i dels consumidors (els actuals i els potencials) per generar una transició que sigui eficient quant a les necessitats reals i que estigui lligada als valors dels consumidors, no perdent mercat, sinó guanyant-lo.
Una eina que permetrà obtenir informació sobre els clients és el Customer Journey:
https://circitnord.com/wp-content/uploads/2020/04/T05_Customer-Journey-Tamplate_A0_ref.pdf
Un cop es tingui clar el camí a seguir s’ha de determinar quina tipologia d’innovació es vol portar a terme per tal de generar el camí que es vol seguir. Algunes idees d’eines d’innovació circular es poden idear en eines com:
Per tal de generar una bona transició, tenir una base de coneixement és essencial per poder optar a tenir un ventall de possibles accions a portar a terme de la millor manera possible. La formació és essencial per millorar la transició i per això us proposem alguns enllaços on poder obtenir formacions concretes:
Si vols optar a tenir alguna formació més específica, et pots posar en contacte amb la Càtedra d’Economia Circular (https://catedraeconomiacircular.tecnocampus.cat/)
Per tal de generar la transició circular es poden necessitar fonts de finançament. Per això mateix et facilitem alguns enllaços on podràs trobar finançaments específics:
Un cop acabat el projecte, s’ha de generar una avaluació dels diversos indicadors marcats, i així, tornar a portar a terme una diagnosi que permetrà fer una comparació entre l’empresa que va començar el procés i la que fet la transició.
Per tal de poder generar una bona avaluació s’han de tenir en compte tant els aspectes econòmics com els aspectes mediambientals perquè en el cas de la circularitat, la sostenibilitat és un pilar.
Si s’escau s’haurà de justificar la subvenció rebuda i, per tant, s’haurà de fer l’avaluació amb els documents i passos que marqui l’entitat subvencionadora.
L’últim pas en la transició cap a la circularitat és generar una revisió dels resultats i produir els canvis necessaris per rectificar si es considera alguna part del procés i així millorar la metodologia en qüestió i poder aconseguir millors resultats.
Amb el suport de: