Que estàs buscant?
RAE1 - Integrarà els principis i teories dels agents físics sent aplicats com a intervencions en fisioteràpia, documents de pràctica assistencial i la simulació clínica.
RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE10 - Identificarà els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere realitzant la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta manera de violència en els seminaris pràctics, la simulació i les pràctiques acadèmiques externes.
RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, Vibroteràpia, Fototeràpia, Pressoteràpia, teràpies derivades d'altres agents físics, així com aspectes fonamentals de l'Ergoteràpia i altres teràpies afins a l'àmbit de competència de la fisioteràpia, en els seminaris pràctics i en les pràctiques acadèmiques externes.
RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en els àmbits de l'Atenció Primària, Especialitzada i de la Salut Laboral.
RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats observant-se en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
RAE27 - Desenvoluparà la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar solucions en l'àmbit professional.
L'assignatura Pràcticum I comprèn totes aquelles activitats dins del procés ensenyament-aprenentatge orientades a adquirir les competències a l'entorn assistencial de la pràctica professional. Durant el seu desenvolupament, l'alumne/a, participa en la pràctica clínica, així com en tutories grupals que l'orienten a la reflexió sobre la pràctica clínica.
El Pràcticum I integra tots els coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors adquirits en totes les matèries del Grau en Fisioteràpia i es duu a terme sota la tutela de fisioterapeutes qualificats i amb àmplia experiència professional. Una de les figures serà el/la tutor/a clínic/a de l’entitat col·laboradora on l’alumne realitzarà les pràctiques i la seva principal funció serà vetllar pel bon desenvolupament de les mateixes respectant la seva finalitat formativa. Aquesta figura es presenta com una eina indispensable en l’aprenentatge de l’alumne/a durant aquest període. L’assessorament, acompanyament i tutorització assegura la qualitat en el procés d’assoliment de coneixements teòrics i pràctics de l’alumne/a, en una àrea de transcendent importància, com són les pràctiques externes. L'altre figura serà el/la tutor/a acadèmic/a que serà un/a professor/a de la universitat que orienta el procés d’aprenentatge de l'estudiantat sempre des d'una perspectiva docent i en contacte amb el tutor/a clínic/a. Ambdós tutors tenen la funció de garantir tant el desenvolupament de les competències adquirides per l'alumnat com la seva avaluació. Aquesta, es tracta d'una avaluació continuada i formativa, on s'avaluen tant competències genèriques com específiques de cadascun dels Pràcticums.
L'assignatura del Pràcticum I té com a objectiu principal el contacte directe amb els pacients i l'equip multidisciplinari en diferents mútues privades, on es tracten pacients amb diferents lesions agudes, subagudes i cròniques de diferents nivells de complexitat.
En l'assignatura Pràcticum I, l'alumnat posa en pràctica els coneixements obtinguts durant l'aprenentatge teòric de la titulació i articulen la teoria amb la pràctica desenvolupant la capacitat crítica necessària per la formació d’interrogants professionals.
Les pràctiques externes tutelades pretenen que l'estudiantat desenvolupi i integri, de manera continuada i progressiva, les competències necessàries per aplicar en un context real professional els coneixements adquirits en les diferents matèries que configuren el pla d'estudis. Els continguts que es treballaran al Pràcticum I estan relacionats amb l'aprenentatge del model pràctic de la intervenció de fisioteràpia en les diferents especialitats de la professió, com prevenció, l'avaluació, el diagnòstic específic, disseny dels diferents protocols d'intervenció i plans d’actuació personalitzat
El Pràcticum I està compost per dos blocs:
- un bloc pràctic de pràctiques externes a centres de fisioteràpia concertats amb mútues privades
- un bloc d’elaboració de la memòria de pràctiques externes i un seminari presencial reflexiu de l’experiència del primer contacte amb pacients reals
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:
Sistema d'avaluació | Ponderació màxima | Ponderació mínima |
SE8. Elaboració de la memòria de pràctiques | 35% | 35% |
SE9. Evaluació del seguiment de les pràctiques | 65% | 65% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
En cas que l'alumne/a realitzi una única falta d'assistència injustificada la qualificació de l'assignatura serà " No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació. En cas de superar el màxim de faltes justificades o no superar l'assignatura existeix la possibilitat de recuperar-la durant el període establert de recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
https://www.fisioterapeutes.cat/ca/institucional/legislacio/codi-deontologic
Fernández de las Peñas C, Melián Ortiz A. Cinesiterapia. Bases fisiológicas y aplicación práctica. 2ª edición. Barcelona: Elsevier; 2019
Niaz, Aiman (2019). Essentials of Physiotherapy Clinical Practice: A guide for physiotherapist