Que estàs buscant?
RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats observant-se en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
RAE24 - Aplicarà els codis ètics i deontològics, les bases jurídiques de la professió implementant els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats en l'adequat exercici professional.
El ràpid desenvolupament i creixement dels diversos àmbits de les Ciències de la Salut ha desembocat en la necessitat de sustentar la nosa pràctica clínica en l'evidència científica. Actualment ja no és suficient justificar la presa de decisions amb l'observació sinó que és precís objectivar i mesurar l'eficàcia i validesa de les nostres intervencions i tractaments.
Perquè els resultats d'un estudi de recerca siguin fiables i es puguin extrapolar a l'àmbit clínic, és necessari que tot el procés d'investigació es desenvolupi d'acord a una determinada metodologia i sistemàtica. Així mateix, la Bioestadística ha d'encarregar-se de definir, sintetitzar i interrelacionar les dades obtingudes amb la investigació amb l'objectiu de proporcionar una mesura objectiva sobre l'objecte d'estudi.
Per tant, l'objectiu d’aquesta assignatura és per una banda, ensenyar als estudiants les bases del mètode científic i proporcionar les bases i eines bàsiques
de treball per poder dissenyar, analitzar i, especialment, interpretar un projecte de recerca.
BLOC I: El mètode científic
Tema 1: Introducció a la recerca en Ciències de la Salut
Tema 2: Qualitat de l'evidència, error sistemàtic (biaix) i error aleatori (precisió)
Tema 3: Les fases de la investigació en Ciències de la Salut
Tema 4: L’ètica en investigació clínica.
Tema 5: Difusió de la recerca
BLOC II: Cerca i ús d'informació científica
Tema 6: Fonts d'informació i cerca bibligràfica
Tema 7: Citació bibliogràfica i gestors de referències bibliogràfiques
BLOC III: Bioestadística
Tema 8: Introducció a l’Estadística
Tema 9: Estadística descriptiva
Tema 10: Distribucions de probabilitat
Tema 11: Estadística inferèncial
Sistema d'avaluació |
Ponderació màxima |
Ponderació mínima |
SE1. Portafolis |
10% |
40% |
SE2. Exposició |
20% |
50% |
SE3. Examen |
30% |
60% |
SE4. Autoavaluació |
5% |
30% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació |
5% |
30% |
Per aprovar l’assignatura es necessari obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen final.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l'examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a l'examen final durant el període ordinari.
L’avaluació continuada no és recuperable.
Argimón JM, Jiménez J. (2019). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiología (5ª ed.) (EN PAPEL). Elsevier.
Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS (2016). Epidemiologia clínica (5ª edición). Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Editorial Lippincot Williams
and Wilkins. Wolkers Kluwer Health
Reyes A. (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
Salamanca Castro, AB (2013). El aeiou de la investigación en enfermería. Madrid, Editorial FUDEN