Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Raquel Sebio García
Clara Bergé Ortínez 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano
  • English

Competències


Competències específiques
  • RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

  • RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, Vibroteràpia, Fototeràpia, Pressoteràpia, teràpies derivades d'altres agents físics, així com aspectes fonamentals de l'Ergoteràpia i altres teràpies afins a l'àmbit de competència de la fisioteràpia, en els seminaris pràctics i en les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
     

Descripció


Cada vegada és més l'evidència científica que avala la prescripció d'activitat física terapèutica per a la prevenció i tractament de diferents malalties, especialment d'origen no transmissible. Els beneficis de la pràctica d'exercici són múltiples i abasten tots els sistemes incloent el cardiovascular, l'endocrí, el respiratori, el musculoesquelètic i el neurològic, a més de millorar altres aspectes de la vida diaria dels malalts com la qüalitat del somni, l'estat d'ànim i la qüalitat de vida en general.

Tot i aquests beneficis, la prescripció d'activitat física terapèutica encara és una assignatura pendent per diferents motius incloent la manca de recursos, la desinformació i les barreres físiques i psicològiques dels pacients. En aquesta assignatura abordarem els aspectes generals de com fer la prescripció d'activitat física terapèutica en diferents malalties i poblacions clíniques especials, des de com fer l'avaluació de les capacitats físiques per la identificació de les deficiències i alteracions fins com prescriure l'exercici en diferents tipus de malalts tenint en compte les seves necessitats específiques i possibles precaucions i/o recomanacions. També s'abordaran aspectes relacionats amb el canvi de conducta necessari per millorar l'adherència i manteniment dels beneficis obtinguts amb la pràctica d'activitat física.

L'assignatura combinarà classes teòriques on es farà servir la metodologia de classe magistral, però també el treball cooperatiu i el el concepte d'aula invertida amb classes més teòric-pràctiques on els alumnes podran experiementar, analitzar i debatre els conceptes adquirits prèviament. Així mateix, l'assignatura incorporarà eines i recursos relacionats amb la perspectiva de gènere i la prevenció de la violència de gènere. 

 

Continguts


1. Introducció a l'exercici terapèutic.

Concepte d'exerci terapèutic

Exercici terapèutic en Fisioteràpia

2. Avaluació de les capacitats físiques bàsiques per a la prescripció de l'activitat i exercici físic terapèutic

Avaluació del risc per la pràctica d'activitat física terapèutica

Avaluació de la capacidad aeròbica

Avaluació de la funció muscular

Avaluació d'altras capacitats físiques

Avaluació dels nivells d'activitat física

3. Introducció a la prescripció d'activitat i exercici físic terapèutic 

Conceptes generals de prescripció.

Introducció al marc teòric FITT-VP

Prescripció d'exercici terapèutic per la restauració de la capacitat cardiorespiratòria

Prescripció d'exercici terapèutic per la restauració de la força i altres atributs de la funció muscular

Prescripció d'exercici terapèutic per la restauració d'atres capacitats físiques bàsiques

Adherència a l'activitat i exercici físic terapèutic. Barreres i facilitadors. 

4. Prescripció d'activitat física terapèutica en poblacions clíniques especials

Patologia musculesquelètica

Patologia cardiorespiratòria

Patologia oncològica

Patologia metabòlica

Patologia neurològica i neuromuscular

Altres poblacions

 

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura s'avaluarà mitjançant les següents activitats formatives:

SE1. Portfoli electrònic 10 - 40%

SE2. Exposició oral 20% - 50%

SE3. Examen 30 - 60%

SE5. Avaluació entre iguals 5 - 30%

Per la qualificació final, s'utilitzarà el sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003. Per aprovar l'assignatura és obligatori assistir al menys al 80% de les classes pràctiques (les faltes justificades estan incloses el 20% d'absències) i obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen final.

La no presentació a l'examen supondrà una qualificació de "No Presentat" i l'alumne no tindrà opció de recuperació. D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens durant el periode ordinari. Les activitats d'avaluació continuada (SE1, SE2 i SE5) no es poden recuperar. 

La còpia parcial o total de qualsevol de les activitats d'aprenentatge supondrà un "No Presentat" a la nota final  i l'alumne no es podrà presentar a la recuperació, sense detriment de l'obertura d'un expedient disciplinari per aquest motiu. 

El sistema d’avaluació en detall i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura. 

Bibliografia


Bàsic

Kisner, C. - Colby, L. (2005). Ejercicio Terapéutico. Fundamentos y Técnicas. Editorial Panamericana

Gary Liguouri (2021). ACSM Guidelines for exercise testing and prescription (11th Edition)

https://salutpublica.gencat.cat/ca/detalls/Article/Guia-de-prescripcio-dexercici-fisic-per-a-la-salut-Guia-PEFS

Complementary

La Touche R. Prescripción de ejercicio terapéutico en fisioterapia. Las bases elementales de la identidad profesional. JOMTS 2020; 2(1):m8

Pallarés JG; Morán-Navarro R. (2012). Propuesta metodológica para el entrenamiento de la resistencia cardiorespiratoria. J Sports Health Res 4(2):119-136

Carlos Balsalobre-Fernández, Pedro Jiménez-Reyes. (2014) Entrenamiento de fuerza. Nuevas Perspectivas Metodológicas. ISBN-13: 978-84-616- 7687-3. Disponible en: http://www.carlos-balsalobre.com/ Entrenamiento_de_Fuerza_Balsalobre&Jimenez.pdf