Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 10

Professorat: 

Anabel Casanovas Alvarez
Aleix Borràs Cima 
Estefania Casas Patarro 
Karima Bouallalene Jaramillo 
Melissa González Gómez 
Mª José Alfonso Pavón 
Nerea Sánchez Giménez 
Raquel Tornero Saltó 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • RAE1 - Integrarà els principis i teories dels agents físics sent aplicats com a intervencions en fisioteràpia, documents de pràctica assistencial i la simulació clínica.
     

  • RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
     

  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE9 - Serà capaç de fomentar la participació de l'usuari i família aplicant-lo en les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE10 - Identificarà els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere realitzant la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta manera de violència en els seminaris pràctics, la simulació i les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
     

  • RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
     

  • RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, Vibroteràpia, Fototeràpia, Pressoteràpia, teràpies derivades d'altres agents físics, així com aspectes fonamentals de l'Ergoteràpia i altres teràpies afins a l'àmbit de competència de la fisioteràpia, en els seminaris pràctics i en les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en els àmbits de l'Atenció Primària, Especialitzada i de la Salut Laboral.
     

  • RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats observant-se en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE25 - Integrarà els coneixements, destreses, actituds i valors adquirits en totes les matèries, realitzant pràctiques acadèmiques externes preprofessionals en forma de rotatori clínic independent i amb una avaluació final en els centres de salut, hospitals i altres centres assistencials, capacitant-li per a una atenció de fisioteràpia integral i eficaç.
     

  • RAE27 - Desenvoluparà la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar solucions en l'àmbit professional.
     

Descripció


L'assignatura Pràcticum IV comprèn totes aquelles activitats dins del procés ensenyament-aprenentatge orientades a adquirir les competències a l'entorn assistencial de la pràctica professional. Durant el seu desenvolupament, l'alumne/a, participa en la pràctica clínica, així com en tutories grupals que l'orienten a la reflexió sobre la pràctica clínica.

Per poder realitzar el Pràcticum IV, és necessari tenir aprovats els Pràcticums I, II i III. El Pràcticum IV està compost per un bloc pràctic de pràctiques externes a centres de fisioteràpia especialitzada i/o hospitals, i un altre bloc d’elaboració de treballs relacionats amb les pràctiques. Aquestes pràctiques estaran supervisades per dues figures molt importants: el/la  tutor/a clínic/a i el/la tutor/a acadèmic/a . El tutor/a clínic/a serà de l’entitat col·laboradora on l’alumne realitzarà les pràctiques i la seva principal funció serà vetllar pel bon desenvolupament de les mateixes respectant la seva finalitat formativa. Aquesta figura es presenta com una eina indispensable en l’aprenentatge de l’alumne/a durant aquest període. L’assessorament, acompanyament i tutorització assegura la qualitat en el procés d’assoliment de coneixements teòrics i pràctics de l’alumne/a, en una àrea de transcendent importància, com són les pràctiques externes. El/la tutor/a acadèmic/a serà un/a professor/a de la universitat que orienta el procés d’aprenentatge de l'estudiantat sempre des d'una perspectiva docent i en contacte amb el tutor/a clínic/a. Ambdós tutors tenen la funció de garantir tant el desenvolupament de les competències adquirides per l'alumnat com la seva avaluació.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament.

 

Continguts


Contacte directe amb els/les pacients i l'equip multidisciplinari en diferents centres hospitalaris i/o de fisioteràpia especialitzada on es tracten pacients amb diferents lesions agudes, subagudes i cròniques de diferents nivells de complexitat per tal d'afavorir l'aprenentatge en l’avaluació, diagnòstic i tractament dels diferents processos patològics on actua el/la Fisioterapeuta. 

Integració a la part professional  dels coneixements, habilitats, procediments i actituds  propis de la fisioteràpia als diferents centres externs assignats

Abordatge de casos clínics propis de la fisioteràpia 

 

 

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
S8. Elaboració de la memòria de pràctiques 35% 35%
SE9. Evaluació del seguiment de les pràctiques 65% 65%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.  

En cas que l'alumne/a realitzi una única falta d'assistència injustificada la qualificació de l'assignatura serà " No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació.

En cas de superar el màxim de faltes justificades o no superar l'assignatura existeix la possibilitat de recuperar-la durant el període establert de recuperació.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”