Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Luz Adriana Varela Vásquez
Cristina Alonso Corral 
David Bonet Calderón 
Karima Bouallalene Jaramillo 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
     

  • RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
     

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

  • RAE19 - Aplicarà mètodes i tècniques específiques que tinguin en compte les implicacions de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflecteixes, així com altres mètodes la seguretat i l'eficàcia dels quals estigui demostrada segons l'estat de desenvolupament de la ciència, en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
     

Descripció


Mètodes de Neurorehabilitació Avançada (4 ECTS) vol ser una assignatura que permeti a l’alumne descobrir diferents conceptes, metodologies, tècniques o estratègies en l’àmbit del tractament del pacient Neurològic.

Les malalties neurològiques tenen un impacte cabdal en la nostra societat. Segons la SEN (Sociedad Española de Neurología), 9 de les 15 malalties més freqüents entre les persones que tenen una discapacitat reconeguda a España són neurològiques. L’assignatura té com a principal objectiu adquirir els coneixements bàsics dels diferents conceptes i mètodes d’abordatge que actualment té a l’abast el fisioterapeuta dedicat al malalt neurològic. Pretén que l’alumne/a sigui capaç d'identificar quin és el seu rol dins d'un equip interdisciplinari que tracta totes les esferes afectades de la persona. En aquest sentit, es vol aprofundir en determinades patologies que presenten un gruix important de persones i que, potser per la seva complexitat, no es van treballar a fons durant la carrera. Aquestes i altres persones afectades per trastorns neurològics seran candidates a ser tractades a través dels abordatges que són objecte d'estudi en aquesta assignatura.

Finalment, aprendre a fer un bon raonament clínic serà fonamental per a poder elaborar els objectius de fisioteràpia i permetre escollir les eines de tractament més adients en cada cas. El contingut teòric i pràctic de l’assignatura, pretén donar una visió basada en l’evidencia clínica i fonamentada amb l’evidència científica publicada.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en els seus continguts"

Continguts


1- Rehabilitació en la paràlisi facial perifèrica

2- Tècniques basades en neurones mirall

3- Estimulació basal

4- Kinaesthetics

5- Estimulació multisensorial

6- BAPNE i musicoteràpia en la neurorehabilitació

7- Noves tecnologies aplicades a la neurorehabilitació

8- Dual Task

Sistema d'avaluació


L'avaluació final pot ponderar segons els següents sistemes d'avaluació: 

Activitat Ponderació
SE1. Portafoli electrònic  10 - 40% 
SE2. Exposición oral  20 - 50% 
SE3. Examen  30 - 60%
SE4. Autoavaluació 5 - 30%
SE5. Avaluació entre iguals 5 - 30%

 

La participació a les activitats a l’aula i en les discussions, s'avaluaran sempre i quan l'assistència a classe sigui com a mínim del 80%. Si no s'assoleix aquest mínim, la qualificació de l'assignatura serà "No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació.

Si se suspèn el total de l'assignatura, existeix la possibilitat de recuperar durant el període de recuperació.

“La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Cano de la Cuerda, R.,  Martínez Piédrola, R. M., Miangolarra Page, J. C. (2017). Control y aprendizaje motor: Fundamentos, desarrollo y reeducación del movimiento humano. Panamericana.

Cano de la Cuerda, R., Collado Vásquez, S. (2012). Neurorrehabilitación: Métodos específicos de valoración y tratamiento. Panamericana.

Cano de la Cuerda, R. Nuevas tecnologías en neurorrehabilitación: Aplicaciones diagnósticas y terapéuticas. Panamericana. 

Moseley, G., Butler, D., Beames, T., & Giles, T. (2012). The grader motor imagery handbook.Noigroup publications

Garcia F., Villa, A., Castaño, P. (2017). Interfaces neuronales y sistemas máquina-cerebro: fundamentos y aplicaciones. Rev ing biomed. 

Garcia F., Villa, A., Castaño, P. (2017). Interfaces neuronales y sistemas máquina-cerebro: fundamentos y aplicaciones. Rev ing biomed.