Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Luz Adriana Varela Vásquez
Esther Mur Gimeno 
Jordi Calvo Sanz 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.
     

  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
     

  • RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
     

  • RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

Descripció


L'assignatura de psicomotricitat i control motor forma part de la formació bàsica del grau de fisioteràpia, en ella es vol aproximar a l'alumnat als coneixements més bàsics i tradicionals sobre motricitat, igual que als coneixements més vanguardistes de les neurociències.

L'assignatura  té com a objectiu principal adquirir els coneixements bàsics i específics que permetin a l'alumnat, analitzar i raonar sobre que és el moviment i l'activitat motriu, com es desenvolupa en l'ésser humà, com s'organitza des del punt de vista neurofisiològic, com es modifica en relació amb el cicle vital i en relació amb els diferents estats de salut. L'alumnat podrà experimentar de manera conscient i des de diferents punts de vista (motor, sensitiu i cognitiu) diverses activitats motrius, que formen part del desenvolupament motriu de l'ésser humà, així com també diferents propostes d'exercicis propioceptius.

El contingut de l'assignatura pretén fomentar unes bones bases perquè els futurs fisioterapeutes encarin el tractament de les diverses condicions motores a tractar, d'una manera més global i completa.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. 

Continguts


Tema 1: Introducció a la psicomotricitat i control motor

Tema 2: Teories del control motor

Tema 3: Tipus de moviment

Tema 4: Components de l'acció

  • Components sensitius de l'acció
  • Components motor de l'acció
  • Components cognitius de l'acció

Tema 5: Desenvolupament motor

Tema 6: Aprenentatge motor

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula: 

 

Sistemas d'avaluació i qualificació
Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1. Portafoli electrònic 10% 40%
SE2. Exposició oral 20% 50%
SE3. Examen 30% 60%
SE4. Autoavaluació 5% 30%
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

 

Per poder superar l'assignatura caldrà obtenir una puntuació de com a mínim 5/10 a l'examen. La no presentació a l'examen constitueix un "NO PRESENTAT" i l'alumne no es podrà presentar a la recuperació. D'acord amb la normativa vigent, només es poden presentar a l'examen de recuperació els alumnes que hagin assolit una qualificació de suspens durant l'avaluació ordinaria. Les activitats que constitueixen l'avaluació continuada (SE1, SE2, SE3, i SE5) no es poden recuperar.

La còpia total o parcial en quasevol de les activitats d'aprenentatge significará un "NO PRESENTAT" a l'assignatura sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici d'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Adler, Susan S.; Beckers, Dominiek; Buck, Math. Facilitación Neuromuscular propioceptiva en la práctica. Panamericana, 2003.

Barsi S. La propioception - Principes fondamentaux de la rééducation propioceptive. Sauramps Medical, 2012.

Cano, de la Cuerda. R. Martínez, Piédrola. RM. Miangolarra, Page. JC. Control y aprendizaje motor: Fundamentos, desarrollo y reeducación del movimiento humano. Madrid: Editorial médica panamericana, 2017.

Kaya, Defne; Yosmauglu, Baran; Doral, Mahmut Nedim. Proprioception in orthopaedics, sports medicine and rehabilitation. Springer, 2018.

Shumway-Cook A, Woollacott M.H. Control motor; Teoría y aplicaciones prácticas. Baltimore: Williams&Wilkins,1995.

Tarantino Ruiz, Francisco. Entrenamiento propioceptivo. Editorial Médica Panamericana, 2017. 

Complementary

Bosch, F. Strength training and coordination: An integrative approach. Ten Brink, The Netherlands: 2015.

Massion J. Movement, posture and equilibrium: interaction and coordination. Prog Neurobiolo., 38(1):35-56, 1992

Garcia-Baró JA. Vaticón, Herreros. M.D. Organización funcional del sistema motor. En fisiologia del ejercicio (35-81). Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2006.

Cano de la Cuerda R, Collado Vazquez S. Neurorrehabilitación: métodos especificos de valoración y tratamiento. Madrid: Panamericana, 2012.