Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 3

Professorat: 

Carles Fernández Jané

Idiomes d'impartició


  • English

Competències


Competències específiques
  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
     

  • RAE22 - Promourà el desenvolupament d'hàbits de vida saludables, implementant l'educació per a la salut en les persones i comunitats observant-se en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
     

  • RAE24 - Aplicarà els codis ètics i deontològics, les bases jurídiques de la professió implementant els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats en l'adequat exercici professional.
     

Descripció


La Confederació Mundial de Fisioteràpia (ER-WCPT) defineix la Fisioteràpia Basada en la Evidencia (FBE) com “un compromís per a utilitzar la major evidencia científica disponible en la toma de decisions clíniques sobre la cura d’un individu i que integra al seu torn tant el coneixement adquirit durant la pràctica professional como aquell obtingut a través de la investigació sistemàtica en un determinat camp.


Aquest concepte, derivat al seu torn de la Medicina Basada en la Evidencia, te com objectiu integrar dins la pràctica clínica habitual dels fisioterapeutes els coneixements teòrico-pràctics adquirits mitjançant l’experiència professional amb l’evidència científica actual en relació a les tècniques i teràpies utilitzades en fisioteràpia i les preferències i característiques específiques de cada pacient, amb l’objectiu final de proporcionar als nostres pacients/subjectes la millor atenció possible.


Al llarg d’aquesta assignatura aprofundirem en el concepte i significat de la FBE posant l’accent especialment en el seu aspecte més científic, intentant integrar-ho dins del raonament clínic i la presa de decisions en fisioteràpia mitjançant la lectura crítica d'estudis d'investigació actuals i el debat i intercanvi d'experiències i opinions

Continguts


Fisioteràpia basada en l’evidència.

  • Definició de preguntes clíniques
  • Cerca d'informació científica
  • Avaluació de l'evidència científica - Lectura crítica
  • Decissió clínica
  • Avaluació dels resultats

Sistema d'avaluació


Sistema d'avaluació Ponderació màxima Ponderació mínima
SE1. Portafolis 10% 40%
SE2. Exposició 20% 50%
SE3. Examen 30% 60%
SE4. Autoavaluació 5% 30%
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 5% 30%

Per poder fer mitjana, caldrà treure un mínim de 5 sobre 10 al portafolis electrònic i 4 sobre 10 en l’examen final. Les activitats d'autoavaluació no son recuperables.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Recuperació:

En el cas de treure menys d'un 5 en el portafolis electrònic caldrà fer un examen que consistirà en la resolució d'un cas clínic

En el cas de treure menys d'un 4 en l'examen final, caldrà tornar a realitzar l'examen.

 

Bibliografia


Bàsic

Robert Herbert Gro Jamtvedt Judy Mead Kåre Birger Hagen; Practical Evidence-Based Physiotherapy (2nd edition). Elsevier 2005

Straus SE., Richardson WS, Glasziou P, Haynes RB. Medicina basada en la evidencia. Como ejercer y enseñar la MBA (3ª edición). Elsevier 2006

CASPE- Programa de Habilidades en Lectura Crítica Español https://redcaspe.org/