Que estàs buscant?
La documentació de l'assignatura serà majoritàriament en Anglès. Poden haver-hi documents en castellà i català, però hi dominarà l’anglès. Per tant, l'estudiant ha de poder llegir correctament de l'anglès.
CE3. Tenir coneixements bàsics sobre l'ús de la programació d'ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics d'aplicació en l'enginyeria.
CE11: Coneixements dels fonaments de l'electrònica.
Assignatura optativa emmarcada en el bloc de la menció en Fabricació Intel·ligent en la Indústria 4.0, d'enfocament eminentment pràctic orientada a introduir-se en el mon de les comunicacions digitals i de la ciberseguretat, tant en allò que fa referència a les comunicacions com els sistemes d’informació en general i la pròpia gestió de la informació.
En una primera part introdueix l’estudiant en el mon de les comunicacions. Es presenten els components bàsics d’un sistema de comunicacions, la seva missió i la seva implementació. Es fa èmfasi en els sistemes IP, i específicament en la pila de comunicació TCP/IP. S’analitzen alguns dels serveis habituals (correu, web, DNS, DHCP, ...)
Llavors s’analitzaran els mecanismes i protocols per la gestió de les xarxes i el disseny de solucions corporatives.
En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
RA1: Dissenyar, implantar i configurar xarxes i serveis (CE3)
RA1.1: Explicar la pila OSI i la pila TCP/IP
RA1.2: Explicar les funcions dels protocols d'enllaç i analitzar els paràmetres bàsics
RA1.3: Dissenyar una xarxa IP tenint en compte les seves característiques, adreçament i encaminament usats
RA1.4: Explicar i comparar les característiques més importants del protocol TCP i UDP
RA1.5: Modelar els diversos elements en un sistema de comunicacions. Calcular els paràmetres bàsics d'eficiència, ample de banda i utilització de les xarxes de comunicacions
RA1.6: Identificar i inspeccionar les capçaleres d'una trama amb un analitzador de xarxa
RA1.7: Explicar i comparar les diverses tècniques de commutació
RA1.8:El servei de NAT
RA2: Conèixer els principis, tècniques, topologies i components de les xarxes de comunicació. (CE3, CE11)
RA2.1: Entendre el funcionament del protocol DHCP
RA2.2: Entendre el funcionament del protocol DNS en les seves diverses versions
RA2.3: Entendre el funcionament del protocol SMTP en les seves diverses versions
RA2.4: Entendre el funcionament del protocol POP en les seves diverses versions
RA2.5: Entendre el funcionament del protocol IMAP en les seves diverses versions
RA2.7: Entendre el funcionament del protocol HTTP en les seves diverses versions
RA2.8: Entendre els protocols de capes superiors per comunicacions en temps real
RA3: Dissenyar solucions que integren tecnologies de hardware, software i comunicacions (CE3)
RA3.1: Tenir la capacitat de analitzar xarxes i topologies (detectar problemes, errors, millorar eficiència...)
RA3.2: Explicar els dispositius d'interconnexió més adequats en una topologia corporativa
RA3.2: Dissenyar sistemes de cablejat estructurat
RA4: Conèixer els diferents tipus de xarxes de comunicació i saber escollir les adequades per a una aplicació. (CE3)
RA4.1: Explicar l'evolució de la gestió de les xarxes actuals, des de SNMP fins SDN
Correspondències per a cada Grau:
GEEIA: Matèria Robòtica i Mecatrònica (RiM)
GEM;: Matèria Robòtica i Mecatrònica (RiM)
GEOI: Matèria Tecnologies Industrials (TI)
|
RiM - EEIA |
RiM - EM |
TI - EOI |
RA1 |
RA11 |
RA11 |
RA21 |
RA2 |
RA12 |
RA12 |
RA21 |
RA3 |
RA14 |
RA13 |
RA21 |
RA4 |
RA15 |
RA14 |
RA24 |
L’objectiu final és que l’alumne adquireixi els coneixements de l’assignatura mitjançant activitats que poden ser petites o consistir en projectes més complerts on intervinguin els coneixements que es van adquirint al llarg del curs, conjuntament amb els adquirits al llarg de la seva formació.
Dins les hores d'aprenentatge autònom es consideren les hores per a preparar les classes teòriques, les hores per a estudiar i consolidar els coneixements adquirits, les hores per a preparar el treball de les pràctiques i, per últim, les hores que l'estudiant pot dedicar a augmentar i complementar els seus coneixements sobre la matèria.
Per el seguiment de l'assignatura l'estudiant treballa amb el seu ordinador personal (portàtil) que haurà de portar a totes i cadascuna de les classes. Aquesta és una eina imprescindible per el desenvolupament i assoliment de l’assignatura, i l’alumne haurà d’instal·lar-se i utilitzar tot un seguit d’eines per poder-hi treballar.
Títol contingut 1: Xarxes IP |
|
Descripció |
|
Activitats vinculades |
Exposició teòrica (8h) |
Títol contingut 2: La capa de transport |
|
Descripció |
|
Activitats vinculades |
Exposició teòrica (8h) |
Títol contingut 3: La capa d’enllaç |
|
Descripció |
|
Activitats vinculades |
Exposició teòrica (6h) |
Títol contingut 4: PROTOCOLS D’APLICACIÓ |
|
Descripció |
|
Activitats vinculades |
Exposició teòrica (8h) |
Títol contingut 5: XARXES CORPORATIVES |
|
Descripció |
|
Activitats vinculades |
Exposició teòrica (6h) |
Títol contingut 6: PROTOCOLS DE SEGURETAT |
|
Descripció |
|
Activitats vinculades |
Exposició teòrica (4h) |
Es posa a disposició dels estudiants tot un seguit d'activitats de caire eminentment pràctic que són la base de les activitats d'aprenentatge de l'assignatura.
Aquestes activitats els estudiants/es les hauran de resoldre, a vegades de manera no presencial, seguint les indicacions dels docents i/o també seran treballades a classe, com a exemples en les sessions de teoria, en sessions de laboratori (grups grans o petits). Si bé algunes d'aquestes activitats podrien tenir caràcter optatiu (els docents no en verificaran de manera individualitzada la realització per part dels estudiants), seran imprescindibles per assolir els coneixements teòric-pràctics de l'assignatura.
Amb l'objectiu de recollir evidència de l'assoliment dels resultats d'aprenentatge esperats es realitzaran les següents activitats de caràcter avaluatiu, relacionades amb les competències comunes, transversals i específiques.
Títol de l’activitat 1: Prova Escrita |
|
Descripció general |
Prova individual d'aplicació pràctica (resolució d'exercicis i problemes) dels conceptes teòrics i procediments pràctics de l’assignatura (Evidència de tots els resultats d'aprenentatge) |
Competències |
CE 3, CE 11 |
Material de suport |
|
Evidència dels resultats de l’aprenentatge |
RA1, RA2, RA3, RA4 |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Resolució de la prova. |
Objectius específics |
Objectiu eminentment avaluatiu del grau d’assoliment dels coneixements teòrics i la seva aplicació a situacions pràctiques reals |
Títol de l’activitat 2: Pràctiques de Simulació de Diferents Protocols |
|
Descripció general |
proves individuals/grupals d'aplicació pràctica dels conceptes teòrics i procediments pràctics |
Competències |
CE 3, CE 11 |
Material de suport |
|
Evidència dels resultats de l’aprenentatge |
RA1.2, RA1.3, RA2.2, RA2.3, RA2.7, RA3.1, RA3.2, RA3.4, RA4.1 |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
|
Objectius específics |
Objectiu eminentment avaluatiu del grau d’assoliment dels coneixements teòrics i la seva aplicació a situacions pràctiques reals |
Títol de l’activitat 3: Pràctiques amb entorns emulats |
|
Descripció general |
proves individuals/grupals d'aplicació pràctica dels conceptes teòrics i procediments pràctics |
Competències |
CE 3, CE 11 |
Material de suport |
|
Evidència dels resultats de l’aprenentatge |
RA1.2, RA1.3, RA2.2, RA2.3, RA2.7, RA3.1, RA3.2, RA3.4, RA4.1 |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
|
Objectius específics |
Objectiu eminentment avaluatiu del grau d’assoliment dels coneixements teòrics i la seva aplicació a situacions pràctiques reals |
Títol de l’activitat 4: Presentacions |
|
Descripció general |
proves individuals/grupals d'aplicació pràctica dels conceptes teòrics i procediments pràctics |
Competències |
CE 3, CE 11 |
Material de suport |
|
Evidència dels resultats de l’aprenentatge |
RA1.4, RA1.5, RA1.6, RA2.1, RA2.8, RA3.1, RA3.2, RA3.3, RA4.1 |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
|
Objectius específics |
Objectiu eminentment avaluatiu del grau d’assoliment dels coneixements teòrics |
Títol de l’activitat 5: Treballs en Grup |
|
Descripció general |
proves grupals d'aplicació pràctica dels conceptes teòrics i procediments pràctics |
Competències |
CE 3, CE 11 |
Material de suport |
|
Evidència dels resultats de l’aprenentatge |
RA1.4, RA1.5, RA1.6, RA2.1, RA2.8, RA3.1, RA3.2, RA3.3, RA4.1 |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
|
Objectius específics |
Objectiu eminentment avaluatiu del grau d’assoliment dels coneixements teòrics i la seva aplicació a situacions pràctiques reals |
Títol de l’activitat 6: Reptes |
|
Descripció general |
Prova d'aplicació pràctica per treballar diversos conceptes treballats en sessions de teoria i/o pràctica |
Competències |
CE 3, CE 11 |
Material de suport |
|
Evidència dels resultats de l’aprenentatge |
RA1.2, RA2.2, RA2.3, RA2.7, RA3.1, RA3.4, RA4.1 |
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Aquesta activitat representa un 10% de la nota total de l’assignatura |
Objectius específics |
Objectiu eminentment avaluatiu del grau d’assoliment dels coneixements teòrics i la seva aplicació a situacions pràctiques reals |
A totes les activitats és obligada l'assistència per a ser avaluades.
Les activitats són obligatòries. Les activitats no realitzades o a les que no s'ha assistit, són avaluades com a 0.
Per tal de superar (aprovar) les activitats avaluatives, els estudiants hauran de demostrar:
A continuació s’indica el pes de cadascuna de les activitats en l’avaluació final de l’assignatura.
Totes les notes són obligatòries. Es poden recuperar els exàmens teòrics
Per les proves escrites la mitjana de les proves ha de tenir una qualificació mínima de 3,5. Si la nota és inferior a 3.5 llavors la qualificació final de la assignatura serà la de les proves escrites.
Presentacions i apunts de l’assignatura al Moodle.
Documentació tècnica dels softwares emprats en l’assignatura