Que estàs buscant?
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L'assignatura d'Esports Nàutics I té un marcat caràcter intensiu teòric-pràctic, repartint la seva càrrega al 50% entre continguts teòrics i pràctics perquè l'alumne sigui capaç de recolzar-se en una base teòrica sòlida per així poder aplicar i transferir aquests coneixements adquirits al context pràctic d'una forma molt més eficient i eficaç.
Es tracta d'una assignatura generalista amb coneixements teòric-pràctics que pretenen iniciar a l'alumne en el mon nàutic tant en la navegació a vela, amb aparell fix i lliure, com en la resta d'esports nàutics com són el Caiac o el Padel surf entre uns altres, aportant una visió bàsica d'aquest grup d'esports denominats nàutics treballant fonamentalment la seva tècnica seguint la programació didàctica de la Federació Catalana de Vela.
La part pràctica de l'assignatura s'impartirà en les instal·lacions dels Clubs Nàutics, tal com s'indica en el cronograma de l'assignatura.
Per al bon desenvolupament de les pràctiques, cada alumne haurà de portar el seu propi material, neoprè i calçat cobert que es pugui mullar, i en cas de no disposar del material bàsic, l'alumne tindrà a la seva disposició a l'escola de vela dit material per poder llogar-ho para tota l'assignatura.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
Endemés, se subratllarà la rellevància social i mediambiental de la perspectiva de gènere, a través del temari de la assignatura, així com mitjançant activitats de cerca de informació i debats crítics.
1. Identificar els requisits psicosocials i motors de les habilitats de diversos esports i activitats esportives, coneixent els elements tècnic-tàctics que els estructuren i executar-los bàsicament.
2. Conèixer les característiques físiques del medi i els materials i els estris de seguretat, per tal moure's amb desimboltura en el medi, tot preservant la seguretat pròpia i la dels altres.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
|
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants |
2.4 |
Treball autònom
|
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fòrums..), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemes |
3.6 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
Tema 0. Presentació de l'assignatura: sessions presencials; model d'avaluació; recursos per a l'aprenentatge; bibliografia.
Tema 1. Introducció. El vaixell i els seus elements.
Tema 2. Conceptes bàsics en la navegació a vela.
Tema 3. Conceptes bàsics del piragüisme.
Tema 4. Conceptes bàsics del surf.
Tema 5. Conceptes bàsics del rem.
PRÀCTIQUES. Iniciació als esports nàutics
Iniciació a la Vela Lleugera
Iniciació a la Vela Adaptada
Iniciació al Caiac
Iniciació al Windsurf
Iniciació al SUP
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
La qualificació final de l'alumne és el resultat d’una avaluació continuada i una avaluació final. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
Avaluació |
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Continuada |
Activitats individuals |
10% |
Continuada |
Pràctiques en grup |
40% |
Final | Examen final |
50% |
Criteris NECESSARIS per fer mitjanes entre les activitats avaluadores:
Avaluació |
Activitat avaluadora |
Criteri per fer mitjana |
Continuada |
Activitats individuals |
5/10 |
Continuada |
Pràctiques en grup |
5/10 |
Final |
Examen final |
5/10 |
REQUISITS PER SUPERAR L'AVALUACIÓ CONTÍNUA:
- Assistència mínima obligatòria a les pràctiques del 80% i solament s'acceptaran les faltes justificades per malaltia o lesió certificades per un metge amb el seu nombre de col·legiat.
- Qualificació de les activitats individuals deu ser com a mínim de 5 sobre 10 punts possibles. No recuperable.
- Qualificació de les pràctiques en grup deu ser igual o superior a 5 sobre 10 punts possibles y assistència del 80%. No recuperable.
IMPORTANT:
Si no se supera l'avaluació contínua per incompliment dels requisits necessaris per a això anteriorment descrits, l'alumne suspendrà l'assignatura.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Recuperació
Dintre del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l’assignatura.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'examen. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Activitats individuals |
No recuperable |
Pràctiques en grup |
No recuperable |
Examen final |
50% |
Cronograma i Guia d’activitats.
Totes les activitats tindran unes dates concretes de realització que es comunicaran a l'alumne/a en començar l'assignatura mitjançant el Cronograma.
El cronograma i tot contingut de l’assignatura pot ser modificat per força major degut a esdeveniments provocats per la COVID.
Abascal, A. y Brunet, A. Apuntes de iniciación a la vela. Real Federación Española de Vela.
Chéret, Bertrand. (2008). Las velas: comprensión, trimado y optimización (3ª Edición). Ed. Juventud.
Bond B. & Sleight, S. (1995). Vela ligera (2ª Edición). Ed. Pirámide.
Sleight, Steve. (2008). Manual completo de vela. Ed. Blume.
Geoffrey Budworth. (2007). Nudos. Ed. Parragon books LTD.
Guías, recomendaciones y manuales disponibles en:
www.vela.cat