Que estàs buscant?
· Català
· Castellà
· Anglès
Demostrar poseir coneixements en una àrea d'estudi que parteixi de la base de l'educació secundària general, i s'acostuma a trobar a un nivell que s'apropa a llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport
Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Reconèixer els fonaments epistemològics, històrics i educatius de l'activitat i de l'esport
Descriure els factors comportamentals i socials que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Aplicar els drets fonamentals i de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les personas amb discapacitat, de solidaritat, de protecció medioambiental i els valors propios d'una cultura de la pau i de valors democrátics
Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic
Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
Actuar dins dels principis ètics necessaris pel correcte exercici professional, segons el marc normatiu
En aquest segle XXI l’ensenyament de l’Educació Física, l’Activitat Física i l’Esport necessita de professionals crítics i reflexius, amb un alt component de compromís ètic i moral, sobre les seves accions docents i els fenòmens culturals i socials que ens envolten.
Des d’aquesta perspectiva, aquesta matèria té com a principal propòsit presentar els fonaments pedagògics i didàctics vinculats a l’Educació Física, l'Activitat Física i l'Esport des de l’aproximació als quatre temes del programa.
El primer tema, “Bases pedagògiques i didàctiques de l’Educació Física, l’Activitat Física i l’Esport”, serveix com a introducció als conceptes bàsics d'educació, pedagogia i didàctica per així fonamentar el potencial formatiu de l'Activitat Física i l'Esport en el procés vital de l'ésser humà. Seguidament, en aquest primer tema s’estudia el passat, el present i el futur de l’Educació Física, per finalment acabar reflexionant sobre l’educació en valors en aquestes disciplines.
El propòsit del segon tema, “Fonaments curriculars de l’Educació Física", és situar l’alumnat en el marc legal i institucional que regula les actuals Lleis educatives, per a posteriorment aprofundir en els Decrets vigents i els desplegaments dels seus respectius currículums, tant a l’ESO com al Batxillerat.
El tercer tema, “Principis de la intervenció pedagògica i didàctica en l’ensenyament de l’Educació Física, l’Activitat Física i l’Esport” permetrà explorar i reflexionar sobre els perfils i els rols dels professionals d’aquest àmbit i, finalment, ajudarà a conèixer les principals bases didàctiques i metodològiques per a la preparació, la gestió i l’avaluació de la pràctica.
Finalment, i des d’una mirada actual, amb el quart tema d’estudi, ”Models pedagògics en l’Educació Física i l’Esport: de la teoria a la pràctica” es pretén que l’alumnat pugui elaborar diverses propostes d’ensenyament-aprenentatge que s’emmarquen en els models pedagògics més actuals i innovadors.
“Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.”
1. Explicar l'estructura i funcionament de la UPF i el projecte educatiu del ESCCS (Escola Superior de Ciències de la Salut).
2. Descriure les bases de l'educació i els principis de l'educació física i l'esport per a la formació integral de les persones.
3. Explicar de manera coherent els fonaments curriculars de l'educació física formal.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
ECTS |
||
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual i amb participació activa de l’alumnat simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants, simulacions |
2,4 |
Treball autònom |
Lectura d’articles, estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fòrums..), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemes |
3,6 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs, etc.
TEMA 0. UPF: ESTRUCTURA, FUNCIONAMENT I ESTUDIANTS.
TEMA 1. BASES PEDAGÒGIQUES I DIDÀCTIQUES DE L’EDUCACIÓ FÍSICA, L’ACTIVITAT FÍSICA I L’ESPORT.
1.1. Aproximació conceptual: Pedagogia, Didàctica, Educació Física, Activitat Física i Esport.
1.2. Pedagogia Crítica en Educació Física: conceptualització, orígens i principis.
1.3. Orígens i evolució històrica de l’Educació Física.
1.4. L’Educació Física del segle XXI: cap a on anar-hi?
1.5. L’Educació Física i l’Activitat esportiva i recreativa com a espai d’educació en valors.
TEMA 2. FONAMENTS CURRICULARS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA.
2.1. Educació formal, no formal i informal. Educació Formal en l'Estat Espanyol i a Catalunya: legislació bàsica.
2.2. El currículum competencial d’Educació Física a l’ESO i el Batxillerat.
2.3. Orientacions metodològiques i per a l’avaluació de l’assignatura a l’ESO.
TEMA 3: PRINCIPIS DE LA INTERVENCIÓ PEDAGÒGICA I DIDÀCTICA EN L’ENSENYAMENT DE L’EDUCACIÓ FÍSICA, L’ACTIVITAT FÍSICA I L’ESPORT
3.1. Perfils i rols del professorat/monitoratge i anàlisi de les competències docents claus.
3.2. Exercici professional i educació: el codi deontològic dels professionals de l’Educació Física i l’Esport.
TEMA 4. METODOLOGIES I MODELS PEDAGÒGICS EN L’EDUCACIÓ FÍSICA I L’ESPORT: DE LA TEORIA A LA PRÀCTICA.
4.1. Metodologies i models bàsics: Aprenentatge cooperatiu; Educació esportiva; Model comprensiu (TGfU); Educació aventura; Responsabilitat personal i social; Estil actitudinal; i Autoconstrucció de materials.
4.2. Models pedagògics innovadors: Gamificació; Contracte didàctic; Aprenentatge basat en problemes; Aprenentatge i servei; i Aprenentatge per projectes.
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts(sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Treball individual
|
15 % |
CB2, CB3, CB5, |
Treball grupal |
35 % |
CB1, CB4 |
Examen |
50 % |
CB1, CB2, CB3, T1, T6, T7, T8 |
REQUISITS:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Criteri |
Treball individual |
15% |
Qualsevol Nota |
Treball grupal |
35% |
Qualsevol Nota |
Examen |
50% |
5/10 |
IMPORTANT:
- La nota de l’examen ha de ser de 5 o superior per fer mitja amb la resta d’activitats avaluadores. En cas de no aprovar-se s’aniria directament a la recuperació.
- “La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”
RECUPERACIÓ:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Criteri |
Treball individual |
15 % |
No recuperable |
Treball grupal |
35 % |
No recuperable |
Examen |
50 % |
5/10 |
Lorente-Catalán, E. y Martos-García, D. (eds.) (2018). Educación Física y pedagogía crítica. Propuestas para la transformación personal y social. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida; Valencia: Publicacions de la Universitat de València
Blázquez, D. (2013). Diez competencias docentes para ser mejor profesor de educación física.
Barcelona. INDE.
González Arévalo, C. i Lleixà Arribas, T. (coords.) (2010). Didáctica de la Educación Física. Barcelona: Graó
Blázquez, D. (coord.). (2016). Métodos de enseñanza en educación física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias: Barcelona: INDE
Fraile, A. (2004). Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
Devís (2001). La Educación Física, el deporte y la salud en el siglo XXI. España: Marfil.
González Arévalo, C. i Lleixà Arribas, T. (coords.) (2010). Educación Física. Complementos de formación disciplinar. Barcelona: Graó.
Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat (DOGC núm. 5183, de 29.7.2008). Disponible en: http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=507489&versionId=1011499&language=ca_ES
GENERALITAT DE CATALUNYA. Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (LEC) (DOGC 16 de juliol; entrada en vigor dia 17 de juliol de 2009). Disponible en: http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa/?action=fitxa&documentId=480169
Contreras, O. i Gutiérrez, D. (coords.) (2017). El aprendizaje basado en proyectos en educación física. Barcelona: INDE
Isidori, E. i Fraile, A. (coords.) (2011). La pedagogía del deporte hoy. Escenarios y desafíos. Roma: Edizioni Nouva Cultura
Prat, M. i Soler, S. (2003) Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Barcelona: INDE.
Blázquez, D. (2017). Cómo evaluar bien en educación física. Barcelona: INDE
González Arévalo, C. i Lleixà Arribas, T. (coords.) (2010). Educación Física. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó.
Decret 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria (DOGC núm. 6945, de 28.8.2015). Disponible en: http://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=701354&language=ca_ES
Blázquez, D., i Sebastian, E. (2010). Enseñar por competencias en Educación Física (2ª
Ed.). Barcelona: INDE.
Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo
Pieron, M. (1999). Para una enseñanza eficaz de las actividades físicas. Barcelona: INDE
Vazquez, B. (coord.). Bases educativas de la actividad física y el deporte. Madrid: Síntesis.
Siedentop, D. (2008). Aprender a enseñar la educación física. Barcelona: INDE.
Blázquez, D. (2001). La educación física. Barcelona: Inde.
Sicilia, A. i Fernández-Balboa, J.M. (coords.) (2005). La otra cara de la enseñanza. La Educación Física desde una perspectiva crítica. Barcelona: INDE
Sánchez Bañuelos, F. (coord.) (2005). Didáctica de la educación física. Madrid: Pearson Educación.
Chiva, O. i Martí, M. (coord.) (2016). Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Conceptualización y propuestas de aplicación. Barcelona: Graó.
Ruíz Omeñaca, J.V. (2004). Pedagogía de los valores en la educación física. Madrid: Editorial CCS.