Que estàs buscant?
B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4_F Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
E5_F Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials
E6_F Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment
E7_F Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència
E8_F Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari
E9_F Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats
E13_F Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials
E16_F Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
La fisioteràpia cardiorespiratòria és una de las branques dins de la fisioteràpia que, mitjançant l'aplicació de diferents agents terapèutics, s'encarrega de la prevenció, estabilització i tractament de les afeccions que afecten al sistema respiratori i cardíac. Actualment ens trobem a un moment de creixement i expansió de la fisioteràpia cardiorespiratòria a causa de l'augment en la incidència de moltes malalties respiratòries i cardiovasculars i també gràcies al reconeixement i acceptació d'aquesta teràpia per part d'altres especialitats sanitàries. Cal recordar que amb l'actual pandèmia Covid19 els i les fisioterapeutes de respiratori han estat a primera línia hospitalària realitzant les seves tasques.
En aquesta assignatura, l'alumnat haurà d'aprofundir en el seu coneixement de la fisiologia respiratòria com a base per a comprendre el funcionament de les tècniques de tractament utilitzades en fisioteràpia cardiorespiratòria així com per a poder conèixer els mecanismes implicats en la fisiopatologia de les diferents malalties respiratòries i cardiovasculars. A més a més, s'introduirà la perspectiva de gènere en la docència fent emfàsi a les diferències per raó de sexe i gènere en les manifestacions de la malaltia cardiorespiratòria, en les cures i en les intervencions.
Es tracta d'una assignatura amb un alt contingut pràctic (4 ECTS) on l'alumnat tindrà l'oportunitat d'aprendre les habilitats bàsiques para valorar, diagnosticar i tractar a un/a pacient amb patologia respiratòria d'acord a les tendències actuals basats en la evidencia científica.
Activitat formativa |
Hores |
AF1. Classes teòriques |
20 |
AF3. Classes pràctiques |
40 |
AF5. Tutories |
5 |
AF6. Estudi i treball en grup |
10 |
AF7. Estudi i treball autònom i individual | 75 |
Total |
150 |
L'assignatura de fisioteràpia cardiorespiratoria està dividida en un bloc teòric i un bloc pràctic.
En el bloc teòric s'imparteixen els següents continguts:
Tema 1.Fisiologia del sistema cardiorespiratori
Tema 2. Valoració funcional i clínica
Tema 3. Tècniques de fisioteràpia respiratòria
Tema 4. Rehabilitació cardiopulmonar
Tema 5. Fisioteràpia cardiorespiratoria aplicat a diferents poblacions
Tema 6. Actualització del COVID19 i fisioteràpia respiratòria
En el bloc pràctic, s'imparteixen amb profunditat els continguts impartits en el bloc teòric segons el cronograma de l'assignatura.
MD1. Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional
MD2. Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
MD3. Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs
MD4. Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes
MD5. Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits
MD6. Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa
Aquesta assignatura s’avaluarà de la següent forma:
Bloc teòric (40%):
Activitat avaluadora |
Ponderació |
SE1. Portafoli electrònic | 30% |
SE3. Examen |
50% |
SE5. Avaluació entre iguals o coavaluació: | 20% |
Bloc pràctic (60%):
Activitat avaluadora |
Ponderació |
SE2. Exposició oral | 20% |
SE3. Examen |
50% |
SE4. Autoavaluació | 30% |
La nota final de l’assignatura estarà formada pels dos blocs amb la següent ponderació: 40% el bloc teòric, 60% bloc pràctic. Serà obligatori presentar-se a l'examen final de cada bloc i superar l'examen amb una nota igual o superior a 5. Per aprovar l’assignatura, cal aprovar els dos blocs específics per separat. És obligatori assistir al 80% de les classes del bloc pràctic. La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”
Període de recuperació.
L'alumnat tindrà l’opció de realitzar la recuperació de l’assignatura quan s’hagi presentat a l’examen final en cadascun dels blocs i no hagi aprovat l’assignatura.
L’avaluació continuada (SE1, SE2, SE4, SE5) no es podrà recuperar.
Les qualificacions obtingudes en l’avaluació contínua seran conservades com a part de la nota final de l’assignatura, tant les superades com les no superades, per tal de preservar els criteris de l’avaluació continuada, mantenint la mateixa ponderació que a la primera convocatòria.
Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada.
Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar.
John B. West, Andrew M Luks (2016). Fisiologia respiratoria: fundamentos (10ª edición). Editorial Lippincot Williams and Wilkins. Wolters Kluwer Health
Seco Calvo, J (2018). Sistema Respiratorio: Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Editorial Panamericana.
Martí Romeu JD, Vendrell Relat M (2013). Manual SEPAR de procedimientos. Técnicas manuales e instrumentales para el drenaje de secreciones bronquiales en el paciente adulto. Barcelona, España. Editorial: Respira. Disponible en: http://www.fisioterapeutes.cat/comunicacio/pdf/Manual_SEPAR.pdf
Abraham Bohadana, M.D., Gabriel Izbicki, M.D., and Steve S. Kraman, M.D. Fundamentals of Lung Auscultation. N Engl J Med 2014;370:744-51
Main E, Denehy L. (2016) Cardiorespiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics.(5th Edition). Ed: Elsevier
Antonello M, Delplanque D (2002). Fisioterapia respiratoria: del diagnóstico al proyecto terapéutico (1ª edición). Barcelona, España. Editorial: Masson
Lopez Chicharro J, Lopez Morales LM (2008). Fisiologia clínica del ejercicio. Editorial Panamericana
Postiaux G (2000). Fisioterapia respiratoria en el niño: las técnicas de tratamiento guiadas por la auscultación pulmonar. Madrid, España. Editorial McGraw-Hill Panamericana
Hodgking Celli, Connors (2009), Pulmonary rehabilitation guideliness to succes (4ª edición). Pensilvania. Editorial: Lippicont Williams