Que estàs buscant?
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
B2. Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
E3 Posar en marxa programes d'activitat física i esport dirigits a poblacions especials
E5 Programar el procés d'entrenament d'habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
E6 Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
E13 Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per a l'emprenedoria en activitats marítimes, wellness i salut
G1 Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
G2 Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i l'esport en les seves diferents manifestacions
G4 Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
G8 Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
G9 Entendre els fonaments del condicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i l'esport
G10 Entendre els fonaments del joc i de l'esport
G11 Elaborar textos escritos y audiovisuales relacionados con las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T2 Aplicar las tecnologías de la información y comunicación (TIC) al ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T3 Utilizar las fuentes del conocimiento científico certificado en el ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T7 Incorporar hábitos de excelencia y calidad para el ejercicio profesional
T8 Actuar dentro de los principios éticos necesarios para el correcto ejercicio profesional según el marco normativo
T9 Comunicarse en inglés fluidamente, tanto oralmente como por escrito, en contextos profesionales y académicos
T1 Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengües de presència significativa en l'àmbit científic.
El Treball Fi de Grau (TFG) és una matèria obligatòria de 10 ECTS que consisteix en l'elaboració, presentació i defensa d'un treball de recerca en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport. El TFG te la finalitat de valorar les competències adquirides durant el Grau i de consolidar la metodologia científica com a eina per la producció del coneixement aplicat al desenvolupament i millora de la qualitat en l'exercici professional. L’alumne/a comptarà amb la direcció i supervisió d’un/a director/a durant el periode que comprèn l'assignatura. L'alumne haurà de presentar el TFG i fer la defensa públicament.
Aquesta assignatura segueix les directrius de la normativa reguladora de Treball Fi de Grau aprovada pel Consell de Govern de la UFP el 2 de març de 2011 i modificacions posteriors, amb la darrera revisió el 29 de setembre de 2021.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa en un entorn respectuós i inclusiu. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb el COVID-19. D'aquesta manera s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent. TecnoCampus posarà a l'abast de professorat i l'alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l'assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l'adaptació a la modalitat no presencial.
1. Aplicar el mètode científic als diversos àmbits de les ciències de l'activitat física i de l'esport: disseny metodològic, registres, bases de dades i anàlisi estadística.
2. Comprendre problemes substancials de les ciències de l'activitat física i l'esport i proposar hipòtesi per dissenyar l'estratègia empírica per a la seva demostració teòrica, que portaria a la millor resolució dels problemes identificats.
3. Incorporar les noves tecnologies d'obtenció de registres i de processament de la informació i de la imatge a l'activitat física i a l'esport: formular projectes que integrin les diverses operacions.
4. Utilitzar la terminologia específica en llengua anglesa relacionada amb la tecnologia, la informació i l'estadística aplicada a l'activitat física i l'esport: taules de dades, gràfiques, diagrames, procediments, protocols, etc.
Aquesta és una assignatura semipresencial. Això vol dir que hi ha una part de l’assignatura que es fa de forma presencial, a l’aula, amb diferents activitats individuals o en grups d’estudiants i una part de l’assignatura que es treballa de forma autònoma, fóra de l’aula.
La metodologia en assignatures semipresencials requereix de la responsabilitat de l’estudiant i de la seva bona gestió del temps.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
Descripció | Activitats |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) | Exposicions teòriques amb suport audiovisual, presentacions per part dels estudiants, tutories. | 2 |
Treball autònom | Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats. | 8 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
Els continguts de l’assignatura estan sotmesos, tant al tema escollit per l'alumne, com a la modalitat de treball escollida. En qualsevol dels casos, hi hauran continguts transversals i comuns a tots els TFG que seran presentats en seminaris. Aquestes sessions, presencials i/o semipresencials comprendran diversos temes relacionats amb les diferents fases de l'assignatura del TFG com poden ser els següents:
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.
Les activitats que es plantegen son individuals. El/La professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg dels trimestres.
A més, es realitzaran seminaris presencials/online de sessions monogràfiques que els donaran eines per a l'elaboració del TFG.
L'avaluació del TFG es basa en la valoració de les competències assolides pels alumnes, materialitzat en la qualificació numèrica, d'acord amb l'establert en la legislació vigent.
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
Aquesta avaluació es tracta d’un procediment de qualificació continuada i formativa. S'avaluaran tant les competències bàsiques i generals, com les específiques i transversals. El següent quadre relaciona cada activitat avaluadora amb la seva ponderació:
Activitat avaluadora | Ponderació |
Tutories (Director/a de TFG) | 5% |
TFG Inicial (Director/a de TFG) | 10% |
TFG Final (Director/a + Tribunal de TFG) | 60% |
Defensa de TFG (Tribunal de TFG) | 25% |
(L'avaluador consta entre parèntesi)
Criteris mínims NECESSARIS per poder fer la mitjana entre les activitats avaluadores:
Activitat avaluadora | Tipus d'avaluació |
Criteri |
Sol·licitud TFG (Comissió TFG) | Contínua | Presentació obligatòria |
Tutories (Director/a de TFG) | Contínua | Qualsevol nota |
TFG Inicial (Director/a de TFG) | Parcial | Qualsevol nota |
TFG Final (Director/a + Tribunal de TFG) | Final | 5/10 |
Defensa de TFG (Tribunal de TFG) | Final | 5/10 |
(L'avaluador consta entre parèntesi)
Conjuntament al lliurament de la Memòria Final, l'alumne haurà de contestar l'enquesta anònima de satisfacció de l'assignatura TFG.
És condició necessària per poder passar a la fase defensa del TFG que l’alumne/a tingui una nota mínima de 5/10 en l’avaluació del TFG final per part del director/a + tribunal. Una vegada evaluat el TFG final, es comunicarà a l’alumne/a si és APTE o NO APTE per fer la Defensa del TFG.
L’assignatura TFG s’aprova amb un 5/10, havent d’obtenir un mínim de 5/10 en l’avaluació de la memòria del TFG final i un mínim de 5/10 en la defensa.
Recuperació
Si l'alumne/a no supera els criteris mínims necessaris per fer la mitjana de les activitats avaluadores, tal com queden exposats en el paràgraf anterior, quedarà suspès/a en l'assignatura. Si la nota de la Memòria Final no arriba al 5 sobre 10, l'alumne no podrà passar a la fase de Defensa del TFG.
Per altra banda, només serà possible realitzar la recuperació si s’ha suspès la Memòria Final i/o la Defensa del TFG, i en aquest cas únicament caldrà recuperar la/es part/s no superada/es. Si la qualificació és de 'No presentat/da', no s'hi podrà optar a la recuperació, d'acord amb la Normativa acadèmica dels ensenyaments de grau de la Universitat Pompeu Fabra. La resta de notes (TFG inicial i tutories) mantenen la seva ponderació i no són susceptibles de ser recuperades.
Activitat avaluadora | Ponderació |
TFG Final (Director/a + Tribunal de TFG) | 60% |
Defensa de TFG (Tribunal de TFG) | 25% |
(L'avaluador consta entre parèntesi)
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Cronograma
Totes les activitats avaluadores tindran unes dates concretes de realització i lliurament, que es comunicaran a l'alumne/a en començar l'assignatura mitjançant el Cronograma.
National Library of Medicine. (s.d.) PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7ED - English). American Psychological Association.
American Psychological Association. (2021). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (4ED - Castellano). Manual Moderno.
Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Organización Panamericana de la Salud.
González García, J. M., León Mejía, A., i Peñalba, M. (2014). Cómo escribir un trabajo de fin de grado: algunas experiencias y consejos prácticos. Síntesis.
Martínez-González, M. Á., Sánchez-Villegas, A., Toledo Atucha, E., i Faulín, F. J. (2014). Bioestadística amigable. Elsevier.
Margolles, P. (11 de Juliol de 2015). 14 + 1 técnicas para descargar GRATIS cualquier artículo científico. Neoscientia: Descubre como ser un científico 2.0. Recuperat el 08 de setembre de 2022 de http://www.neoscientia.com/descargar-articulos-cientificos-gratis
Google. (s.d.). Google acadèmic. https://scholar.google.es/
Elsevier (s.d.). Mendeley. https://www.mendeley.com/
Universitat Pompeu Fabra. (s.d.). Mendeley: Gestor de bibliografies. Recuperat el 08 de setembre de 2022 de http://guiesbibtic.upf.edu/mendeley
Universitat Pompeu Fabra. (s.d.). Com elaborar un treball acadèmic: Treball fi de grau. https://guiesbibtic.upf.edu/treball-academic/formats/tfg
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Mata, M. J. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Paidotribo.
Sanchez, C. (2019). Normas APA séptima edición. https://normas-apa.org/
Sparkes, A., Smith, B. (2013). Qualitative Research Methods in Sport, Exercise and Health: From Process to Product. Routledge
O´Donoghue, P. (2009). Research Methods for Sports Performance Analysis. Routledge
Institut Municipal d'Investigació Mèdica de Barcelona. (2012). Calculadora de Tamaño muestral GRANMO. https://www.imim.es/ofertadeserveis/software-public/granmo/
Universitat Pompeu Fabra. (s.d.). Com elaborar un treball acadèmic. https://guiesbibtic.upf.edu/treball-academic/inici
Navarro, I. Revuelta, G. (2011). Como hacer un vídeo científico. Disponible en https://ccs.upf.edu/wp-content/uploads/video-cientifico.compressed.pdf
Smith, M.F., (2021). Doing Research in Sport and Exercise: A Student′s Guide. SAGE
DOAJ. (2014). Directory of Open Access Journals. https://doaj.org/
EBSCO. (s.d.). Sports Discus.
Revuelta, G., Llorente, C. (2018). ¿Cómo elaborar un Póster científico?. CCS-UPF. Disponible en http://www.occ.upf.edu/img/imatges_cms/manualposters.pdf
Cambridge University Press. (2015). Diccionari bilingüe Angles-Espanyol i Anglès-Català. http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Corrector ortogràfic i gramatical català. (2012). Softcatalà. http://www.softcatala.org/corrector
Enciclopèdia Catalana. (s.d.). Gran Diccionari de la Llengua Catalana. http://www.enciclopedia.cat/diccionaris#.UV1M71KsG5I
Real Academia de la Lengua. (s.d.). Diccionario de la lengua española. http://www.rae.es/recursos/diccionarios/drae
Termcat - Centre de Terminologia. (2015). Diccionari de Terminologia (Ciències de la Salut i Esports). http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/198/
Martín, J. L. R., Tobías, A., & Seoane, T. (2006). Revisiones sistemáticas en las ciencias de la vida. FISCAM.
Critical Appraisal Skills Programme Español. (2022). Programa de lectura crítica CASPe (varias herramientas). http://www.redcaspe.org
Gisbert, J. P., Bonfill, X. (2004). ¿Cómo realizar, evaluar y utilizar revisiones sistemáticas y metaanálisis?. Gastroenterología y hepatología, 27(3), 129-149.
De Larrucea, J. R. (2017). Introducción a la investigación. En Amat, O. & Rocafort, (Eds). Cómo investigar: trabajo de final de grado, tesis de máster, tesis doctoral y otros trabajos de investigación. (pp. 11-26). Profit.
González, I. F., Urrútia, G., & Alonso-Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista española de cardiología, 64(8), 688-696.
Argimon, J.M., Jimenez, J. (2019). Métodos de investigación clínica y epidemiológica (5ED). Elsevier
Hopkins, G. (2016). Sportscience. A new view of statistics. https://sportscience.sportsci.org/resource/stats/index.html