Que estàs buscant?
Durant el procés d'ensenyament-aprenentatge per part de l'alumne, s'utilitzaran diferents documents (llibres de text, articles científics, revistes, etc.) escrits en diferents idiomes
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Avaluar la condició física, preescriure i desenvolupar els exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per aquests practicants
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L'assignatura de “Noves Tecnologies en l'Avaluació de la Salut i el Rendiment Esportiu” és optativa i amb caràcter semipresencial. La finalitat que persegueix aquesta assignatura és el coneixement de les tecnologies utilitzades per a la valoració de la condició física, el fitness-salut i el rendiment esportiu. A més del coneixement i del funcionament dels aparells i mitjans actualment utilitzats per a l'avaluació de la salut i del rendiment, es pretén que l'alumne aprengui a desenvolupar protocols de valoració relacionats amb l'anàlisi de les capacitats físiques, principalment relacionades amb les manifestacions de la resistència (aeròbica, anaeròbica) i de la força (força màxima dinàmica, força-velocitat, resistència per força, etc.) en l'àmbit tant de la salut com del rendiment esportiu.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent
Teòriques:
Tema 1. Introducció a la tecnologia de l'esport
Tema 2. Monitoratge Càrrega interna vs Càrrega externa
Tema 3. Anàlisi quantitativa vs qualitatiu
Tema 4. Avaluació de la resistència aeròbica
Tema 5. Revisió crítica i anàlisi científica de la tecnologia esportiva
Tema 6. Avaluació de la velocitat i la potencia
Tema 7. Avaluació de la força
Tema 8. Electronic Performance and Tracking Systems (GPS) & Imus
Tema 9. Avaluació de l'equilibri
Tema 10. Wereables
Tema 11. Feedback a través del monitoratge en directe (com, quan i perquè)
Tema 12. La tecnologia en la prevenció/readaptació de lesions
Pràctiques:
• Anàlisi quantitativa vs qualitatiu
• Avaluació de la resistència
• Avaluació de la potència i velocitat
• Avaluació de la força
• Avaluació de l'equilibri
• Utilització dels GPS i els Imus en l'esport i l'activitat física
• Feedback en directe a través de les eines de monitoratge
• Validació d'un dispositiu tecnològic
L'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i, en concret, ponderant i valorant els resultats obtinguts de l'aplicació dels següents procediments d'avaluació:
a) Participació i realització de les activitats formatives.
b) Participació activa a les classes, debats, etc.
c) Elaboració i resolució de casos pràctics.
d) Disseny i participació de sessions pràctiques.
e) Prova pràctica de camp d'activitat física
L'avaluació conclourà amb un reconeixement sobre el nivell d'aprenentatge aconseguit per l'estudiant, materialitzat en la qualificació numèrica, d'acord amb l'establert en la legislació vigent.
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
- Sistema d'avaluació de cada part de l'assignatura:
En la següent taula s'especifiquen les diferents activitats avaluadores, els sistemes d'avaluació i el seu pes en la nota final.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Treballs individuals / parelles |
25% |
Treballs grupals |
25% |
Examen Pràctic |
50% |
Per a aprovar l'assignatura és obligatori:
- Realitzar el 70% de les sessions pràctiques.
- Ponderació mínim 5/10 en l'examen pràctic per poder fer mitja amb la resta d'activitat de l'avaluació continua.
Cada part de l'assignatura podrà tenir un nombre diferent d'activitats avaluadores continuades, mantenint la proporció en el volum de dedicació i de les ponderacions (percentatges) que consten en aquest Pla Docent d'Assignatura.
Recuperació
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Examen Pràctic |
50% |
Els alumnes no presentats a l'examen realitzat durant l'avaluació contínua no tindran dret a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Turner, A., Brazier, J., Bishop, C., Chavda, S., Cree, J., & Read, P. (2015). Data analysis for strength and conditioning coaches: Using excel to analyze reliability, differences, and relationships. Strength & Conditioning Journal, 37(1), 76-83.
James, D. A., & Petrone, N. (2016). Sensors and Wearable Technologies in Sport: Technologies, Trends and Approaches for Implementation (pp. 1-49). Berlin, Germany:: Springer.
Weakley, J., Wilson, K., Till, K., Banyard, H., Dyson, J., Phibbs, P., ... & Jones, B. (2020). Show me, tell me, encourage me: The effect of different forms of feedback on resistance training performance. The Journal of Strength & Conditioning Research, 34(11), 3157-3163.
Esteve, I. B. (2019). Muñoz López, A. et al.(2017). Nuevas tecnologías aplicadas a la actividad física y el deporte. Madrid: Thomson Reuters. Aranzadi. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, (56), 211-213.
Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (2007). Introducción a la fisiología del esfuerzo y del deporte. Fisiología del esfuerzo y del deporte, 6ª ed. Barcelona: Editorial Paidotribo, 3-33
Chicharro, J. L., & Vaquero, A. F. (2006). Fisiología del ejercicio/Physiology of Exercise. Ed. Médica Panamericana
Mora, R. (2010). Fisiología del deporte y el ejercicio
Naranjo, J., Santalla, A., & Manonelles, P. (2013). Valoración del Rendimiento del Deportista en el Laboratorio.
Wenger, H. A., & Green, H. J. (2005). Evaluación fisiológica del deportista. Editorial Paidotribo
Pérez-Chirinos Buxadé, C., Fernández-Valdés, B., Morral-Yepes, M., Tuyà Viñas, S., Padullés Riu, J. M., & Moras Feliu, G. (2021). Validity of a Magnet-Based Timing System Using the Magnetometer Built into an IMU. Sensors, 21(17), 5773.
Liebermann, D. G., Katz, L., Hughes, M. D., Bartlett, R. M., McClements, J., & Franks, I. M. (2002). Advances in the application of information technology to sport performance. Journal of sports sciences, 20(10), 755-769.
Aroganam, G., Manivannan, N., & Harrison, D. (2019). Review on wearable technology sensors used in consumer sport applications. Sensors, 19(9), 1983.
Fuss, F. K., Subic, A., & Mehta, R. (2008). The impact of technology on sport—new frontiers. Sports Technology, 1(1), 1-2.
Fernández-Valdés, B., Sampaio, J., Exel, J., González, J., Tous-Fajardo, J., Jones, B., & Moras, G. (2020). The influence of functional flywheel resistance training on movement variability and movement velocity in elite rugby players. Frontiers in Psychology, 1205.
Font, R., Karcher, C., Reche, X., Carmona, G., Tremps, V., & Irurtia, A. (2021). Monitoring external load in elite male handball players depending on playing positions. Biology of Sport, 38(3), 475-481.