Que estàs buscant?
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E8_Dissenyar les necessitats d'il.luminació d'un espai en funció de les seves característiques i de l'objectiu final del producte a gravar, fotografia o video
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
L'assignatura està orientada a la sensibilització en la il·luminació, en la utilització de la llum amb la finalitat de fer imatges més elaborades o construïdes.
Es realitza durant el primer curs del Grau en Mitjans Audiovisuals de manera que, posteriorment, l'alumne disposi d'una formació prèvia que el permeti utilitzar les eines fotogràfiques i fílmiques amb més coneixement, amb els recursos bàsics de la llum natural i la il·luminació artificial com a elements estructurants.
Té contingut teòric i pràctic, sent la història i l'anàlisi les eines transversals utilitzades durant la impartició d'aquesta matèria.
Impartició transversal segons els diferents temes següents:
TEÒRICS
Fisiologia de l’ull i física de la llum.
Principis de la il·luminació: Propietats controlables: Qualitat, quantitat, direcció, temperatura de color.
Esquema bàsic d’il·luminació.
Filtratge de la llum. El color: principals i secundaris.
Introducció a la psicologia del color.
Unitats de mesura de la llum. Candeles i lux. Conversions
TÈCNICS
Tipus d'il·luminants. Fresnels. HMI. Arcs. Pantalles de llum freda.
Il·luminació al plató. Material de plató.
La figura del director de fotografia. Evolució històrica.
HISTÒRIA
Història de la il·luminació en el cine. Inicis.
Pel·lícules rellevants en la evolució de la il·luminació en el cine.
Introducció a la figura del director de fotografia. Evolució històrica.
ANÀLISI
Sensibilització a les representacions en imatges: El retrat en la pintura.
Anàlisi de reportatges i documentals.
Anàlisis de videoclips musicals.
- Avaluació continuada (60 %), distribuït de la següent manera:
- Examen final (40%):
Examen, 4 punts sobre la nota final.
Per accedir a aquesta ponderació és imprescindible haver assolit una mitjana de 5 sobre 10 tant en l'avaluació continuada com en l'examen final. Si, el/la estudiant té
una mitjana menor, en una de les parts, no accedeix a aquesta ponderació i suspèn amb la nota de la part suspesa.
La part d'avaluació continuada no és recuperable.
La part d'examen és recuperable en l'Examen de recuperació. Per accedir al càlcul ponderat de la nota és necessari aconseguir una nota de 5 en la
recuperació.
Els enunciats dels diferents exercicis s'aniran proporcionant al llarg del curs.
La part d'examen és recuperable en l'Examen de recuperació. Per accedir al càlcul ponderat de la nota és necessari aconseguir una nota de 5 en la recuperació.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
Revault D'Allonnes, Fabrice (2008). La luz en el cine. Cátedra.
Millerson, Gerald (1994). Iluminación para video y cine. IORTV.
Casanovas, Cristòfol (2022). “Apunts del profesor” (s’aniran entregant a mesura que avanci el temari). TecnoCampus.
Almendros, Néstor (1983). Dias de una cámara. Seix Barral.
Heredero, Carlos F. (1994). El lenguaje de la luz. Entrevistas con directores de fotografía del cine español. Universidad Alcalá de Henares.
Tanizaki, Junichiro (2011). Elogio de la Sombra. Siruela.
Shaeffer, Dennis, y Salvato, Larry (1992). Maestros de la luz. Conversaciones con directores de fotografía. PLOT.
Loiseleux, Jacques (2005). La luz en el cine. Paidós.
Brown, Blain (1998). Iluminación para cine y televisión. Autor-Editor.
Moreno, J. Carlos, y Linares, César (s.d.). Iluminación (Cuadernos de iluminación escénica) (6a ed.) Ñaque.