Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà I s'imparteix durant el primer primer curs.
A la primera part de l’assignatura es tracten els conceptes bàsics, l'organització del cos humà i els teixits que el formen i seguidament s’integren aquests conceptes en els aparells o sistemes de l'organisme.
La seva missió i objectiu fonamental és el coneixement del cos humà des d'una vessant estructural (anatomia) i funcional (fisiologia).
Tots dos conceptes, exposats de forma integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumnat en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia (fisiopatologia).
És doncs una assignatura que analitza l'organisme humà com un tot integrat d'òrgans i funcions, que de forma coordinada mantenen l'equilibri del mateix i la seva adaptació al seu entorn (homeòstasi).
És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i/o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica. Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció, la malaltia.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips. Es faran visibles les diferents respostes en dones i homes pel que fa a l’exposició de factors de risc subjacents a l’aparició de malaltia, les diferències per raó de sexe i gènere en les manifestacions i experiència de la malaltia. Els estudis epidemiològics han identificat diferències en la freqüència de les malalties entre sexes, així com diferències en l’esperança de vida; conceptes claus que s’integraran en el temari docent.
BLOC 1 – CONCEPTES GENERALS:
Conceptes Generals Bàsics: Nivells bàsics d´organització del cos humà. Processos vitals bàsics
Organització del Cos Humà. Àtoms, molècules. Compostos orgànics i inorgànics. Reaccions químiques. Formes d’energia
Homeòstasi. Concepte. Sistemes de retroalimentació
Nivells d’organització cel·lular. Estructura i fisiologia cel·lular. Síntesi proteica. Divisió cel·lular: fases
Genètica. Àcids Nucleics. Genotip i fenotip. Estructura cromosòmica
BLOC 2 – HISTOLOGIA I METABOLISME:
Classificació dels teixits
Teixit Epitelial. Classificació. Estructura i funcions
Sistema Tegumentari. Classificació. Estructura i funcions
Teixit Connectiu. Classificació. Estructura i funcions. Concepte de Matriu Extra Cel·lular (MEC)
Teixit Ossi. Classificació. Estructura i funcions. Osteogènesi
Teixit Muscular. Classificació. Estructura i funcions
Metabolisme. Reaccions metabòliques. Transferència d’energia. Balanç energètic
BLOC 3 – SISTEMA NERVIÓS:
Teixit Nerviós. Classificació. Estructura i funcions
Sistema Nerviós. Neurones, sinapsi, neurotransmissors
Sistema Nerviós Central (SNC)
Sistema Nerviós Perifèric (SNP)
Sistema Nerviós Autònom (SNA): Sistema Nerviós Simpàtic i Parasimpàtic
Fisiologia del son
BLOC 4 – SISTEMA MÚSCUL-ESQUELÈTIC:
Cintura escapular
Extremitat superior
Cap i coll
Columna vertebral
Tòrax i abdomen
Cintura pèlvica
Extremitat inferior
BLOC 5 – SISTEMA ENDOCRÍ:
Eix Diencèfal - Hipofisiari
Glàndula tiroides i paratiroides
Pàncreas (endocrí), timus i glàndula pineal
Glàndula suprarenal, ovari i testicle
BLOC 6 – ÒRGANS SENSORIALS:
Audició i equilibri
Vista
Tacte i dolor
Olfacte
Gust
SEMINARIS
Seminari 1. Anatomia palpatòria (múscul-esquelètic) de crani, cintura escapular i extremitat superior
Seminari 2. Anatomia palpatòria (múscul-esquelètic) de tòrax, abdomen, columna vertebral, cintura pèlvica i extremitat inferior
Seminari 3. Sistema neuro-endocrí. Estudi integrat del sistema nerviós i el sistema endocrí
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Anatomo-fisiopatologia:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
30% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
5% |
20% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significa un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Principios de Anatomía y Fisiología. 15 Edic. Gerard J. Tortora y Bryan H. Derrikson. Edit Med Panamericana. Madrid 2018
Tratado de Fisiología Médica. 14 Edic. John E. Hall y Arthur C. Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021
Anatomía y Fisiología. 8a Edic. Kevin T. Patton y Gary A.Thibodeau. Madrid 2013
Atlas de Anatomía Humana. 7 Edic. Frank H. Netter. Edit Elsevier Masson. Barcelona 2019
https://www.visiblebody.com/anatomy-education-resources