Que estàs buscant?
Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques
Operacionalitzar l'emmagatzematge de mercaderies, mitjançant aplicacions informàtiques pròpies de la gestió logística
Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport
Mostrar coneixements sobre el buc i la seva contractació per a la seva utilització como a mitjà de transport tant de mercaderies com de persones, en un entorn de sostenibilitat i respecte al mediambient
Seleccionar i utilitzar instruments quantitatius per a la presa de decisions i contrast d'hipòtesis econòmiques
Aquesta assignatura ofereix una visió completa i interdisciplinària dels sistemes de transport terrestre i les seves interconnexions amb altres modalitats de transport. Amb un enfocament tant teòric com pràctic, aprofundirem en els diferents mètodes de transport que s'utilitzen per moure persones i mercaderies a través de la terra i les estratègies per millorar l'eficiència i la sostenibilitat dels sistemes de transport. Així, el principal objectiu serà l'adquisició dels coneixements necessaris per a comprendre l'estructura, organització i funcionament del sistema de transport terrestre i la intermodalitat: situació actual, tendències, principis generals de la regulació del sector, principals agents, etc.
Aquesta assignatura està dissenyada per dotar-vos d'una comprensió holística dels sistemes de transport terrestre i de la importància de la intermodalitat per afrontar els reptes del segle XXI. Al final del curs, podreu avaluar i proposar solucions per a problemes reals en el camp del transport i contribuir a un futur més sostenible i eficient en la mobilitat.
Notes importants:
Cal tenir en compte que el TecnoCampus posarà a l'abast del professorat i l'alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l'assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin el treball no presencial a l'aula quan sigui necessari.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis per part d'altres.
BLOC 1
Tema 1. Aspectes generals del transport
Característiques del transport
Modes de transport
Professions del transport
Entitats i empreses
La política de transport a Espanya
Política europea de transports
Tema 2. Avaluació i gestió dels transports
Maneres de gestió
La col·laboració públicoprivada
Anàlisi Cost Benefici
BLOC 2
Tema 3. El transport per carretera
Infraestructures i xarxes de transport per carretera
Organismes internacionals
Regulació dels transports per carretera
Característiques del transport per carretera
Activitats auxiliars i complementàries
Tema 4. El transport de mercaderies per carretera
Evolució de l'oferta i la demanda
Característiques del transport de mercaderies per carretera
El contracte mercantil
Tema 5. El transport internacional de mercaderies per carretera
Marc jurídic internacional
Transport internacional de mercaderies
Trànsit duaner i règim TIR
Conveni CMR
BLOC 3
Tema 6. El transport ferroviari
Instal·lacions i Equips ferroviaris
La xarxa ferroviària espanyola
Regulació dels transports per ferrocarril
Transport per ferrocarril de viatgers i mercaderies
Xarxes europees
BLOC 4
Tema 7. El transport urbà
El transport en el medi urbà
Plans de Mobilitat Urbana Sostenible
Peatges de congestió
BLOC 5
Tema 8. Transport intermodal
Aspectes generals del transport intermodal
Transport combinat carretera-ferrocarril
Interfície marítim-terrestre
Consistirà en l'avaluació contínua, amb els següents percentatges:
• 40%: Avaluació continuada
• 60%: Examen final
L'avaluació contínua (40% de la nota):
És obligatòria per a tots els estudiants matriculats a l'assignatura. Aquesta avaluació consistirà en la realització de:
- Qüestionaris tipus test que es realitzaran des de casa amb un temps màxim de 20 minuts, en un període habilitat de cinc dies, en finalitzar cada mòdul teòric (37,5% de la nota).
- Presentació en grups de 3-4 persones d'un treball proposat per al desplegament del transport intermodal per a la gestió de la logística d'una empresa fictícia (62,5% de la nota).
El no lliurament d'alguna de les activitats d'avaluació contínua representarà un 0 en aquella prova.
L'examen final (60% de la nota):
Estarà format per una primera part amb un qüestionari amb preguntes tipus test on les respostes incorrectes penalitzaran.
La segona part estarà formada per preguntes d'elaboració pràctica amb exercicis similars als que s'hauran vist al llarg de l'assignatura.
Per poder optar a la ponderació de l'AC (40%) i de l'examen (60%), és requisit indispensable obtenir a l'examen final una nota mínima de 4 punts. En cas contrari, s'haurà de presentar l'estudiantat a recuperació.
Assistència no obligatòria
L'assistència a l'assignatura no és obligatòria, però sí recomanable, ja que les activitats que es duran a terme en algunes sessions seran objecte de ser preguntades a l'examen final.
Recuperació
La recuperació va dirigida únicament als alumnes que hagin suspès l'assignatura en la convocatòria ordinària. No es podran presentar a recuperació aquells estudiants que no s'hagin presentat a la convocatòria ordinària. En el període de recuperació, només hi ha possibilitat de recuperar l'examen final (100% de la nota). En cap cas es guardarà la nota de l'avaluació contínua.
Manca d'autenticitat i originalitat acadèmica
El procés d'avaluació es fonamenta en el treball personal de l'estudiantat i pressuposa l'autenticitat de l'autoria i l'originalitat dels exercicis realitzats.
La manca d'autenticitat i autoria té lloc a través del plagi o de la còpia:
En cas de detectar plagi o còpia en els lliuraments de les activitats d'AC o còpia a l'examen, les conseqüències per a totes les persones implicades seran les següents:
El professorat responsable de l'assignatura informarà els estudiants implicats de les conseqüències del plagi/còpia mitjançant un missatge dirigit a la seva bústia personal i a la mateixa aula en cas que la detecció es realitzi presencialment.
Ús d'eines d'intel·ligència artificial (IA) generativa
En general, l'ús d'eines d'IA generativa, com ara ChatGPT, Bing Chat, GitHub Copilot, entre d'altres, està permès per al vostre estudi i pràctica. Tanmateix, està totalment prohibit utilitzar-les per confeccionar les respostes de les activitats d'avaluació.
L'ètica i la integritat acadèmica són fonamentals en fer servir eines de IA generatives. Des de la universitat s'apel·la a la vostra capacitat per prendre decisions ètiques i responsables en interactuar amb aquestes tecnologies. El prestigi acadèmic de la vostra titulació es basa en el vostre propi esforç i aprenentatge genuí. Aquestes eines no haurien de reemplaçar el vostre compromís amb el treball autèntic.
En cas que l'autoria no quedi clara d'una prova d'avaluació, el professorat podrà sol·licitar aclariments. Així mateix, davant de la detecció de respostes obtingudes mitjançant eines de IA generativa, es procediran a aplicar les mesures de manca d'autenticitat i originalitat acadèmica.
IDAE. PMUS: Guía práctica para la elaboración e implantación de planes de movilidad urbana sostenible. Julio 2006. Ed. Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía; Madrid.
López, A. (2006). Infraestructuras ferroviarias. Ed. Universitat Politècnica de Catalunya; Barcelona.
Ruíz, J.M. (2011). El transporte por carretera. Ed. Marge Books; Barcelona.
Cendero, B. y Truyols, M. (2008). El transporte: aspectos y tipologías. Ed. Delta Publicaciones; Madrid.
Mauleón, M. (2013). Transporte, operadores y redes. Ed. Díaz de Santos; Madrid.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Análisis, información y divulgación sobre la aportación del transporte por carretera a la intermodalidad. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
De Rus, G. (2001). Análisis coste-beneficio. Ed. Ariel Economía; Barcelona.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Los transportes y las infraestructuras. Informe anual 2014. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Albalate, D., Bel, G., Bel-Piñana, P (2015). Tropezando dos veces con la misma piedra: quiebra de autopistas de peaje y costes para contribuyentes y usuario. Revista de Economía Aplicada.
De Rus, G. (2015). La política de infraestructuras en España: Una reforma pendiente. Fedea Policy Papers.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Observatorio del transporte de mercancías por carretera. Oferta y Demanda. Julio 2016. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Plan Estratégico de Infraestructuras y Transportes. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Plan de Infraestructuras, Transporte y Vivienda . Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Albalate, D. y Bel, G. (2015). La experiencia internacional en alta velocidad ferroviaria. Fedea Policy Papers.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Observatorio del Transporte y la Logística en España. Informe anual 2015. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.