Que estàs buscant?
Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques
Operacionalitzar l'emmagatzematge de mercaderies, mitjançant aplicacions informàtiques pròpies de la gestió logística
Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport
Mostrar coneixements sobre el buc i la seva contractació per a la seva utilització como a mitjà de transport tant de mercaderies com de persones, en un entorn de sostenibilitat i respecte al mediambient
Seleccionar i utilitzar instruments quantitatius per a la presa de decisions i contrast d'hipòtesis econòmiques
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
L'objectiu fonamental en l'aprenentatge de l'assignatura consisteix en l'adquisició per part de l'alumne dels coneixements generals bàsics que li permetin comprendre l'estructura, organització i funcionament del sistema de transport aeri i la seva contribució al procés logístic
CONTENIDOS
1 AEROPORTS I LOGÍSTICA
Visions aeroportuàries: legals, d'intercanvi, multiproducció, motor regional. Transport PAP. Multimodalitat.
Visió logística: cadena d'enllaç de transport multimodal PAP
Visió professional: aeroport, transportistes, logística, institucional.
2 INFRAESTRUCTURES AEROPORTUÀRIES
Regió, àrea d'influència Topografia de l'aeroport
Costats aire-terra. Accessibilitat. Horaris de seguretat. RANURES. Restriccions ambientals.
3 ORGANITZACIONS AEROPORTUÀRIES
Tipus d'operadors aeroportuaris (OIA)
OIA: producció estadística: unitats, fonts, resultats OIA: mapes i xarxes
OIA: aeroports amb significació logística.
4 COMPANYIES DE TRANSPORT AERI (OTA)
Tipus d'operadors de transport aeri; Reg. Base, Reg. For, Char, etc. (OTA)
OTA: producció estadística: Unitats, fonts, resultats de l'OTA: mapes i xarxes
OTA: aerolínies amb significació logística.
5 CARACTERÍSTIQUES DEL TRANSPORT AERI
Flotes generals i vaixells de càrrega
Càrrega completa, en espera, camió aeri, PAP Estacionalitat d'oferta
Simetria de trànsit. Operació de càrrega de plataformes d'exportació i importació
Seguretat.
6 CONTINGUTS I CONTINENTS DE CÀRREGA AÈRIA
Tipologia de càrrega aèria
Característiques dels continents. Plataformes. ULD. Altre.
Assistència en el terreny dels continents.
Equips de moviment de plataformes.
7 COSTOS DEL TRANSPORT AERI DE MERCADERIES
Riscos i costos de transport. Els incoterms de la CPI.
Despeses de càrrega aèria. Estructura del cost de producció.
Obligacions capa i impostos especials.
Transport aeri. Tipus de tarifes. Recàrrecs.
Estiba i pesos.
Càlculs.
8 CADNA DE TRANSPORT DE CÀRREGA AÈRIA
Característiques de la cadena de càrrega aèria (TAC)
Pràctica de la cadena TAC
Agents i responsabilitats.
Seguretat en cadena.
Coordinació i documentació.
9 ENTORN INSTITUCIONAL DEL TRANSPORT AERI
Tipus d'institucions
Institucions internacionals, interestatals, regionals i nacionals
Els grans 7: IATA, OACI, FAA, EASA, EUROCONTROL, IFALPA, ACI
Funció de les diferents institucions Normes i recomanacions emeses
10 REGULACIÓ LEGAL BÀSICA DEL TRANSPORT AERI
Llei de navegació aèria
Llei de Seguretat Aèria i Legislació Aeroportuària que coincideix amb la normativa de la UE
Altres fonts reguladores
11 VALOR DEL TRANSPORT AERI
Variables econòmiques agregades
GVC, índexs de comerç internacional i transport aeri del transport aeri internacional i el comerç.
Camí d'excel·lència
Continguts: Versió 1.4 de 16.08.2021. Revisable.
© Francisco de Paula Salazar de la Cruz. Barcelona. 2021.
SISTEMA D'AVALUACIÓ
L'avaluació es realitza mitjançant tres grups d'activitats, cadascuna de les quals pot contenir diferents exercicis. Els grups d'activitats són:
20%: Participació en activitats dins de l'aula (Presentacions, discussió d'articles, fila zero ( ), etc.)
20%: Lliuraments de exercicis
60 %: Examen final
( ) La "fila zero" es configura amb alumnes seleccionats aleatòriament cada dia per respondre a qüestions explicades en les setmanes anteriors.
Cada un dels tres grups d'activitats es qualifiquen en el rang de 0-10 punts, obtenint-aquesta qualificació com a mitjana de totes les activitats realitzades en el grup. La qualificació global del curs s'obté ponderant la qualificació del grup amb el% indicat..
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
L'examen final es compon de les següents parts:
Part teòrica amb preguntes de respostes múltiples (només una és vàlida) on una resposta correcta suma 1 punt i una incorrecta resta 0,25 punts com a màxiim.
Part teòrica amb preguntes de resposta binària, V o F, on es la resposta és correcta es qualifica amb 1 punt i en cas contrari resta 0,25 punts com a màxim.
Part teòrica amb preguntes obertes de curta longitud, màxim 180 paraules, on una resposta correcta suma 1 punt, una resposta suficient suma 0,5 punts i una incorrecta suma 0 punts.
Part interpretativa, amb explicació del significat de gràfics i taules enunciats. Es qualifica en el rang 0-1 punt.
Part pràctica de resolució de problemes numèrics. Es qualifica en el rang 0-N punts, al N ve donat pel grau de dificultat de l'exercici.
Alguna part de les tres anteriors pot ser omesa.
La qualificació de 10 correspon al total de punts obtenibles per preguntes correctes (1) i resolució correcta de problemes (N)
Si l'examen final és inferior a 4,0 punts sobre 10,0 l'assignatura queda suspesa, encara que pot realitzar-se un examen final de recuperació. La realització de l'examen de recuperació només serà possible si ha realitzat en el seu moment l'examen final. Els exàmens finals i de recuperació, no poden substituir-se pel lliurament de treballs.
La qualificació global de la matèria s'obté ponderant les qualificacions de les avaluacions de participació, exercicis i la qualificació de l'examen final o recuperació. L'assignatura només s'aprova amb una qualificació global de la matèria igual o superior a 5,0 sobre 10,0 punts.
Díaz Rafael, R. (2000). "El derecho aeronáutico". Madrid: Aena
Isidoro Carmona, A. (2000). "Operaciones aeroportuarias". Madrid: F. Aena
Salazar de la Cruz, F. (2018). "Apuntes de la asignatura". Extraidos de Aula Virtual: 2018.
Vila, C. (2003), "Logística de la carga aérea". Valencia: Logis Book
Salazar de la Cruz, F. (2013). "Industria aeroportuaria". Almería: Ed. Círculo Rojo
Arán Iglesia, J.(2003). "La carga aérea". Madrid: Aena.
Salazar de la Cruz, F. (2006). "Introducción a la gestión económica de aeropuertos". Madrid: F. Aena
OACI. (2016): "El transporte mundial de la carga aérea". Montreal: OACI