Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jesus Ezequiel Martínez Marín

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jesus Ezequiel Martínez Marín

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • Establir projectes de negocis marítims i de l'àmbit de la logística que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, adoptant idees innovadores i creatives

  • Operacionalitzar l'emmagatzematge de mercaderies, mitjançant aplicacions informàtiques pròpies de la gestió logística

  • Mostrar coneixements sobre el buc i la seva contractació per a la seva utilització como a mitjà de transport tant de mercaderies com de persones, en un entorn de sostenibilitat i respecte al mediambient

Descripció


En aquesta assignatura, s'analitza l'estructura, el funcionament i l'operativitat d'una empresa naviliera, així com la seva importància en la cadena logística. També identificarà la importància de les noves tendències en la gestió naviliera, així com l'avanç tecnològic que han experimentat en els últims temps.

 

 

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

Continguts


CONTINGUTS

1. La Maritimitzaciò de l'economia contemporània.

1.1. Evolució històrica del Transport Marítim Internacional.

1.2. Consideracions sobre el transport marítim actual

1.3. El denominat "Cicle marítim" en l'economia.

1.4. Tràfics marítims

2. Rutes Comercials Marítimes

2.1. Principals Rutes comercials marítimes

2.2. Tipus de Rutes marítimes

2.3. Factors determinants de les rutes a seguir

2.4. passos estratègics

2.5. Distribució geogràfica dels tràfics marítims

2.6. Canals interiors i Oceànics.

2.6.1. Definicions,

2.6.2. Canal de Corint

2.6.3. Canal de Kiel

2.6.4. Canal de Panamà

2.6.5. Canal de Suez

2.6.6. Canal de Sant Llorenç

3. Trànsit de contenidors:

                3.1 Evolució Històrica de la càrrega en contenidors.

3.1.1. Conceptes bàsics

3.1.2. El negoci del contenidor.

3.1.3. El cicle del contenidor a terra.

3.1.3.1. Contenidor en terminals portuàries

3.1.3.2. Contenidor en el dipòsit de contenidors

3.1.3.3. La importància del manteniment i reparació dels contenidors

3.1.3.4. L'oferta de serveis de contenidors segons els seus tipus.

3.1.3.5. Gestió d'avaries i incidències en el transport en contenidor.

3.2. Cicle documental del transport en contenidor.

3.2.1. Transmissió d'informació entre navilieres, terminals i ports de destinació

3.3. Relació de les navilieres amb les transitàries.

3.4. Inspeccions i controls en el tràfic de contenidors.

3.5. Gestió de la seguretat i la protecció en el tràfic marítim internacional.

4. El comerç a granel.

4.1. El negoci a granel en general- càrrega general.

4.2. Rutes i tràfic internacional

4.3. La importància de l'OPEP al mercat del petroli

4.4. Transport de cru i els seus derivats.

4.5. Transport a Bucs Quimiquers.

4.6. Negocis derivats dels vaixells petroliers.

4.7. Tipologies de terminals petrolieres

4.8. Estudi de terminals de granels sòlids.

5. Estructura interna d'una empresa naviliera

5.1. Divisions i departaments

5.2. Estructures i funcions

5.3. Responsabilitats enfront dels altres actors de la cadena logística

5.4. Evolució històrica de l'agent consignatari

5.5. Estudi econòmic l'agent consignatari

5.6. La utilització de les noves tecnologies en el negoci navilier:

5.6.1. Convenis internacionals relacionats

6. Certificacions actuals en el negoci de les empreses navilieres

6.1. Convenis relacionats amb la Seguretat i la Protecció

6.2. ISO27000

6.3. ISO 28000

6.4. L.O.P.D

6.5. CTPAT -PBIP

6.6. L'Operador Econòmic Autoritzat

Sistema d'avaluació


  • La nota final serà la ponderació de les qualificacions de les activitats realitzades al llarg de l'trimestre. Per superar l'assignatura, caldrà que la nota final sigui superior o igual a 5 punts sobre 10

  • L'avaluació tindrà en compte els següents aspectes amb les valoracions que s'indiquen:

 

  • Per poder configurar la nota amb el seguiment de l'avaluació contínua haurà d'obtenir una puntuació mínima de 4 punts en el treball escrit de 20% i de 5 punts en l'examen final. Si no s'obté algun dels ítems anteriors i / o la mitjana dels 3 ítems és inferior a 5 punts, s'haurà de realitzar la prova de recuperació que tindrà lloc després de el període d'exàmens finals.

  • Els estudiants que no es presentin a l'examen final no tindran dret a l'examen de recuperació i per tant perden tota la nota.

Bibliografia


Bàsic

Manual del Transporte Marítimo. (Montori, Martínez, Escribano), Editorial Marge Books https://www.amazon.es/dp/8415340311 

FERNANDEZ S, F.  “Estiba y Trincaje de Mercancías en Contenedor”.2014- ,  Ed. Marge Books

FREIRE S, M & GONZÁLEZ, F. Economía del Transporte Marítimo. Instituto Universitario de Estudios Marítimos, A Coruña,  2003

INSTITUTO MARÍTIMO ESPAÑOL. Economía del Sector Marítimo. Madrid. Ed. IME,2009