Que estàs buscant?
L'assignatura s'impartirà fonamentalment en castellà i català. Alguns materials complementaris i parts de presentacions poden estar en anglès.
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic
E2_Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els que es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioterapia
E20_Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport
E21_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
E22_Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
E24_Entendre els fonametns del condicionament físic per la pràctica de l'activitat física i l'esport
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
L'assignatura d'anàlisis funcional de l'exercici i bases d'entrenament exposa els fonaments teòrics i pràctics sobre l'estudi del moviment del cos humà en relació a l'exercici físic i sobre les bases de l'entrenament.
S’aborden aspectes teòrics i pràctics necessaris per comprendre el moviment humà d'una forma analítica i, sobretot, s'asenten les bases de la teoria de l'entrenament, principis bàsics, teoria de l'adaptació i la comprensió de les manifestacions, factors determinants, variables y métodes d'entrenament per al desenvolupament de les capacitats físiques bàsiques (especialment la força com a capacitat principal). Les sessions pràctiques tenen la missió de treballar sobre conceptes teòrics importants i garantir la seva integració, aplicabilitat i raonament clínic.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals tot i que es realitzarà en modalitat presencial, degut a l'estat de normalitat. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. Igualment, en aquesta assignatura es contemplen els recursos i eïens que incorporen la perspectiva de gènere i la prevenció de violències de gènere.
RA3. Analitza els moviments i interpreta la participació de les articulacions i músculs implicats, així com dels altres factors que els determinen.
RA5. Aplica, basant-se en el coneixement, els principis biomecànics de les habilitats motrius, així com la seva interrelació amb el medi.
RA6. Aplica, basant-se en el coneixement, l'anatomia i fisiologia implicada en els sistemes corporals determinants per al moviment humà.
RA8. Aplica, basant-se en el coneixement, els efectes de l'activitat física i de les intervencions físiques, provocats sobre les reaccions bioquímiques dels diferents òrgans i sistemes humans.
RA9. Interpreta, basant-se en el coneixement, els efectes aguts i crònics provocats per l'exercici físic, així com la seva avaluació a través de proves de camp i de laboratori bàsiques: variables metabòliques i cardiorespiratòries, considerant les diferències biològiques per edat i gènere.
RA18. Adquireix criteris, habilitats i coneixements tecnològics per desenvolupar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatius als exercicis de musculació analítics i funcionals en l'àmbit terapèutic.
RA21. Analitza les expectatives del pacient respecte a la seva evolució, demanda i necessitats.
L'assignatura contemplarà classes teòriques amb un únic grup i classes pràctiques amb grups reduïts en els gimnasos de fisioteràpia. Les classes tindran el suport audiovisual necessari per les activitat plantejades durant les classes. Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El temari serà elaborat per cadascun del estudiant amb la guía del profesor/a, es proporcionaran unes pautes d’anàlisis crític del moviment, per tal de formentar el raonament analític de l’alumne i la capacitat d’anàlisis. Les activitats permeten valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats. Per a aquest fi, s'empraran classes expositives basades en l'explicació del professor, pràctiques realitzades en aules específiques per aprofundir en els conceptes explicats a classe, tutories presencials en grup o individuals, treballs individuals i presentació de temes per part de l'alumnat.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiants tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
Activitat | Hores |
AF1. Classes teòriques | 23.75 |
AF2. Seminaris/tallers | 26.25 |
AF5. Tutories | 5 |
AF6. Estudi i treball en grup | 20 |
AF7. Estudi i treball autònom, individual | 75 |
Total | 150 |
Tema 1. ANÀLISI FUNCIONAL DE L'EXERCICI
Tema 2. INTRODUCCIÓ A L'ENTRENAMENT.
Tema 3. ENTRENAMENT DE LA FORÇA.
Tema 4. ENTRENAMENT DE LA RESISTÈNCIA.
Tema 5. ENTRENAMENT DE LA VELOCITAT.
Tema 6. ENTRENAMENT D'ADM
MD1 | Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional i la creació dels propis apunts |
MD2 | Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats |
MD3 | Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs |
MD4 | Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes |
MD5 | Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits |
MD6 | Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa |
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluadores, per totes les activitats avaluatives ja sigui continua o examen s’haurà de superar amb un 5/10 per poder avaluar la totalitat de l’assignatura. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10) d'acord amb la següent taula de ponderació.
Avaluació | Activitat avaluadora | Ponderació | Competències avaluades |
Contínua | SE1. Portafoli electrònic | 20% | E5, E20, E21, E24, T2. |
Contínua | SE2. Exposició oral | 20% | B4, B5, E5, E20, E21, E22, E23, E24 |
Contínua | SE4. Autoavaluació | 5% | E5, E20, E21, E24, T2. |
Contínua | SE5. Avaluació entre iguals | 5% | B4, B5, E5, E20, E21, E22, E23, E24 |
Final | SE3. Exàmen final | 50% | E5, E20, E21, E24, T2. |
Nota final | Suma de percentatges segons la taula de ponderació |
Criteris per fer mitjana entre les activitats avaluadores:
Avaluació |
Activitat Avaluadora |
Criteri |
Contínua |
SE1, SE2, SE4, SE5 |
5/10 |
Final |
SE3 (exàmen final) |
5/10 |
Recuperació:
Avaluació continua:
En el cas de suspendre només l'avaluació continua, s'haurà de recuperar en període de recuperació amb un examen escrit teòric.
Examen teòric
L’activitat avaluadora en període de recuperació és un examen (prova escrita) presencial. Aquest examen pondera el 50% de l’avaluació, la nota obtinguda durant l’avaluació continuada es mantindrà.
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5/10 en la mitjana final de l'avaluació. La nota final serà la mitjana ponderada de totes les activitats realitzades.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l’examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens durant l'avaluació del període ordinari.
Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
Izquierdo, M (2008). Bases Mecánicas y Neurofisiológicas de la Actividad Física y el Deporte. Panamericana. Madrid.
Gonzalez- Badillo, JJ; Gorostiaga, E (2002). Fundamentos del entrenamiento de la fuerza. INDE. Madrid.
Solé, J. (2016). Teoría del entrenamiento deportivo. Barcelona: Sicropat Sport.
Badillo & Serna (2020). Fuerza, velocidad y rendimiento físico deportivo. ESM. Madrid.
Michael Boyle (2017). El entrenamiento funcional aplicado a los deportes. Tutor.
Gonzalez-Badillo, JJ et al (2019): La velocidad de ejecución como referencia para la programación, control y evaluaciaón del entrenamiento de fuerza. Madrid.
Bompa, T & Buzzichelli, C. (2019). Periodización. Teoría y metodología del entrenamiento. Barcelona: Ediciones Tutor
Tous, F (1999): Nuevas tendencias en Fuerza y Musculación. Ergo. Barcelona.
Romero, D. y Tous, J (2010). Prevención de lesiones en el deporte: claves para un rendimiento deportivo óptimo. Editorial Médica Panamericana. Madrid.