Que estàs buscant?
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en els àmbits de l'Atenció Primària, Especialitzada i de la Salut Laboral.
L'assignatura de Semiologia i tecnologia per a l'avaluació és una formació obligatòria dins del grau de Fisioteràpia. És una assignatura teòric-pràctica.
L’atenció en fisioteràpia resulta fonamental en els diferents vessants d’intervenció professional, tant quan l’objectiu és la prevenció o quan s’intenta recuperar o modificar una funció corporal alterada. En aquest sentit, la finalitat d’aquesta assignatura és que l’alumne/a conegui i comprengui el procés del raonament clínic per poder fer un diagnòstic en fisioteràpia adequat. Així mateix, l’assignatura pretén que l’alumne conegui i desenvolupi les competències adients per a poder realitzar les principals proves clíniques d’avaluació funcional aplicades en les patologies múscul-esquelètiques més freqüents; identificant les eines i els balanços funcionals validats i reconeguts internacionalment.
L'assignatura no requereix cap requisit previ de superació de matèries per part de l'estudiant.
En la docència e impartició d'aquesta assignatura es tindrà en compte la perspectiva de gènere i sexe respecte a les diferències que poden haver-hi en l'avaluació de la mobilitat - flexibilitat i la força muscular en la valoració segons el sexe.
Tema 1: Principis teòrics
1.1. El diagnòstic en Fisioteràpia 1.2. Generalitats sobre l'exploració funcional 1.3. Principis teòrics de l'exploració muscular 1.4. Principis teòrics de l’exploració articular, goniomètrica 1.5. Proves funcionals i d'avaluació clínica
Tema 2: Exploració física i avaluació funcional de la cintura escapular
2.1. Localització anatòmica palpatòria del relleus anatòmics 2.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals 2.3. Goniometria articular de l’espatlla 2.4. Proves clíniques diagnòstiques a la cintura escapular
Tema 3: Exploració física i avaluació funcional de la regió del colze
3.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics 3.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals 3.3. Goniometria articular del colze 3.4. Proves clíniques diagnòstiques
Tema 4: Exploració física i avaluació funcional del canell i de la mà
4.1. Localització anatòmica palpatòria dels ossos del carp 4.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals 4.3. Goniometria articular del canell i dits 4.4. Proves clíniques diagnòstiques
Tema 5: Exploració física i avaluació funcional de la pelvis i el maluc
5.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics 5.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals 5.3. Goniometria articular de l’articulació coxofemoral 5.4. Proves clíniques diagnòstiques a la regió del maluc
Tema 6: Exploració física i avaluació funcional del genoll
6.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics 6.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals 6.3. Goniometria articular de l’articulació fèmoro-tibial 6.4. Proves clíniques diagnòstiques de genoll
Tema 7: Exploració física i avaluació funcional del turmell i peu
7.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics 7.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals 7.3. Goniometria articular de l’articulació del turmell 7.4. Proves clíniques diagnòstiques de turmell i peu
|
Stma d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1.Portfoli electrònic | 10% | 40% |
SE2.Exposició oral | 20% | 50% |
SE3.Examen | 30% | 60% |
SE4.Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5.Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació | 5% | 30% |
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Assistència i Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar. Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments palpatoris manuals i l’execució de les proves d’avaluació, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar i palpar els relleus anatòmics. És requisit indispensable assistir al 80% de cadascun dels blocs pràctics. L'incompliment d'aquest requisit tindrà com a conseqüència que l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de tornar a cursar el curs vinent.
Buckup, K. Buckup J. Pruebas clínicas para patologia ósea, articular y muscular. 5ª Edición. Barcelona: Elsevier Masson; 2013.
Cardellach, F.Grau, J.Mª. Rozman, C. Compendio de anamnesis y exploración física. Barcelona: Elsevier Masson; 2014
Daza Lesmes; J. Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Bogotá:Panamericana;2007.
Hislop, H. Avers, D. Brown, M. Daniels y Worthingham: Técnicas de Balance Muscular. 9ª Edición. Barcelona: Elsevier; 2014.
Hoppenfeld, S. Exploración Física de la Columna Vertebral y las Extremidades. Manual Moderno; 1979
Jurado Bueno,A. Medina Proqueres,I. Manual de Pruebas Diagnósticas: Traumatología y Ortopedia. 2ª Ed. Barcelona:Paidotribo;2007
Loudon, J. Bell, S.L. Johnston, J. Guía de Valoración Ortopédica Clínica. Barcelona: Paidotribo;2001
Tixa, S. Atlas de Anatomía Palpatoria. 4ª Edición. Barcelona: Elsevier Masson; 2012
Cleland, J., Koppenhaver, S., & Su, J. Netter. Exploración clínica en ortopedia: Un enfoque basado en la evidencia. Elsevier Health Sciences,2022.
Anne M. Gilory. Prometheus Texto y Atlas de Anatomía. Anatomía general y aparato locomotor. 2ª Edición. Panamericana;2007.
Kapandji, A.I. Fisiología Articular. 6ª edición. Editorial Médica Panamericana; 2012.