Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Maria Josep Rico Hernández
Jordi Ventura Medina 
Mireia Pardas Peraferrer 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

L’assignatura serà impartida en català i castellà indistintament. Alguns continguts de l’assignatura seran en anglès com: contingut audiovisual, material de suport i articles científics.  

L’alumne ha de ser capaç d’utilitzar aquest material per assolir els objectius de l’assignatura.  

 

Competències


Competències específiques
  • RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
     

  • RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

  • RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
     

  • RAE16 - Elaborarà el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut en les fases de creixement i desenvolupament, aplicant les guies de bona pràctica clínica.
     

  • RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut.
     

  • RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor (incloent-hi teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, exercici terapèutic) als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.
     

  • RAE19 - Aplicarà mètodes i tècniques específiques que tinguin en compte les implicacions de l'ortopèdia en la fisioteràpia, tècniques terapèutiques reflecteixes, així com altres mètodes la seguretat i l'eficàcia dels quals estigui demostrada segons l'estat de desenvolupament de la ciència, en els seminaris pràctics i les pràctiques acadèmiques externes.
     

Descripció


En aquesta assignatura s’ofereix la possibilitat que l’estudiant obtingui uns coneixements bàsics sobre el desenvolupament del infant sa i les diferents afeccions que com a professionals sanitaris podem tractar. El/la futur/a professional de Fisioteràpia, necessita comptar amb aquests coneixements per comprendre millor la complexitat de la relació assistencial i poder utilitzar estratègies i habilitats que li permetin realitzar intervencions efectives i humanes amb els infants i les seves famílies.  

L’objectiu fonamental de l’assignatura es ajudar a l’estudiant a adquirir els coneixements bàsics de la infància, de manera que sigui capaç de reconèixer les funcions i estructures, nivell d’activitat i participació. Així com assolir una major comprensió de les variants en els desenvolupament de l’infant en la seva totalitat.  

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. 

Continguts


Bloc teòric  

  1. Adaptacions al desenvolupament funcional del nen. 

  1. Etapes de creixement i desenvolupament funcional. 

  1. Elements essencials de la intervenció fisioterapèutica. 

  1. Principis físics terapèutics, aplicació, beneficis i efectes adversos. 

  1. Duració i freqüència de les intervencions especifiques de fisioteràpia. 

  1. Intervencions manuals e instrumentals. 

  1. Aplicació en funció del desenvolupament psicomotor i autonomia del infant. 

Bloc pràctic 

  1. Fonaments de l’exploració específica fisioterapèutica del nen en diferents etapes del desenvolupament. 

  1. Avaluació general i especifica de fisioteràpia. 

  1. Interpretació de resultats, evolució de la malaltia i control dels efectes adversos. 

  1. Diagnòstic fisioterapèutic.  

  1. Coneixement de les principals patologies infantils i juvenils. 

  1. Interacció entre fisioteràpia, medicina y família. 

 

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:  

Sistema de evaluación 

Ponderación mínima 

Ponderación máxima 

SE1. Portafolio electrónico 

10% 

40% 

SE2. Exposición oral 

20% 

50% 

SE3. Examen 

30% 

60% 

SE4. Autoevaluación 

5% 

30% 

SE5. Evaluación entre iguales (2P2) o coevaluación 

5% 

30% 

  • S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.  
  • El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura. 
  • Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.  
  • La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”

Bibliografia


Bàsic

J. Palisano, R., Orlin, M., & Schreiber, J. . Campbell's Physical Therapy for Children (5th ed.). Missouri: Elservier. 2017 

Macias L, Fagoaga J. Fisioterapia en pediatria.Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2018 

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. Motor control: Translating Research into Clinical Practice (4th ed.) Baltimore: Ed. LWW.  2010.  

Organización Mundial de la Salud. Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: versión para la infancia y adolescencia: CIF-IA.  Geneve, Switzerland 2011.  ISBN 978-84-7670-711-1 (edición española) 

M. Yamile Pinzón Bernal, L.M.Salamanca Duque. Evaluación Neuropediatrica Funcional. Fundamentos y métodos de aplicación. Ed. Panamericana 2021 

Babies. Thomas Balmes 2016

Babies Series. Netflix 2020

Complementary

F. J. Fernández Regó, G. Torró Ferrero. Fisioterapia en Neonatologia. La importancia del abordaje temprano en el recién nacido de riesgo. Ed. Panamericana 2021​ 

M. Hadders-Algra He neurolological examination of th child with minor neurological dysfunction. Mac Keith Press, 2010  

M. Hadders-Algra, E. Brogren Carlberg.  Postural Control: A key Issue in developmental disorders. Clinics in Developmental Medicine. Paperback 1718. 2008 

Cano de la Cuerda R., Collado Vázquez S.. Neurorrehabilitación. Métodos específicos de valoración y tratamiento. Ed. Panamericana. 2012 

Forestier, Michèle. De la naissance aux premier spas. Acompagner l’enfant dans ses découvertes motrices: Toulouse: Ed. Erès. 2éme Edition 2018 

S. Levitt. Tratamiento de la paràlisis cerebral y el retraso motor (5a edición). Panamericana: 2013  

Espinosa Jorge J., Arroyo Riaño MO., Martín Maroto P., Ruiz Molina D., Moreno Palacios JA. Guía Esencial de Rehabilitación Infantil. Madrid: Panamericana; 2010  

Amiel-Tissón C, Grenier A.Vigilancia neurológica durante el primer año de vida. Barcelona: Masson; 1998