Que estàs buscant?
RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és que l’alumne adquireixi els coneixements necessàris per tal d'identificar les principals respostes i adaptacions que es produeixen als diferents sistemes de l’organisme com a conseqüència de la pràctica d'exercici físic, ja siguin activitats aeròbiques o anaerobiques. Tanmateix cal entendre que en diferents situacions aquestes respostes i adaptacions poden variar. Variables com poden ser la intensitat de l'exercici, l'entorn on es realitza, el clima o el gènere es tindràn en compte durant el transcurs de l'assignatura.
L'assignatura consta de dos blocs amb metodologies docents clarament diferenciades, com és una part teòrica i una part pràctica. On es combinaràn metodologies com pot ser la lliço magistral, estudi de casos, resolució d'exercisis o aprenentatge basat en problemes.
Per cursar aquesta assignatura es recomana que l’alumne hagi superat amb èxit les competències a avaluar en l’assignatura de Fisiologia Humana, així com també tenir clar els conceptes anatòmics estudiats en l’assignatura d'Anatomia Humana I.
Aquesta assignatura vetlla per una docència amb perspectiva de gènere.
Tema 1. Interacció dels diferents sistemes energètics durant l'exercici físic
Tema 2. Potencia i Capacitat ( aeròbia i anaeròbica)
Tema 3. Respostes i adaptacions del sistema muscular a l'exercici físic
Tema 4. Respostes i adaptacions del sistema cardiovascular a l'exercici físic
Tema 5. Respostes i adaptacions hematologiques a l'exercici físic
Tema 6. Respostes i adaptacions del sistema pulmonar a l'exercici físic
Tema 7. Respostes i adaptacions renals i gastrointestinals a l'exercici físic
Tema 8. Respostes i adaptacions neuroendocrines a l'exercici físic
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspens (SS) 5,0 - 6,9: Aprovat (AP) 7,0 - 8,9: Notable (NT) 9,0 - 10: Excel·lent (SB)
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. Per a poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar amb una qualificació mínima de 5 punts sobre 10, d'acord amb la següent taula.
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1.Portafoli electrònic | 10% | 40% |
SE2. Exposició oral | 20% | 50% |
SE3. Examen | 30% | 60% |
SE4. Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació | 5% | 30% |
Important, per poder superar l'assignatura, cal haver superat l’Examen (ES3) amb una ponderació mínima de 5/10.
Únicament en el cas d'haver realitzat les activitats individuals i grupals però no haver obtingut la qualificació mínima de 5 punts (sobre 10) existeix la possibilitat de fer un treball individual per a poder recuperar aquests apartat. En el cas d'haver aprovat, aquestes parts, es mantindrà la nota obtinguda durant l'assignatura per al càlcul de la nota final.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
López Chicharro J & Fernandez Vaquero A. (2022). Fisiología del ejercicio (4ª ed). Madrid: Médica Panamericana
McArdle W, Katch F &Katch V. (2015). Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance (8ª ed). Baltimore:Lippincot Williams and Wilkins
Wilmore JH & Costill DL. (2007). Fisiología del esfuerzo y del deporte (6ªed). Barcelona: Paidotribo
Barbany JR. (2002). Fisiología del ejercicio fisico y del entrenamiento (1ªed). Barcelona: Paidotribo
Guyton A. (2006). Fisiología Médica. Buenos Aires: Panamericana
Mora Rodríguez R. (2009). Fisiología del deporte y del ejercicio. Pruebas de campo y laboratorio (1ªed). Madrid: Panamericana.
Silverthorn U. (2008). Fisiología humana. un enfoque integrado (4ªed). Madrid: Panamericana
Tortora G & Derrickson B. (2013). Principios de Anatomía y Fisiología (13ªed). Madrid: Panamericana