Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jaume Martí Mora
Gema Barrachina Fernández 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
     

  • RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.
     

  • RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
     

Descripció


Aquesta assignatura forma part de la formació obligatòria del grau en Fisioteràpia, la qual pretén que l’estudiant obtingui uns coneixements bàsics sobre els fonaments psicològics que sustenten el comportament humà. El/la futur/a professional de Fisioteràpia, necessita comptar amb aquests coneixements per comprendre millor la complexitat de la relació assistencial i poder utilitzar estratègies i habilitats que li permetin realitzar intervencions efectives i humanes. L’objectiu fonamental de l’assignatura és ajudar a l’estudiant a adquirir els coneixements bàsics que estableixen la base de la conducta humana, de manera que sigui capaç de reconèixer les funcions psicològiques i assolir una major comprensió de l’ésser humà en la seva totalitat.

En aquesta assignatura vetllem per incloure la igualtat de gènere en els continguts.

Continguts


Tema 1. Introducció a la Psicologia General: Diferents paradigmes

Tema 2. La comunicació amb els pacients, familiars i altres professionals 

Tema 3. Habilitats psicològiques bàsiques 

Tema 4. Impactes psicològics en l’activitat física i l’esport

Tema 5. Recuperació de lesions 

Tema 6. Procés d’adaptació a la discapacitat 

Tema 7. El dolor 

Tema 8. Lideratge i treball en equip 

Sistema d'avaluació


 

Sistemas de avaluació 

Sistema de avaluació 

Ponderació mínima 

Ponderació màxima 

 
 

SE1. Portafoli electrònic 

10%

40%

 
 

SE2. Exposició oral 

20%

50%

 
 

SE3. Examen 

30%

60%

 
 

SE4. Autoavaluació 

5%

30%

 
 

SE5. Avaluació entre iguales (2P2) o coavaluació 

5%

30%

 
 

Si es suspèn el total de l'assignatura, existeix la possibilitat de recuperar durant el període de recuperació, realitzant un examen de recuperació.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

El sistema de qualificació contempla la qualificació quantitativa i/o qualitativa.

Bibliografia


Bàsic

Williams, J. (1991). Psicologia aplicada al deporte. Madrid: Biblioteca nueva.

Weinberg, R. S., i Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Psicología.

Martí Mora, J. (1994). Vida i desenvolupament del grup esportiu. Apunts d’Educació Física, 35 (21-25).

Complementary

Vives, J. (2011). Entrenando al entrenador: Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz. Madrid: Bubok.

Riera, J. (1985). Introducción a la psicología del deporte. Barcelona: Martinez Roca.

Gil, J. (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Pirámide: Madrid.

Clèries, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.

Arbinaga, F. i Cantón, E. (2013). Psicología del deporte y la salud: una relación compleja. Madrid: Editorial EOS.

Márquez, Sara. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. Madrid: Editorial EOS

Miangolarra, J.C. (2003). Rehabilitación clínica integral. Funcionamiento y discapacidad. Masson: Barcelona.

Remor, E., Arranz, P. i Ulla, S. (Editores). (2003). El psicólogo en el ámbito hospitalario. Bilbao: Desclée De Brouwer, Biblioteca de Psicología.

Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professionals, and serious leisure. Montreal: McGill-queen's Univ. Press.

Vázquez, C. i Hervás, G. (Coordinadores). (1999). La ciencia del bienestar. Fundamentos de una psicología positiva. Madrid: Alianza Editorial.

Marí, P. (2011). Aprender de los campeones. Barcelona: Plataforma editorial.

Martí Mora, J. y Diaz, J. (2022) Psicologia para el trabajo diario de entrenadores, deportistas y psicologos.Septentrion Ediciones. Cantabria

Video Promocional Psicologia del Deporte (2021). Federación Española de Psicologia del Deporte.

https://www.youtube.com/watch?v=81EwMC5aX3Y