Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Ivette Fuentes Molina

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • English

Castellà (80%), anglès (20%)

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar els principis del turisme pel que fa a la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica i identificar les tipologies d'espais i destinacions turístiques i els principals agents turístics que operen en ells, tant públics com privats.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


Conceptes bàsics de la ciència econòmica, els seus principis fonamentals i les pautes de funcionament que es deriven.

L'objectiu d'aquesta classe és familiaritzar als estudiants amb conceptes microeconòmics bàsics com a mercat, consumidors, costos i beneficis, oferta i demanda, entre altres.
Es discutiran i elaboraran mecanismes microeconòmics bàsics com la maximització de la utilitat, l'equilibri del mercat i l'optimització de beneficis dins del curs. Se centra l'atenció en el paper del govern en l'economia de mercat amb conceptes com a impostos, regulació de preus i externalitats.

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur per aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


1.            El concepte i el mètode en economia

1.1.        Què és economia.

1.2.        Metodologia de l’economia.

1.3.        Economia normativa i economia positiva.

1.4.        Aplicacions.

1.5.        L’escassetat, l’elecció i factors productius.

1.6.        La frontera de les possibilitats de producció (FPP).

1.7.        Cost d’oportunitat.

1.8.        Llei de rendiments decreixents.

1.9.        Microeconomia i macroeconomia.

1.10.      Representacions gràfiques en l’economia.

2.            L’especialització, el intercanvi i el diner

2.1.        L’especialització i el intercanvi. Eficiència del mercat.

2.2.        Avantatge absolut i comparatiu.

2.3.        Economies d’escala.

2.4.        Bescanvi i economia monetària: les funcions del diner.

3.            Els mecanismes de mercat: l’oferta i la demanda

3.1.        Els determinants de la demanda i els seus desplaçaments.

3.2.        Els determinants de l’oferta i els seus desplaçaments.

3.3.        L’equilibri del mercat.

3.4.        Les lleis de l’oferta i la demanda.

3.5.        Aplicacions de l’anàlisi de l’oferta i demanda.

4.            L’elasticitat de l’oferta i la demanda

4.1.        L’elasticitat de la demanda: preu, substitució i renda.

4.2.        L’elasticitat de l’oferta.

4.3.        L’elasticitat de l’ingrés dels productors i la despesa dels consumidors.

5.            La teoria de l’elecció del consumidor.

5.1.        La restricció pressupostària.

5.2.        Les preferències del consumidor. La perspectiva de gènere en el comportament de consumidor

5.3.        L’optimització en l’elecció del consumidor.

5.4.        La obtenció de la corba de la demanda.

6.            El paper de l’Estat en economia

6.1.        La diversitat de les activitats econòmiques i agents econòmics.

6.2.        Preus màxims i mínims (efectius i inefectius).

6.3.        Externalitats (generalment). Els mercats de carboni

7.            L’empresa en un mercat de competència perfecte

7.1.        Maximització de beneficis en una empresa competitiva. 

7.2.        Demanda i ingrés marginal de l’empresa.

7.3.        Òptim de producció i corba d’oferta de l’empresa a curt i llarg termini.

7.4.        Resposta de l’empresa a variacions dels costos dels factors.

7.5.        Mercats contestables: entrada i sortida d’empreses; externalitats.

8.            Poder de mercat i fixació de preus

8.1.        El monopoli: ineficiència i cost social del monopoli.

8.2.        Discriminació de preus.

8.3.        Monopoli i monopsoni bilateral.

8.4.        Integració vertical i preus de transferència.

8.5.        Regulació dels monopolis.

8.6.        Absència de comportaments estratègics (simultaneïtat d’accions): solució de Cournot i solució de Bertrand.

8.7.        Comportaments estratègics (accions seqüencials): solució de Stackelberg.

8.8.        Maximització conjunta de beneficis: col·lusió i càrtel.

8.9.        Les barreres d’entrada.

9.            Teoria de jocs i estratègia competitiva

9.1.        Cooperació i conflicte.

9.2.        Mecanismes alternatius de coordinació.

9.3.        El marc institucional: els drets de propietat.

9.4.        Equilibri de Nash i òptims de Pareto.

9.5.        Equilibri perfecte de Nash en subjocs.

 

Sistema d'avaluació


La nota final d'aquest curs consistirà dels següents elements obligatoris:

SE4, Examen final: 50% (RECUPERABLE NOMÉS SI ES PRESENTA L'EXAMEN FINAL)

Treball en grup (50%) dividit en:

  • Treball escrit de màxim 10 pàgines: 20% (RECUPERABLE)
  • Presentació del treball escrit al final del curs: 10% (NO RECUPERABLE)
  • Lliurament d'un conjunt d'exercicis i participació: 20% (NO RECUPERABLE)

És imprescindible aprovar totes les parts del curs amb una nota de 5 per aprovar el curs. La nota final de tall per aprovar l'assignatura serà un 5/10.

L'estudiant que no present l'examen final no podrà presentar-se a l'examen de recuperació.

L'estudiant només podrà recuperar l'examen final i no les parts de l'avaluació continuada.

Bibliografia


Bàsic

MANKIW, GREGORY (2017). “Principles of Economics”. Editorial: CENGAGE Learning; 8th Edition, Boston.

Complementary

PARKIN, MICHAEL (2018). “Economía” Editorial: Pearson; 12ª Edición, México. 

SAMUELSON, PAUL & NORDHAUS, WILLIAM (2010). “Economía. Con aplicaciones a Latinoamérica”. Editorial: McGraw Hill; Décimo novena Edición, México.

Wang, Weihua & Kim, Saebum (2019). Lady first? The gender difference in the influence of service quality on online consumer behavior. Nankai Business Review International.