Que estàs buscant?
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE8_Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajut en les mateixes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i la familia, segons la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, families i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos
CE10_Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar a l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
Aquesta assignatura forma part de la formació obligatòria del grau en Infermeria, la qual pretén en primer lloc, que l'alumne adquireixi un coneixement sobre el desenvolupament humà de les persones en general, i més concretament sobre els aspectes psicomotors, socials, afectius, i de desenvolupament interpersonal al llarg de la vida; en segon lloc, té la intenció d'establir les bases d'una comunicació efectiva amb els pacients i familiars, així com estratègies d'autocura personal.
Es considera que amb els coneixements adquirits per el/la futur/a infermer/a obtindrà major compressió del desenvolupament de la persona i recursos psicològics per gestionar millor la seva professió laboral.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC 1. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT
TEMA 1. Les teories sobre el desenvolupament
TEMA 2. La infància
TEMA 3. L’adolescència
TEMA 4. Edat adulta
TEMA 5. Vellesa
BLOC 2. ASPECTES PSICOSOCIALS DE LES RELACIONS HUMANES
TEMA 6. Processos de comunicació
TEMA 7. El maneig de l'estrés
TEMA 8. Equilibri psicosocial i situacions de canvi vital
TEMA 9. Autocura i prevenció del burnout
SEMINARIS
SEMINARI 1. Documental “Padres difíciles, hijos con problemas”
SEMINARI 2. Trastorns de la conducta alimentària
SEMINARI 3. Gestió de les emocions
SEMINARI 4. Maneig del estrés. Tècniques de relaxació.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 2 - Ciències Psicosocials:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
30% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
5% |
10% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Delval, J. (1995). El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI.
Lazarus RS (2000) Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. Bilbao: Desclée de Brower
Peaplau H (1990). Relaciones interpersonales en enfermería. Barcelona: Salvat
Novel G, Lluch MT, Miguel MD (2003). Enfermería psicosocial y salud mental. Barcelona: Mason
Llor B, Abad MA, García M, Nieto J.(1998). Ciencias psicosociales aplicadas a la salud. 2ª ed. Madrid: Ed. Mc GrawHill
Palacios, J., Marchesi, A., y Coll, C. (1999). Desarrollo psicológico y educación (I). Psicología evolutiva. Madrid: Alianza.
Berger, K. (2007). Psicología del desarrollo (infancia y adolescencia). (7a ed.) Madrid. Panamericana
Mariscal, S., Giménez-Dasi, M., Carriedo, N., & Corral, A. (2009). El desarrollo psicológico a lo largo de la vida. Madrid: Mc Graw Hill/UNED
Bowlby., J. (2006). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata
Sheppard, W., Willoughby, R. (1975). Child behavior. Learning and development. Chicago: Rand McNally College Publishing Company
Sheppard, W., Willoughby, R. (1975). Child behavior. Learning and development. Chicago: Rand McNally College Publishing Company
Caballo, V. (2005) Entrenamiento en habilidades sociales. Madrid: Pirámide
Caballo, V. (2005) Entrenamiento en habilidades sociales. Madrid: Pirámide