Que estàs buscant?
Castellà.
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE6_Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG16_Conèixer els sistemes d'informació sanitària
CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L'assignatura TICs en Salut és una assignatura obligatòria de 4 ECTS, emmarcada en la matèria 3 del Grau d’infermeria. L'assignatura té com a finalitat donar a conèixer a l'estudiant la importància de la transformació digital en salut i visibilitzar aquells aspectes essencials que de manera directa poden intervenir en la transformació dels processos assistencials, com són els dispositius mòbils, els sensors, Internet i Internet de les coses (IOT), les xarxes socials, la genòmica i el Big Data. Tots aquests elements, però sobretot Internet i el telèfon mòbil, han canviat la nostra manera de viure.
Addicionalment, l'assignatura se centra en la rellevància de la Salut 2.0 entesa com l'ús d'eines socials per promoure la col·laboració entre pacients, cuidadors i professionals de la salut, permetent una comunicació molt més àgil que la coneguda fins a l'actualitat. El concepte Salut 2.0 proporciona el marc conceptual ideal per integrar el contingut de la Salut 2.0 en el pla d'estudis de les infermeres, dibuixant els conceptes claus i necessaris en el currículum de la infermera actual i identificant els aspectes resultants dels efectes de la Infermeria 2.0.
El concepte evoluciona en el moment en què la innovació i la tecnologia entren en joc, formant una triada perfecta que defineix l'assignatura TICs en Salut. L'assignatura ofereix la possibilitat de crear, compartir, reflexionar, discutir, aprendre i desenvolupar idees per millorar l'atenció del pacient 2.0, descobrint innovacions avançades i enfocades a la millora de l'atenció amb una interrelació activa de la innovació i la creativitat. És llavors aquest còctel entre Salut Digital, Salut 2.0 i Innovació el que configura el valor afegit de l'assignatura, oferint als l'estudiant la possibilitat d'aconseguir les competències requerides per entendre la transformació de l'atenció infermera de l'actualitat.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Unidad temática 1. Coneixement bàsic en eSalut, Salut 2.0 i innovació: La eSalut com a pràctica a l’entorn salut. La Salud 2.0 en el context actual. Innovació i salut. Processos de disseny en la creació i la innovació amb tecnologia. Impacte de les TIC en les organitzacions. Oportunitats i reptes per a la infermeria. La infermera digital.
Unidad temática 2. Pràctica infermera en salut digital: components i oportunitats: (1) Components: la eSalut (Salut). L'atenció en salut i la web 2.0. (Entorn). ePacient (Pacient). Salut participativa (Cures infermeres). (2) Oportunitats: Intel·ligència col·lectiva. Comunitats d’aprenentatge. Gestió del coneixement. Disseny de serveis.
Unidad temática 3. Tendència en les cures infermeres i les TIC: Miscel·lània: (1) Aplicacions mòbils en salut. (2) Big Data, Machine learning, xatbots, i Intel·ligència Artificial. (3) Realitat virtual, augmentada i mixta. (4) Competències digitals de la infermera. La caixa d'eines de la infermera digital.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Materia 3 - Salud Pública, Comunicación e Investigación en Salud:
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1. Examen | 20% | 40% |
SE2. Treballs individuals | 20% | 40% |
SE3. Treballs en grup | 20% | 40% |
SE4. Participació a l'aula | 5% | 40% |
SE5. Seminaris | 10% | 50% |
SE7. Prova pràctica | 5% | 40% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Li, J., Westbrook, J., Callen, J., & Georgiou, A. (2012). The role of ICT in supporting disruptive innovation: a multi-site qualitative study of nurse practitioners in emergency departments. BMC medical informatics and decision making, 12, 27. https://doi.org/10.1186/1472-6947-12-27
Meskó, B., Drobni, Z., Bényei, É., Gergely, B., & Gyorffy, Z. (2017). Digital health is a cultural transformation of traditional healthcare. mHealth, 3, 38.
Samples, C., Ni, Z., & Shaw, R.J. (2014). Nursing and mHealth. Online J Nurs Sci Dec, 1(4), 330-333. [doi: 10.1016/j.ijnss.2014.08.002]
Van De Belt, T. H., Engelen, L. J., Berben, S. A., & Schoonhoven, L. (2010). Definition of Health 2.0 and Medicine 2.0: a systematic review. Journal of medical Internet research, 12(2), e18. https://doi.org/10.2196/jmir.1350
A Nurse's Guide to the Use of Social Media. The National Council of State Boards of Nursing. Disponible en: https://www.ncsbn.org/Social_Media.pdf
Manual de Inmersión 2.0 para Profesionales de Salud. Disponible en: https://saludconectada.com/manual-de-inmersion-20-para-profesionales-de-salud/
Universidad Wiener | Conferencia Prospectiva y las Tecnologías del Futuro - José Luis Cordeiro. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=0KHaLQYySMA
What Should Be In A Medical Bag Of The 21st Century? by Bertalan Mesko. Disponible en: ttps://www.youtube.com/watch?v=g4uyb6UP9ok
Christensen, C.M., Grossman, J.H., & Hwang, J. (2009). The Innovator’s Prescription: A Disruptive Solution for Health Care. New York: McGraw-Hill; 2009.
Diferent authors. (2015). 2050: A Health odyssey. Health first Europe. 2015. Disponible en: https://healthfirsteurope.eu/publication/policy-paper-future-health-2050-health-odyssey/
Doswel, WM., Braxter, B., DeVito Dabbs, A., Nilsen, W., & Klem, ML. (2013). mHealth: Technology for nursing practice, education, and research. J Nurs Educ Pract, 3(10), 99-109.
Eysenbach G. (2001). What is e-health?. Journal of medical Internet research, 3(2), E20. https://doi.org/10.2196/jmir.3.2.e20
Harrison, J. P., & Lee, A. (2006). The role of e-Health in the changng health care environment. Nursing economics, 24(6), 283–289.
Using Social Media: practical and ethical guidance for doctors and medical students (BMA). Disponible en: https://www.bma.org.uk/advice-and-support/ethics/personal-ethics/ethics-of-social-media-use
Social Media Guidelines for Medical Professionals: Summary. Disponible en: http://scienceroll.com/2012/06/02/social-media-guidelines-for-medical-professionals-summary/
Guia d’usos i estils a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya. Disponible en: http://atenciociutadana.gencat.cat/ca/serveis/xarxes-i-missatgeria-instantania/xarxes-socials/
DeBronkart, D. (2014). ¡Dejad que los pacientes ayuden! Amazon. Disponible en: https://www.epatientdave.com/let-patients-help/
Drucker, P. F. (2002). The discipline of innovations. Boston, Harvard business School Publishing. Disponible en: https://hbr.org/2002/08/the-discipline-of-innovation
Mayer, M.A., Rodríguez Blanco, O., & Torrejon, A. (2019). Use of Health Apps by Nurses for Professional Purposes: Web-Based Survey Study. JMIR Mhealth Uhealth, 7(11), e15195. https://mhealth.jmir.org/2019/11/e15195
Thiel, P. (2015). De cero a uno. Cómo inventar el futuro. Barcelona, España. Gestión 2000.
Topol, E. (2019). Deep Medicine: How artificial intelligence can make healthcare human again. Basic Books.
Topol, E. (2016). The patient will see you now. Basic Books.
Política de redes sociales del Hospital Sant Joan de Déu - Barcelona. Disponible en: http://www.hsjdbcn.org/polymitaImages/public/institucional/xarxes/Politica_Redes_Sociales_HSJD%20%288%20mar%202011%29_cast.pdf
American Medical Association Policy: Professionalism in the Use of Social Media. Disponible en: http://www.ama-assn.org/ama/pub/meeting/professionalism-social-media.shtml
Social Media Guidelines for Physicians (Massachusetts Medical Society). Disponible en: http://www.massmed.org/AM/Template.cfm?Section=Legal_and_Regulatory&TEMPLATE=/CM/ContentDisplay.cfm&CONTENTID=55126
Social Networking and The Medical Practice. Guidelines for Physicians, Office Staff and Patients (Ohio State Medical Association). Disponible en: http://www.osma.org/files/documents/tools-and-resources/running-a-practice/social-media-policy.pdf
Guia d'ús de Social Media per a metges (Col·legi Oficial de Metges de Barcelona). Disponible en: http://wma.comb.es/ca/usuarios-socialmedia.html
Australian Medical Association: Social Media and the Medical Profession. Disponible en: http://ama.com.au/node/6231