Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana. El material de suport utilitzat pels docents serà en llengua castellana.
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CE3_Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació i els mecanismes d'acció dels mateixos
CE4_Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscs associats i/o efectes derivats de la seva administració i consum
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L’assignatura de Farmacologia té com a finalitat iniciar els estudiants de segon curs del grau d’infermeria en el coneixement i l’ús d’estratègies farmacològiques per al tractament de pacients.
Es pretén que l’alumnat conegui els conceptes i principis generals essencials pel tractament farmacològic de les malalties més freqüents en la població. L’alumnat ha de conèixer els efectes beneficiosos i perjudicials dels fàrmacs, el seu mecanisme d’acció, el risc d’interacció amb altres fàrmacs i aliments, el seu ús en cas d’intoxicacions i les seves principals indicacions així com contraindicacions.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es faran visibles les diferents respostes farmacològiques tant en dones com en homes. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Farmacologia general
Introducció a l’assignatura. Principis bàsics de farmacologia
Origen i composició dels medicaments
Investigació i desenvolupament de nous fàrmacs. Assajos pre-clínics, clínics i farmacovigilància
Formes medicamentoses d’ús habitual
Vies d’administració de fàrmacs
Farmacocinètica: dinàmica de l’absorció, distribució, metabolisme i eliminació dels fàrmacs
Farmacodinàmica: mecanismes moleculars de l’acció dels fàrmacs
Respostes individuals als fàrmacs. Farmacogenètica
Reaccions adverses als fàrmacs. Al·lèrgies i intoleràncies, efectes tòxics
Interaccions entre fàrmacs i entre fàrmacs i aliments
Farmacologia Endocrina
Control de la glicèmia: Insulina i hipoglucemiants
Tiroides i fàrmacs antitiroïdals
Farmacologia de l’aparell respiratori
Broncodilatadors
Antitussígens, mucolítics i expectorants
Farmacologia cardiovascular i renal
Antihipertensius
Farmacologia de la insuficiència cardíaca
Antiarrítmics
Farmacologia de l’aparell digestiu
Antiàcids i antiemètics
Fàrmacs pels trastorns de la motilitat gàstrica
Farmacoteràpia de malalties intestinals inflamatòries
Antiinflamatoris i analgèsics
Analgèsics, antipirètics, antiinflamatoris no esteroïdals
Opiacis
Antiinfecciosos
Antibiòtics
Antifúngics
Antivírics i antiretrovirals
Neurofarmacologia
Sistema nerviós autònom
Colinèrgics i anticolinèrgics
Adrenèrgics i antiadrenèrgics
Sistema nerviós central
Neurotransmissió
Antidepressius i ansiolítics
Antipsicòtics
Opioides i analgèsics
Antiepilèptics i anticonvulsionants
Tractament de malalties neurodegeneratives
Hipnòtics i sedants
Farmacologia de la hipercolesterolèmia
Tractament de la hipercolesterolèmia i l’aterosclerosi
Sistema hematopoètic
Anticoagulants, fibrinolítics i antiplaquetaris
Factors de creixement hematopoètics i antianèmics
Tractaments davant d’intoxicacions
SEMINARIS:
Consistiran en 3 sessions de dues hores de durada on es treballaran de manera aplicada els diferents conceptes apresos durant les classes magistrals.
Caldrà entregar la resolució d’aquests segons els grups de treball preestablerts a l’inici de cada sessió.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Anatomo-fisiopatologia:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
30% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
5% |
20% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, la única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic. Es mantindrà la nota de l’avaluació continuada: treballs individuals (qüestionaris d’autoavaluació al Moodle) i treballs en grup (seminaris).
Els seminaris no són obligatoris però la no assistència es correspondrà amb una no presentació de les activitats realitzades en el seminari per part de l'alumne, i per tant un zero en l'activitat.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Castells Molina, Silvia; Hernández Pérez, Margarita. Farmacología en enfermería. 3ª edición. Elsevier, 2012.
Lorenzo, Pedro; Moreno, Alfonso; Lizasoain, Ignacio; Leza, Juan Carlos; Moro, Maria Ángeles, Portolés, Antonio. Velázquez: Farmacología básica y clínica. 19ª edición. Médica Panamericana, 2018.
Ritter, James M; Flower, Rod J; Henderson, Graeme; Loke, Yoon Kong; MacEwan, David; Rang, Humphrey P. Rang y Dale. Farmacología 9ª edición. Elsevier 2020
Armijo, Juan Antonio; Mediavilla, África. Farmacología humana. 6ª edición, Elsevier Masson, 2014.
Somoza, Beatriz; Cano, Mª Victoria; Guerra, Pedro Enrique. Farmacología en enfermería. Teoría y casos prácticos. Panamericana, 2020.