Que estàs buscant?
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE5_Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per promoure i reforçar pautes de comportament alimentari saludable. Identificar els nutrients i els aliments en els que es troben. Identificar els problemes nutricionals de prevalència més gran i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
CE10_Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar a l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència
CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG5_Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, families o grups, avaluant el seu impacte i establint les modificacions oportunes
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
La salut és un pilar bàsic en el desenvolupament humà tant a nivell individual com col·lectiu i és als països en vies de desenvolupament on això es fa encara més evident. Per poder enfortir aquest pilar i respondre a les necessitats de salut en aquests països és necessari comprendre quines són les principals problemàtiques de salut a les que la població ha de fer front i conèixer diferents estratègies per respondre-hi, especialment en aquelles circumstàncies més crítiques com son les catàstrofes naturals, les epidèmies i els desplaçaments massius de població.
Actualment ens enfrontem a una nova situació, la del canvi climàtic, que ha augmentat sensiblement la vulnerabilitat de les persones davant de l’impacte dels fenòmens meteorològics extrems, de manera que les persones més vulnerables es veuen exposades a huracans, pluges torrencials o sequeres que incideixen en la salut, la seguretat alimentària i la situació nutricional. La situació de sequera extrema combinada amb el conflicte iniciat al mes d’abril del 2023 al Sudan ha generat que més de 25 milions de persones pateixin inseguretat alimentaria i vegin la seva vida en risc per la manca d’aliments, essent un clar exemple d'aquesta realitat.
A més, la globalització i els moviments migratoris afavoreixen l'aparició i/o propagació en el nostre entorn de malalties que donàvem per extingides o que mai havien existit al nostre entorn o, com hem pogut observar recentment amb el COVID19, l'aparició de noves malalties que es propaguen fins esdevenir pandèmies.
Per tot això aquesta assignatura proposa una introducció al món de la Salut Internacional, la Cooperació Internacional i més en concret a l'Acció Humanitària per tal de conèixer diferents estratègies per respondre a les diferents problemàtiques de salut en l'àmbit humanitari: desnutrició aguda, epidèmies (Còlera, Ebola, Xarampió Malària, ) i malalties no contagioses entre d'altres; i una presentació de les principals malalties tropicals a les que s'exposa el personal expatriat en el terreny i les malalties tropicals importades presents al nostre territori.
Al final de l'assignatura l’estudiant podrà descriure les principals tendències actuals en Salut Internacional, identificar els principals elements de la Cooperació Internacional i en particular de l'Acció Humanitària, descriure els principals problemes de salut presents en les crisis humanitàries i la resposta a aquests problemes, conèixer les etapes de la gestió del cicle de projecte i detallar-ne els elements essencials de cadascuna d'elles, identificar el rol infermer en una resposta humanitària, així com reconèixer les principals malalties tropicals presents en el terreny i les mesures de prevenció per cadascuna d'elles i les malalties tropicals importades presents al nostre territori.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Unitat 1 : Salut Internacional
Unitat 2 : La Cooperació Internacional
Unitat 3: Introducció a l’Acció Humanitària i als principals problemes de salut en crisis humanitàries
Unitat 4: Abordatge de la desnutrició aguda en crisis humanitàries
Unitat 5: Abordatge de les malalties no transmissibles i de la Salut Sexual i Reproductiva en crisis humanitàries
Unitat 6: Desastres Naturals i afluència massiva de pacients
Unitat 7: Resposta en Salut a situacions de conflicte
Unitat 8: Epidèmies més freqüents en l’àmbit humanitari i abordatge de les mateixes
Unitat 9: Principals patologies importades
Unitat 10: Cas pràctic
Unitat 11: El paper d’infermeria en l’àmbit humanitari
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 8 - Optativitat:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
20% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
5% |
40% |
|
SE5. Seminaris |
5% |
40% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Guía Refugee Health https://www.ecald.com/assets/Resources/Assets/Toolkit-Refugee-Health-Care-Handbook.pdf
Manual Esfera 2018 https://spherestandards.org/es/manual-2018/
Global Humanitarian overview 2024
https://www.unocha.org/publications/report/world/global-humanitarian-overview-2024-enarfres
A Bed for the Night; Humanitarism in Crisis (David Rieff Simon & Schuster, 2002. 367 pp. IBSN 0 684 80977 X)
Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo http://www.dicc.hegoa.ehu.es/
Guías técnicas MSF https://www.msf.es/actualidad/publicaciones?document=3521
UNHCR Emergency Book