Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Nelson Domingos Rodrigues Machado

Idiomes d'impartició


  • English

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

Competències específiques
  • CE6_Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut

Competències generals
  • CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural

  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

  • CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


El sistema sanitari està patint una de les majors transformacions de la seva història. La manca de personal sanitari, el poc pressupost, l’amenaça del canvi climàtic, les futures pandèmies, la solitud, així com l’envelliment de la població ens obliguen a repensar tots els paradigmes que coneixem fins ara. A més, ens enfrontem a una societat cada vegada més exigent,  i a una evidència que ens adreça cap al tractament i les cures personalitzades. 

És indubtable que les cures necessiten el tacte humà. Tanmateix, quan l’humà camina de la mà de la tecnologia, les possibilitats són infinites. 

Fa temps que els robots s’han introduït en diferents àmbits de la vida, i la salut no és cap excepció. La rehabilitació i la mobilitat, la cirurgia, la teleassistència, la farmacologia, la desinfecció, o la radioteràpia, entre altres, representen àrees on avui s’hi poden trobar robots duent a terme tasques. A més, els robots representen una oportunitat per avançar i complir amb els objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides. 

Però, al mig de tots aquests canvis, sorgeixen implicacions ètiques de les quals no ens hem d’oblidar. 

Aquesta assignatura pretén fomentar el pensament crític i innovador dels alumnes, que investiguin, reflexionin i identifiquin les possibilitats de la robòtica al voltant de la salut i les seves limitacions.  

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


  1. Passat, present i futur de la societat i del sistema sanitari
  2. La intersecció de la tecnologia i la salut
  3. Robots i canvis de paradigma 
  4. Tipus de robots
  5. Avantatges i desavantatges dels robots a la salut i a les cures
  6. Aspectes ètics de la utilització dels robots
  7. Futur dels robots a la salut 

 

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 8 - Optativitat:

 

Sistema d’avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

SE1. Examen

 

20%

60%

SE2. Treballs individuals

 

5%

40%

SE3. Treballs en grup

 

5%

40%

SE4. Participació a l’aula

 

5%

40%

SE5. Seminaris

 

5%

40%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Bibliografia


Complementary

Morgan, A. A., Abdi, J., Syed, M. A. Q., Kohen, G. E., Barlow, P., & Vizcaychipi, M. P. (2022). Robots in Healthcare: a Scoping Review. Current robotics reports, 3(4), 271–280. https://doi.org/10.1007/s43154-022-00095-4

Maibaum, A., Bischof, A., Hergesell, J. et al. A critique of robotics in health care. AI & Soc 37, 467–477 (2022). https://doi.org/10.1007/s00146-021-01206-z

Silvera-Tawil, D. Robotics in Healthcare: A Survey. SN COMPUT. SCI. 5, 189 (2024). https://doi.org/10.1007/s42979-023-02551-0

Stahl, B. C., & Coeckelbergh, M. (2016). Ethics of healthcare robotics: Towards responsible research and innovation. Robotics and Autonomous Systems, 86, 152–161. https://doi.org/10.1016/j.robot.2016.08.018.