Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana. El material de suport utilitzat pels docents serà en llengua castellana.
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà II s'imparteix durant el primer curs.
Durant el segon trimestre s'aprofundeixen en les bases establertes a la primera part de l'assignatura i es treballen els principals aparells i sistemes de l'organisme, tant des de la vessant anatòmica com des de la fisiològica. Tots dos conceptes, exposats de forma integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumnat en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia (fisiopatologia).
És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i/o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica. Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció, la malaltia.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips. Es faran visibles les diferents respostes en dones i homes pel que fa a l’exposició de factors de risc subjacents a l’aparició de malaltia, les diferències per raó de sexe i gènere en les manifestacions i experiència de la malaltia. Els estudis epidemiològics han identificat diferències en la freqüència de les malalties entre sexes, així com diferències en l’esperança de vida; conceptes claus que s’integraran en el temari docent.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC 1 - Aparell cardiovascular
Circulació sistèmica i pulmonar
Cor: estructura, funcionalisme valvular
Hemodinàmica
Corbes de pressió i de volum
Vasos sanguinis
Circulació pulmonar
Sistema limfàtic
BLOC 2 - Sang
Cèl·lules i plasma
Grups sanguinis
Hemostàsia
Sistema immunitari
BLOC 3 - Aparell respiratori
Vies Respiratòries
Mecànica de la ventilació i volum
Intercanvi i transport de gasos
BLOC 4 - Aparell digestiu
Anatomia del tub digestiu
Òrgans accessoris: glàndules salivals, fetge i vies biliars, pàncrees exocrí
Digestió, absorció, defecació
BLOC 5 - Aparell urinari (reno-excretor)
Ronyó i vies excretores
Fisiologia renal
BLOC 6 - Aparell reproductor i gestació
Aparell reproductor femení
Aparell reproductor masculí
Gestació: fecundació, implantació i fases de la gestació
Període fetal i embrionari
Part i post-part
Fisiologia de la lactància materna
BLOC 7 - Creixement i envelliment
Bases hormonals i fisiològiques del creixement i envelliment
SEMINARIS
Aparell cardiovascular
Sistema sanguini i immunitari
Aparell respiratori
Aparell digestiu
Sistema renal
Sistema reproductor, creixement i envelliment
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Anatomo-fisiopatologia:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
30% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
5% |
20% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, la única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic. Es mantindrà la nota de l’avaluació continuada: treballs individuals (qüestionaris d’autoavaluació al Moodle) i treballs en grup (seminaris).
Els seminaris no són obligatoris però la no assistència es correspondrà amb una no presentació de les activitats realitzades en el seminari per part de l'alumne, i per tant un zero en l'activitat.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Anatomía y Fisiología. 8a Edic. Kevin T. Patton y Gary A.Thibodeau. Madrid 2013
Atlas de Anatomía Humana. 7 Edic. Frank H. Netter. Edit Elsevier Masson. Barcelona 2019
Principios de Anatomía y Fisiología. 15 Edic. Gerard J. Tortora y Bryan H. Derrikson. Edit Med Panamericana. Madrid 2018
Tratado de Fisiología Médica. 14 Edic. John E. Hall y Arthur C. Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021
https://www.visiblebody.com/anatomy-education-resources