Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Alba Vidal Torres
Ishar Dalmau Santamaria 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana. El material de suport utilitzat pels docents serà en llengua castellana.

Competències


Competències bàsiques
  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

Competències específiques
  • CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits

Competències generals
  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà II s'imparteix durant el primer curs.

Durant el segon trimestre s'aprofundeixen en les bases establertes a la primera part de l'assignatura i es treballen els principals aparells i sistemes de l'organisme, tant des de la vessant anatòmica com des de la fisiològica. Tots dos conceptes, exposats de forma integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumnat en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia (fisiopatologia).

És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i/o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica. Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció, la malaltia.

La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips. Es faran visibles les diferents respostes en dones i homes pel que fa a l’exposició de factors de risc subjacents a l’aparició de malaltia, les diferències per raó de sexe i gènere en les manifestacions i experiència de la malaltia. Els estudis epidemiològics han identificat diferències en la freqüència de les malalties entre sexes, així com diferències en l’esperança de vida; conceptes claus que s’integraran en el temari docent.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


BLOC 1 - Aparell cardiovascular

Circulació sistèmica i pulmonar

Cor: estructura, funcionalisme valvular

Hemodinàmica

Corbes de pressió i de volum

Vasos sanguinis

Circulació pulmonar

Sistema limfàtic

BLOC 2 - Sang

Cèl·lules i plasma

Grups sanguinis

Hemostàsia

Sistema immunitari

BLOC 3 - Aparell respiratori

Vies Respiratòries

Mecànica de la ventilació i volum

Intercanvi i transport de gasos

BLOC 4 - Aparell digestiu

Anatomia del tub digestiu 

Òrgans accessoris: glàndules salivals, fetge i vies biliars, pàncrees exocrí

Digestió, absorció, defecació 

BLOC 5 - Aparell urinari (reno-excretor)

Ronyó i vies excretores

Fisiologia renal

BLOC 6 - Aparell reproductor i gestació

Aparell reproductor femení

Aparell reproductor masculí

Gestació: fecundació, implantació i fases de la gestació

Període fetal i embrionari

Part i post-part

Fisiologia de la lactància materna

BLOC 7 - Creixement i envelliment 

Bases hormonals i fisiològiques del creixement i envelliment

 

SEMINARIS

Aparell cardiovascular

Sistema sanguini i immunitari

Aparell respiratori

Aparell digestiu

Sistema renal

Sistema reproductor, creixement i envelliment

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Anatomo-fisiopatologia:

Sistema d’avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

SE1. Examen

30%

60%

SE2. Treballs individuals

5%

40%

SE3. Treballs en grup

5%

40%

SE4. Participació a l’aula

5%

20%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, la única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic. Es mantindrà la nota de l’avaluació continuada: treballs individuals (qüestionaris d’autoavaluació al Moodle) i treballs en grup (seminaris).

Els seminaris no són obligatoris però la no assistència es correspondrà amb una no presentació de les activitats realitzades en el seminari per part de l'alumne, i per tant un zero en l'activitat.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Bibliografia


Bàsic

Anatomía y Fisiología. 8a Edic. Kevin T. Patton y Gary A.Thibodeau. Madrid 2013

Atlas de Anatomía Humana. 7 Edic. Frank H. Netter. Edit Elsevier Masson. Barcelona 2019

Principios de Anatomía y Fisiología. 15 Edic. Gerard J. Tortora y Bryan H. Derrikson. Edit Med  Panamericana. Madrid 2018

Complementary

Tratado de Fisiología Médica. 14 Edic. John E. Hall y Arthur C. Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021

https://3d4medical.com/

https://www.visiblebody.com/anatomy-education-resources