Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Esther Cabrera Torres
Gemma Garreta Parés 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Català.

Castellà.

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE6_Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut

  • CE16_Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una atenció integral d'infermeria a l'individu, la familia i la comunitat. Comprendre la funció i activitats i actitut cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primaria de Salut. Promoure la participació de les persones, familia i grups en el seu procés de salut-enfermetat. Identificar i analitzat la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. Aplicar els mètodes i procediments necessàris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes i salut. Educar, facilitar i recolzar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, patiment, enfermetat, icapacitat o mort.

  • CE22_Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de les cures. Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups

Competències generals
  • CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat

  • CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics

  • CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut

  • CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials

  • CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia

  • CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC

Descripció


Els problemes de salut vigents són multicausals i complexos i requereixen accions ben articulades que combinin diferents estratègies, mètodes i tècniques. Necessiten un abordatge amb múltiples dimensions. L'educació per a la salut aborda la dimensió educativa i constitueix una de les eines primordials a utilitzar a diferents nivells (poblacional, grupal, individual) en diferents àmbits (família, escola, centres de treball, serveis sanitaris…), sola o combinada amb altres estratègies.

Aquesta assignatura  pretén que l'alumne conegui els conceptes i principis de l'Educació per a la Salut (EpS) com a estratègia fonamental dins de la promoció de la salut que té per objecte capacitar a les persones, famílies i comunitats perquè puguin prendre  decisions conscients i autònomes per a la conservació i/o millora de la seva salut.

L'alumne ha de comprendre els fonaments de l'EpS  per iniciar-se en l'aplicació dels principis i mètodes de l'EpS en el disseny i desenvolupament de programes d'EpS orientats a millorar la salut dels individus, família i comunitat.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


1. Conceptes de salut i educació. Avaluació històrica

• Conceptes de promoció i prevenció. Concepte d'educació per a la salut (EpS). Objectiu de l'EpS.

• Agents i camps d'acció de l'EpS. Empowerment. L'apoderament del pacient.

2. La programació en atenció primària. Planificació d'una intervenció d'educació sanitària. Fases:

• Diagnòstic comunitari. Epidemiologia. Indicadors sanitaris.

• Formulació d'objectius. Població . Disseny d'activitats. Distribució de recursos.

3. L'avaluació als programes d'educació sanitària

4. Característiques del procés ensenyament-aprenentatge. Bases teòriques per a la construcció d'un model d'aprenentatge del comportament

5. La comunicació en educació per a la salut. Estratègies de comunicació. L'entrevista motivacional

En els seminaris es treballarà en grups reduïts les diferents etapes d'elaboració del projecte, abordant de forma més detall cadascuna de les parts del projecte (veure cronograma).

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Materia 3 - Salud Pública, Comunicación e Investigación en Salud:

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1. Examen 20% 40%
SE2. Treballs individuals 20% 40%
SE3. Treballs en grup 20% 40%
SE4. Participació a l'aula 5% 40%
SE5. Seminaris 10% 50%
SE7. Prova pràctica 5% 40%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Bibliografia


Bàsic

Carey, P. (2000) 'Community Health Promotion and Empowerment', in J.Kerr (ed.) Community Health Promotion, Challenges for Practice. London: Balliere Tindall, Harcourt

Evidencia actual de la entrevista motivacional en el abordaje de los problemas de salud en atención primaria. Grupo Colaborativo  Estudio DislipEM.  Atención Primaria 2013;  45(9): 486–495

Homero, G., Sosa, M.R., Martínez, F. Modelos didácticos en la educación superior: una realidad que se puede cambiar. Profesorado. 2018; 22(2): 448-69.

Martínez-Riera J.R, del Pino-Casado R.(2020). Manual práctico de enfermería comunitaria. 5ª ed. Madrid: Elsevier.

William R. Miller y Stephen Rollnick .Entrevista Motivacional. (2015) Ayudar a las personas a cambiar.  3.ª edición. Paidós

Berkel C, Mauricio A.M, Rudo-Stern J, Dishion T.J, Smith J.D. Motivational Interviewing and Caregiver Engagement in the Family Check-Up 4 Health. Prev Sci. 2021; 22(6): 737–746.

Martín Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badía J. (2021).  Atención Primaria. Concepto, Organización y Práctica Clínica en Medicina de Familia. 5ª ed. Madrid: Elsevier.