Que estàs buscant?
Català.
Castellà.
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE6_Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut
CE16_Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una atenció integral d'infermeria a l'individu, la familia i la comunitat. Comprendre la funció i activitats i actitut cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primaria de Salut. Promoure la participació de les persones, familia i grups en el seu procés de salut-enfermetat. Identificar i analitzat la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. Aplicar els mètodes i procediments necessàris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes i salut. Educar, facilitar i recolzar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, patiment, enfermetat, icapacitat o mort.
CE22_Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de les cures. Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC
Els problemes de salut vigents són multicausals i complexos i requereixen accions ben articulades que combinin diferents estratègies, mètodes i tècniques. Necessiten un abordatge amb múltiples dimensions. L'educació per a la salut aborda la dimensió educativa i constitueix una de les eines primordials a utilitzar a diferents nivells (poblacional, grupal, individual) en diferents àmbits (família, escola, centres de treball, serveis sanitaris…), sola o combinada amb altres estratègies.
Aquesta assignatura pretén que l'alumne conegui els conceptes i principis de l'Educació per a la Salut (EpS) com a estratègia fonamental dins de la promoció de la salut que té per objecte capacitar a les persones, famílies i comunitats perquè puguin prendre decisions conscients i autònomes per a la conservació i/o millora de la seva salut.
L'alumne ha de comprendre els fonaments de l'EpS per iniciar-se en l'aplicació dels principis i mètodes de l'EpS en el disseny i desenvolupament de programes d'EpS orientats a millorar la salut dels individus, família i comunitat.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. Conceptes de salut i educació. Avaluació històrica
• Conceptes de promoció i prevenció. Concepte d'educació per a la salut (EpS). Objectiu de l'EpS.
• Agents i camps d'acció de l'EpS. Empowerment. L'apoderament del pacient.
2. La programació en atenció primària. Planificació d'una intervenció d'educació sanitària. Fases:
• Diagnòstic comunitari. Epidemiologia. Indicadors sanitaris.
• Formulació d'objectius. Població . Disseny d'activitats. Distribució de recursos.
3. L'avaluació als programes d'educació sanitària
4. Característiques del procés ensenyament-aprenentatge. Bases teòriques per a la construcció d'un model d'aprenentatge del comportament
5. La comunicació en educació per a la salut. Estratègies de comunicació. L'entrevista motivacional
En els seminaris es treballarà en grups reduïts les diferents etapes d'elaboració del projecte, abordant de forma més detall cadascuna de les parts del projecte (veure cronograma).
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Materia 3 - Salud Pública, Comunicación e Investigación en Salud:
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1. Examen | 20% | 40% |
SE2. Treballs individuals | 20% | 40% |
SE3. Treballs en grup | 20% | 40% |
SE4. Participació a l'aula | 5% | 40% |
SE5. Seminaris | 10% | 50% |
SE7. Prova pràctica | 5% | 40% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Carey, P. (2000) 'Community Health Promotion and Empowerment', in J.Kerr (ed.) Community Health Promotion, Challenges for Practice. London: Balliere Tindall, Harcourt
Evidencia actual de la entrevista motivacional en el abordaje de los problemas de salud en atención primaria. Grupo Colaborativo Estudio DislipEM. Atención Primaria 2013; 45(9): 486–495
Homero, G., Sosa, M.R., Martínez, F. Modelos didácticos en la educación superior: una realidad que se puede cambiar. Profesorado. 2018; 22(2): 448-69.
Martínez-Riera J.R, del Pino-Casado R.(2020). Manual práctico de enfermería comunitaria. 5ª ed. Madrid: Elsevier.
William R. Miller y Stephen Rollnick .Entrevista Motivacional. (2015) Ayudar a las personas a cambiar. 3.ª edición. Paidós
Berkel C, Mauricio A.M, Rudo-Stern J, Dishion T.J, Smith J.D. Motivational Interviewing and Caregiver Engagement in the Family Check-Up 4 Health. Prev Sci. 2021; 22(6): 737–746.
Martín Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badía J. (2021). Atención Primaria. Concepto, Organización y Práctica Clínica en Medicina de Familia. 5ª ed. Madrid: Elsevier.