Que estàs buscant?
Tipus d'assignatura: Obligatòria
Trimestre: Tercer trimestre
Crèdits: 5
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat
CE17_Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. Identificar les necessitats de cures derivades dels problemes de salut. Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars. Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L’eix de la professió infermera són les cures a les persones durant tot el procés vital, en el que s’alternaran períodes de salut amb els de malaltia. En ambdós moments, infermeria desenvolupa un paper bàsic en l’atenció a les persones.
La Infermeria com a ciència, necessita de professionals amb una completa formació que li permeti capacitat d’adaptació a les diferents situacions, amb el coneixements i les habilitats que facilitin la resolució de problemes i la presa de decisions.
En l'assignatura Cures de Infermeria en la Persona Adulta, l'estudiant d'infermeria ha d'aplicar i relacionar tant el coneixement com les habilitats desenvolupades en altres assignatures, per poder ampliar coneixements amb la finalitat de donar resposta a les necessitats en salut d'una societat canviant.
Els problemes que afecten a la persona durant la seva trajectòria vital, tant en la salut com en el procés de malaltia, han de ser abordats per tots els professionals de la salut i, en alguns àmbits, especialment per professionals de la infermeria.
En aquesta assignatura l'alumne adquirirà competències que li permetin l'abordatge de les persones des de la salut fins a la malaltia, entenent l'objectiu, el funcionament i els recursos dels diferents nivells assistencials.
Basant-nos en el coneixement previ dels processos patològics més importants, es plantegen les cures d’infermeria, des de la detecció de necessitats en promoció, prevenció i tractament farmacològic i no farmacològic dels problemes de salut que afecten a la persona, la família i la comunitat.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres
Bloc 11. Cures d'infermeria a pacients amb trastorns del sistema musculo-esquelètic
11.1. El pacient fracturat / 11.2. Pacient amb pròtesi articular total / 11.3. El pacient amputat i les pròtesis / 11.4. Introducció a les patologies cròniques: de la salut a la malaltia: Osteoartrosi, artritis, osteoporosi / 11.5. Valoració del sistema tegumentari: 11.5.1. Cures infermeres de la pell / 11.6. Cures infermeres en ferides agudes i cròniques
Bloc 12. El pacient i el procés quirúrgic
12.1. Nivells de cirurgia d’urgència / 12.2. Valoració i actuació d’infermeria en les fases preparatòries / 12.3. Valoració i actuació d’infermera en les fases intraoperatòries / 12.4. Valoració i actuació d’infermeria en las fases postoperatòries /
Bloc 13. Cures d'infermeria en situació d'emergències
13.1.Valoració primària del pacient / 13.2. Valoració secundaria del pacient / 13.3. Valoració del pacient en estat de xoc / 13.4. Pacient en estat d’anafilaxis / 13.5. Pacient amb traumatisme major / 13.6. Cremades / 13.7. Pacient en estat de hipotèrmia / hipertèrmia / 13.8. Pacient en estat de congelació / 13.9. Intoxicacions i sobredosis medicamentoses / 13.10. Urgències psiquiàtriques
Bloc 14. Cures d'infermeria a persones amb malalties transmissibles
14.1 Naturalesa i cadena de la infecció: 14.1.1.Organismes patògens e infeccions o malalties que produeixen / 14.2.Procès d’infecció: 14.2.1. Etapes del curs d’infecció / 14.2.2. Defenses contra la infecció / 14.3. Factors que influeixen en la prevenció i control de les infeccions / 14.4.Valoració infermera relacionats amb el risc d’infecció o el estat de la malaltia / 14.5. Proves de laboratori per la detecció precoç de la infecció / 14.6. Diagnòstics infermers, planificació e intervencions infermeres / 14.7. Promoció de la salut. Vacunes / 14.8. Asèpsia clínica / 14.9. Aïllaments i precaucions de cures en un pacient en aïllament / 14.10. Tècniques de recollida de mostres / 14.11. Infermeria i control d’infeccions. Precaucions universals / 14.12. Cures d’infermeria segons patologies concretes (infeccions respiratòries, SNC, malalties de transmissió sexual, VIH,...)
Bloc 15. Cures d'infermeria a pacients amb trastorns sensorials
15.1. Alteracions sensorials / 15.2. Factors que afecten a la funció sensorial / 15.3. Model de pensament crític per la valoració de les alteracions sensorials / 15.4. Valoració infermera relacionat amb pacients amb sospita i/o amb trastorns sensorials / 15.5.Diagnòstics infermers, planificació e intervencions infermeres / 15.6.Promoció de la salut. Dispositius d’ajuda (Vista, sentit, gust i olfacte i tacte). Seguretat del pacient en entorns segurs. / 15.7. Mètodes de comunicació i consideracions generals a la persona adulta amb trastorn sensorial.
Simulació
El contingut de simulació segueix la seqüència dels procediments descrits en els dossiers corresponents:
Bloc 12. Monitorització cardíaca
12.1. Realització del ECG / 12.2. Vigilància i control de ritmes cardíacs
Bloc 13. Tractament i cura de les ferides
13.1. Drenatges / 13.2. Cures dels estomes / 13.3. Col·locació i retirada de sutures / 13.4. Tractament i cures de les ferides cròniques
Bloc 14. Embenat i traccions
14.1. Col·locació i manipulació de traccions / 14.2. Embenat recurrent / 14.3. Embenat funcional / 14.4. Embenat compressiu / 14.5. Embenat de fèrula de guix i guix complet
Bloc 15. Àrea quirúrgica
15.1. Espai estèril /asèptic / sèptic / 15.2. Rentat i bata quirúrgica / 15.3. Material i camp quirúrgic
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Materia 5 - Ciències de la Infermeria Avançada:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
20% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
10% |
40% |
|
SE5. Seminaris |
5% |
40% |
|
SE7. Prova pràctica |
20% |
50% |
|
SE8. Seguiment individual |
5% |
20% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Jamieson EM. Procedimientos de enfermería clínica. 5ª ed. Madrid: Elsevier, 2008.
Martín Zurro A, Jodar G. Atención familiar y Salud Comunitaria. Barcelona: Elsevier; 2011.
Swearingen P. Manual de enfermería medico quirúrgica. Intervenciones enfermera y Tratamientos interdisciplinarios. 6ª ed. Barcelona: Elsevier Mosby; 2008.
Caja López C, López Pisa RM, Enfermería Comunitaria. Educación Sanitaria. Master de Enfermería. Edit. Masson, S.A. Barcelona 1998.
Kozier B, Erg G, Blais K, Jonson JY, Temple JS. Técnicas en enfermería clínica. 4ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 1998.
Pagana KD, Pagana TJ. Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio. 8ª ed. Barcelona: Elsevier, 2008.
Pagana KD, Pagana TJ. Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio. 8ª ed. Barcelona: Elsevier, 2008.
Silva García L, Fernández de la Fuente N, Pérez Santana JM, y col. Cuidados Enfermeros en Atención Primaria. Programa de Salud del Adulto y el Anciano. Edit. MAD, S.L. Sevilla, 2006.