Que estàs buscant?
Català. Alguns materials poden estar en llengua anglesa.
CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat
CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CE7_Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital
CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses
CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG12_Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, entenent les implicacions ètiques de la salut en un context social de transformació
CG14_Establir mecanismes d'avaluació , considerant els aspectes científico-tècnics i els de qualitat
CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
La pràctica d’activitat física és un dels principals determinants de salut. Actualment la inactivitat física és la quarta causa de mort al món i augmenta el risc de patir nombroses malalties cròniques, com malalties cardiovascular, diabetis tipus II, obesitat i certs tipus de càncers. Els i les professionals d’infermeria tenen un rol primordial en la promoció de la salut mitjançant el consell i prescripció d’activitat física.
El rol del i la infermera en l’entorn de la medicina de l’esport s’ha d’abordar des d’una perspectiva multidisciplinària. Caldrà treballar conjuntament amb diversos professionals que engloben les diverses àrees i factors que condicionen la pràctica esportiva, tant si té per objecte el rendiment esportiu (competitiu) o la salut i el manteniment d’una òptima qualitat de vida.
En aquesta assignatura s’abordaran els principis generals de la promoció de l’activitat física i les recomanacions d’una pràctica d’activitat física saludable per diferents grups de població, així com també el coneixement de les diferents estratègies per la seva promoció. S'introduirà a l’estudiantat en l’àrea de coneixement del'anàlisi de la composició corporal, el somatotipus i la proporcionalitat corporal de l’esportista.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Els continguts de l’assignatura es resumeixen en dos blocs:
Bloc 1: Infermeria de l’esport - Professor Dr. Freddy Irurtia
1. Rol de la infermera de l’esport en l'àmbit de la medicina esportiva
2. Acreditació ISAK + Introducció al mètode antropometric
Bloc 2: Infermeria de l’Activitat Física - Professora Dra. Alba Pardo Fernandez
1. Epidemiologia del sedentarisme i la inactivitat física.
2. Beneficis de l'activitat física per a la salut. Recomanacions actuals d’activitat física per diferents grups de població.
3. L’activitat física com a conducta saludable.
4. Rol del professional de l’infermeria en l'àmbit de l’atenció primària.
5. Sessions pràctiques d'activitat física saludable.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 8 - Optativitat:
Sistema d’avaluació | Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
SE1. Examen | 20% | 60% |
SE2. Treballs individuals | 5% | 40% |
SE3. Treballs en grup | 5% | 40% |
SE4. Participació a l’aula | 5% | 40% |
SE5. Seminaris | 5% | 40% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Guia de prescripció d’exercici físic per a la salut. 2a ed. Barcelona: Generalitat de Catalunya; 2022. https://salutpublica.gencat.cat/web/.content/minisite/aspcat/promocio_salut/activitat_fisica/publicacions/PEFS2022.pdf
Promoció d’activitat física saludable des del sistema sanitari (PAFES). Generalitat de Catalunya. https://salutpublica.gencat.cat/ca/sobre_lagencia/Plans-estrategics/pla-dactivitat-fisica-esport-i-salut-pafes/index.html
Alvero JR et al. (2009). Protocolo de valoración de la composición corporal para el reconocimiento médicodeportivo. Documento de consenso del GREC de la FEMEDE. Arch. Med Dep, 26(131):166- 179.http://femede.es/documentos/ConsensoCine131.pdf
Cabañas MD, Esparza F. (2009). Compendio de Cineantropometría. Madrid: CTO Editorial.
Norton K, Olds T. (2004). Anthropometrica. A text book of body measurement for sports and health courses. Australia: UNSW Press.
https://www.exerciseismedicine.org/
Esparza M, Vaquero-Cristóbal R, Marfell-Jones M. (2019). Protocolo Internacional para la Valoración Antropométrica. Sociedad Internacional para el Avance de la Cineantropometría
Pla integral de promoció de l'activitat física i l'alimentació saludable (PAAS). Generalitat de Catalunya
Lee, I. M., Shiroma, E. J., Lobelo, F., Puska, P., Blair, S. N., & Katzmarzyk, P. T. (2012). Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. The Lancet, 380(9838), 219-229.
Organización Mundial de la Salud. (2019). Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2030: personas más activas para un mundo más sano. Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/handle/10665/327897.
Organización Mundial de la Salud. (2020). Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios: de un vistazo. Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/handle/10665/337004.