Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat
CE21_Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores adreçades a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana
CE20_Comprendre els canvis associats al procés d'envelliment i de la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
Les persones tenen un paper actiu, des de la seva autonomia, en com serà el seu procés d’envelliment. La prevenció i el foment d’un envelliment saludable millora la qualitat de vida en les persones quan es trobaran en el període de l’ancianitat.
Tot i això, l’envelliment comporta modificacions en l’organisme de les persones, que, en ocasions poden esdevenir processos patològics i síndromes propis d’aquesta etapa de la vida. Les infermeres formem part de l’equip interdisciplinari que proporciona les cures a les persones grans, sent un peça clau en aquets equip d’atenció sanitària.
La de l'Associació Nord-americana d'Infermeres, defineix la infermeria gerontològica com "la professió que abasta la promoció i manteniment de la salut, la prevenció de les malalties i el foment de l'autocura en l'Adult Major dirigits cap a la restauració i abast del seu òptim grau de funcionament físic, psicològic i social, abasta també el control de les malalties i la cura, assegurant la comoditat i dignitat fins a la mort ".
Aquesta assignatura ha de proporcionar a l’estudiant les competències per optimitzar l’atenció a l’envelliment de les persones i les comunitats des de la salut a la malaltia.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1- Presentació assignatura. Procés d'envellir. Envelliment saludable.
Concepte de malaltia crònica. Aspectes bàsics de les malalties cròniques. Malalties cròniques més prevalents en la gent gran. Pacient crònic : Actuació infermera.
Instruments per al diagnòstic. Fragilitat com a eina d'avaluació de riscos. Epidemiologia. Fisiopatologia. Intervencions |
2. Valoració geriàtrica Integral (VGI). Autocura de la salut en les persones ancianes.
|
3- Patologies en la gent gran. Presentació clínica. Cures infermeres Malaltia pulmonar obstructiva crònica. MPOC
|
Diabetis Mellitus T II
|
Insuficiència Renal Crònica (IRC). Infeccions del tracte urinari (ITU).
Insuficiència cardíaca congestiva i pneumònia en els ancians.
síndromes geriàtrics.
|
4- Síndromes geriàtrics
La gran síndrome geriàtrica: La Immobilitat.
|
Nutrició i envelliment. Malnutrició. Trastorns de la deglució. Disfàgia.
Úlceres per pressió. "L'epidèmia sota els llençols"
Incontinència urinària (IU). Retenció urinària. Constipació i incontinència fecal.
Alteracions de la marxa, inestabilitat i caigudes.
Delirium o síndrome confusional aguda.
Depressió i ansietat. Trastorns del son.
5- Deteriorament cognitiu i trastorns de la personalitat. Demència.
6- Farmacologia i iatrogènia. Automedicació.
7. Final de vida en el pacient crònic complex.
complexes.
8. Aspectes socioeconòmics i legals.
|
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Materia 5 - Ciències de la Infermeria Avançada:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
20% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
10% |
40% |
|
SE5. Seminaris |
5% |
40% |
|
SE7. Prova pràctica |
20% |
50% |
|
SE8. Seguiment individual |
5% |
20% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
S
P
García Hernández M, Martínez Sellarés R. Enfermería y envejecimiento. Elsevier. 2012
Kane RL, Ouslander JG, Abrass IB, Resnick B. Essentials of Clinical Geriatrics. 7 Edition . McGraw Hill Professional Publishing Company. 2013
Auerhahn C, Capezuti E, Flaherty E. Resnick B. Geriatric Nursing Review Syllabus: A Core Curriculum in Advanced Practice Geriatric Nursing, New York: American Geriatrics Society. 3rd Edition. 2011
Martínez Cruz B, Monleón Just M, Carretero Lanchas Y, García-Baquero Merino M T. Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. Elsevier. 2012
Guillen Llera F, Perez del Molino Martin J. Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico. 2ª ed. Masson, 2007
Halter JB, Ouslander JG, Tinetti ME, Studenski S, High KP, Asthana S. Hazard's Geriatric Medicine & Gerontology, Sixth Edition Publisher: McGraw-Hill 2009
Tabloski PA. Enfermeria gerontológica. Prentice-hall. 2010
Kennedy-Malone L. Advanced Practice Nursing in the Care of Older Adults., Edition:1st.2014
Flaherty E, Resnick B, Auerhahn C, Boltz M, Capezuti E, Galik E. Geriatric Nursing Review Syllabus: A Core Curriculum in Geriatric Nursing 3rd ed. New York: American Geriatrics Society; 2011
Reuben D, Herr KA, Pacala JT, Pollock BG, Potter JF, Semla TP. Geriatrics At Your Fingertips. PharmD. Publisher: (AGS) 2013
Byrd, Lisa. TOP 10 Geriatric Syndromes: Clinical Management Strategies. PHC Publishing Group 2011