Que estàs buscant?
Les classes seran en castellà, i pot haver material en anglès.
Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L’assignatura de Metodologia de la Investigació i Estadística en l’Activitat Física i l’Esport està inclosa en la formació bàsica del Grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE).
Aquesta assignatura permetrà al l'alumnat adquirir els coneixements necessaris per dur a terme estudis de recerca en l'àmbit de la prevenció de la salut, el benestar de les persones, l'educació física, el rendiment esportiu, així com a la planificació, organització i gestió esportiva que els permeti obtenir evidències científiques que assegurin uns resultats òptims quan aquests coneixements siguin aplicats a la població general.
En aquest procés, l'alumnat es familiaritzarà amb els principals dissenys d'estudis en recerca, així com també amb les tècniques estadístiques bàsiques, que li permetran llegir i interpretar de forma crítica els resultats evidenciats en les diferents formes de divulgació científica en el seu àmbit. L'estadística permetrà als alumnes descriure els factors socials, fisiològics i/o biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport. En aquesta assignatura també es subratllàrà la perspectiva de sexe i gènere en l'àmbit de la recerca científica i els respectius biaixos que presenta.
L'alumnat estarà capacitat per preparar treballs científics senzills i realitzar recerques seguint els estàndards internacionals. Així com, una millora de la seva pràctica professional amb la presa de decisions basades en l’evidència científica.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC I: Recerca i ús de la informació científica
Tema 1. Recerca bibliogràfica, bases de dades i ús de la informació
Tema 2. Citació bibliogràfica i gestors de referències bibliogràfiques: Conceptes bàsics, Mendeley
BLOC II: El mètode científic
Tema 3. Introducció a la recerca en CAFE. Mètode científic. Tipus d'investigació
Tema 4. El procés científic. Fases de recerca. Tipus d'estudis.
Tema 5. Introducció a la lectura crítica d'articles científics
BLOC III: Estadística aplicada a les Ciències de l'esport
Tema 6. Elaboració i preparació de les dades per al seu posterior anàlisi estadístic. Introducció a l'Excel.
Tema 7. Introducció a l'ús de software lliure en estadística
Tema 8. Ús de la intel·ligència artificial en estadística
Tema 9. Estadística descriptiva aplicada a les Ciències de l'esport a través de software lliure
Tema 10. Estadística inferencial aplicada a les Ciències de l'esport a través de software lliure
A la següent taula es descriuen les diferents activitats d’avaluació i les corresponents competències que s’estan avaluant. Així mateix, es detalla la ponderació de cada activitat en el càlcul de la nota final de l’assignatura.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Participació i realització d'activitats formatives (Qüestionaris en línia) |
15% |
CB2, CB3, CB4, G1, G2, T1, T3, T7 i E1 |
Elaboració i resolució de casos pràctics (us de recursos i software). Individuals i Grupals |
35% |
CB2, CB3, CB4, G1, G2, T1, T3, T7 i E1 |
Examen teòric-pràctic |
50% |
CB3, CB4, G1, G2, T1, T3 i T7 |
Per aprovar l’assignatura és obligatori aprovar el examen teòric-pràctic amb un mínim de 5/10. A més, per poder fer mitjana en l'avaluació contínua, s'ha d'obtenir una nota mínima de 4/10 en tots els continguts. Amb una nota inferior en algun dels apartats, no es farà mitjana i es donarà per suspesa l'assignatura.
Recuperació:
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a la prova de examen durant el període ordinari.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen teòric-pràctic |
50% |
CB3, CB4, G1, G2, T1, T3 i T7 |
Per aprovar la recuperació és obligatori aprovar la prova amb un mínim de 5/10.
Nota: El sistema de qualificació d’aquesta assignatura seguirà el sistema europeu per a les titulacions universitàries que s’estableix al RD 1125/2003 de 5 de setembre
Pacios Lozano, Ana Reyes (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Mata, M. J. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Paidotribo.
Kronthaler, F., & Zöllner, S. (2021). Data analysis with RStudio. Data Analysis with RStudio.
De Larrucea, J. R. (2017). Introducción a la investigación. In Cómo investigar: trabajo de final de grado, tesis de máster, tesis doctoral y otros trabajos de investigación. (pp. 11-26). Profit.
Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias de la actividad física y del Deporte. Barcelona: Editorial Paidotribo
Universitat Pompeu Fabra. (n.d.). Com elaborar un treball acadèmic: Treball fi de grau. https://guiesbibtic.upf.edu/treball-academic/formats/tfg
Programa de lectura crítica CASPe (varias herramientas). Disponible en http://www.redcaspe.org
Lluch, Gemma i Nicolás, Miquel (2015). Escriptura acadèmica. Planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC.
Universitat Pompeu Fabra. (n.d.). Mendeley: Gestor de bibliografies. Recuperat de http://guiesbibtic.upf.edu/mendeley
Torres Huertas, José (2016). Bioestadística. Madrid: Dextra Editorial.
Van der Loo, M. P. (2012). Learning RStudio for R statistical computing. Packt Publishing Ltd.
Horton, N. J., & Kleinman, K. (2015). Using R and RStudio for data management, statistical analysis, and graphics. CRC Press.