Que estàs buscant?
Alguns materials i/o llibres es proporcionaran en el seu idioma original. En aquest cas s'inclou el francès, castellà i anglès.
Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Aplicar els fonaments estètics i expressius al moviment humà
Programar el procés d'entrenament de les habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
Aplicar els drets fonamentals i de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les personas amb discapacitat, de solidaritat, de protecció medioambiental i els valors propios d'una cultura de la pau i de valors democrátics
Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
La motricitat humana es caracteritza per la capacitat de mantenir l’equilibri a la vegada que es realitzen diverses tasques. Aquestes tasques poden ser molt diverses. En l’assignatura “Activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres” ens centrarem en aquelles que impliquen coordinacions i equilibris per orientar el cos de forma correcta en l’espai, com per exemple girar sobre un mateix, girar sobre el punt de recolzament o de suspensió, suportar d’altres objectes o companys a les espatlles, etc.. Les activitats gimnàstiques i acrobàtiques es caracteritzen per que el seu focus d’ensenyament són els girs i els equilibris en multitud de situacions, fet que les fa fonamentals pel correcte desenvolupament motriu dels nens i adolescents.
L’assignatura presenta les bases per una anàlisi tècnica de les activitats acrobàtiques i gimnàstiques en general que ajudarà a l’alumne a identificar i entendre les diferents accions motrius bàsiques que componen un element gimnàstic o una acrobàcia. A la vegada, el coneixement de les accions motrius bàsiques possibilita la construcció d’un pla didàctic per l’ensenyament dels elements gimnàstics i les acrobàcies. Les activitats gimnàstiques i acrobàtiques que necessiten la interacció d’un o varis companys per realitzar l’element s’engloben en aquesta assignatura dins de l’acrosport. Una aplicació tradicional de “l’acrosport” a Catalunya són els castellers. Aquesta perspectiva tradicional també s’ha incorporat a l’assignatura per tal d’integrar la cultura i tradicions pròpies dins els coneixements dels alumnes.
Moltes d’aquestes activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres són realitzades seguint un ritme. L’anàlisi bàsica de la música per esbrinar els seus compassos i ritmes és fonamental per l’execució final dels moviments propis d’aquestes activitats. A més, la transversalitat d’aquest coneixement el fa un coneixement important i útil per a d’altres activitats. També cal destacar la importància de les capacitats físiques principals que suporten aquestes activitats: la força i la flexibilitat Els exercicis i mètodes per a millorar ambdues capacitats de forma específica a les activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres seran tractats perquè així formin part de l’ensenyament d’aquest tipus d’activitats.
Respecte a la perspectiva de gènere des de l'assignatura es vetllarà per utilitzar en tot moment un llenguatge no sexista i inclusiu. D'altra banda considerem molt important exemplificar amb referents masculins i femenins lluitant contra qualsevol estereotip en referència al gènere i s'impulsarà a un treball amb grups mixtes i heterogenis durant el desenvolupament de l'assignatura.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. Les activitats acrobàtiques, gimnàstiques i castelleres
2. Anàlisi tècnic
3. Marc pedagògic.
4. El contingut motor dels “esports acrobàtics”.
5. Preparació física.
6. El ritme.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
Avaluació contínua:
L'assignatura es considera aprovada quan la nota sigui igual o superior a 5/10 punts i s'ha aprovat totes les parts que s'indiquen com obligatòries d'aprovar. Les parts que poden fer mitjana amb la resta de notes cal que tinguin una valoració mínima de 3/10.
L’avaluació contínua està formada per dos grans blocs: (1) exàmens i (2) activitats d'aula.
(1) Exàmens 65%.
a) Examen teòric individual (30%). Avalua conceptes i coneixements desenvolupats en les classes o en les activitats d’ampliació de coneixement proposades. És obligatori. Cal aprovar-lo amb un mínim de 5/10 per aprovar l'assignatura. En cas de suspendre és recuperable en període de reavaluació.
b) Examen coreogràfic en grup - pràctic (35%). Avalua la capacitat de crear, executar, exposar/transcriure una coreografia amb incorporació d'elements acrobàtics, artístics i formacions amb un suport musical. És obligatori. Cal puntuar amb un mínim de 3/10 per poder fer mitjana. En cas de suspendre no és recuperable en període de reavaluació.
(2) Activitats d'aula individuals i petit grup 35%. Activitats que es desenvolupen al llarg de l'assignatura en les sessions teòriques o pràctiques. Cal puntuar amb un mínim de 3/10 per poder fer mitjana. No són recuperables en període de reavaluació.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen teòric i pràctic individual |
30% |
T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4 |
Examen pràctic en grup |
35% |
T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4 |
Activitats i treballs individuals/grupals |
35% |
T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4 |
L’assistència mínima a les sessions pràctiques per poder aprovar és del 80% de les sessions. Una assistència inferior al 80% suposarà el suspens de l’assignatura.
No presentar-se a qualsevol part de l’avaluació contínua implica un 0 en aquella part, a excepció de l’examen teòric. La no presentació a l’examen teòric no permet presentar-se a la recuperació i per tant l’assignatura queda suspesa.
Els alumnes que no aprovin l’examen teòric amb una nota igual o superior al 5 poden acollir-se a l’avaluació de recuperació. La resta de notes es mantenen pel càlcul de la nota final. L'alumne només podrà acollir-se a l'avaluació de recuperació de l'examen teòric.
Avaluació de recuperació
Consisteix en un examen teòric. L’examen avaluarà els conceptes, coneixements procediments teoricopràctics desenvolupats a classe i en les tasques d’ampliació. La nota de l’examen equival al 30% de la nota final. El 70% restant es manté de les notes aconseguides en l’avaluació contínua. L’avaluació de recuperació només és aplicable a l’examen teòric de l’assignatura.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen |
30% |
T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4 |
Carrasco, R . (1976). Gymnastique aux agrès: L’activité du débutant. París,
França: Vigot.
Carrasco, R. (1976). Gymnastique aux agrès: Essai systématique d’enseignement. París, França: Vigot.
Leguet, J. (1985). Actions motrices en gymnastique sportive. París, França: Editions Vigot.
GIMNASIA RÍTMICA DEPORTIVA. Aspectos y evolución (Madrid, 1996)
Estapé, E. (2002). La acrobacia en la gimnasia artística. Barcelona, Espanya: INDE Publicaciones
Gadjoš, A. (1983) Préparation et entraînement à la gymnastique sportive. París, França: Éditions Amphora.
Pozzo, T., i Studeny, C. (1987). Théorie et pratique des sports acrobatiques. París, França: Editorial Vigot.
Smoleuskiy, V., i Gaverdouskiy, I. (1996). Tratado general de gimnasia artística deportiva. Barcelona, Espanya: Editorial Paidotribo.
Alter, M. J. (2000). Los estiramientos: Desarrollo de ejercicios. Barcelona, Espanya: Editorial Paidotribo.
Carrasco, R. (1976). Pedagogie des agrès. París, França: Vigot.
Thomas, L., Fiard, J., Soulard, C., i Chautemps, G. (1997). Gimnasia deportiva. Lleida, Espanya: Editorial Deportiva Agonos
Sáez, F. (2003). Gimnasia Artística. Los fundamentos de la técnica. Madrid, Espanya: Editorial Biblioteca Nueva.