Que estàs buscant?
Els materials complementaris poden estar també en anglès i castellá
Les classes poden ser impartides en castellà i català
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
Actuar dins dels principis ètics necessaris pel correcte exercici professional, segons el marc normatiu
Les descompensacions produïdes degudes a les rutines del dia a dia, la mala pràctica esportiva entre molts altres factors pot afavorir l'aparició de lesions. Per això, en la present assignatura es pretén la prevenció de lesions i en cas de la seva aparició, com treballar per a la seva efectiva i ràpida recuperació, per evitar la recaiguda o una nova lesió.
Establir quins són els pasos a seguir en qualsevol readaptació esportiva i com poder dur-la a la pràctica combinant la teoria i les publicacions actuals amb la realitat del dia a dia dels equips d'elit i els centres de readaptació.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema: Introducció a la readaptació de l'esforç. Concepte, fases i factors de risc. Treball de prevenció
Tema: Valoració funcional de la lesió.
Tema: Lesions musculars. Cas pràctic isquiotibials
Tema: Lesions tendinoses i readaptació.
Tema: Control Neuromuscular
Tema: Extremitat Superior i readaptació. Casos Pràctics
Tema: Lesions a la zona pèlvica. Casos Pràctics
Tema: Lesions de columna i readaptació. Casos Pràctics
Tema: Lesions oseas i readaptació
Tema: Lligament Creuat Anterior i readaptació. Casos Pràctics.
Tema: Lesions de turmell i readaptació. Casos Pràctics.
Tema: Tecnologia aplicada a la readaptació.
Tema: Readaptació en el medi aquàtic. Opcions que ens dona en un procés de readaptació.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre, on s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificació en les titulacions universitaries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excelent (E)
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua i una avaluació final. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d'acord amb la següent ponderació:
Avaluació |
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Contínua |
Treballs individuals |
10% |
Contínua | Treballs col·lectius | 30% |
Final | TFA | 30% |
Final | Examen Pràctic | 30% |
L'avaluació continua està formada pels treballs individuals i/o en parelles i els treballs col·lectius fets a classe durant les sessions pràctiques i/o al moddle. Aquesta avaluació continua consistirà en la realització de les activitats corresponents a la part presencial i no presencial de l'assignatura, que es desenvoluparà a l'aula i a l'aula virtual de l'assignatura.
De cara a l'avaluació final, caldrà presentar un treball final de l'assignatura (TFA) on els i les alumnes hauran de defensar un cas pràctic i una evolució de tot el procés de readaptació.
A part, es realitzarà un examen pràctic final que comprendrà els continguts teòric-pràctics que s'han impartit durant l'assignatura.
Per fer promig de l'assignatura:
- Assistència mínima obligatòria del 65% de les classes presencials. En aquesta forquilla de faltes permeses ja estaran incloses les ausències per malaltia o lesió.
- Lliurament en el moodle de tots els treballs individuals o col·lectius i les pràctiques en la data corresponent.
- En l'avaluació continuada, en els treballs Individuals i/o en parelles i en els treballs col·lectius CAL TENIR UNA NOTA MÍNIMA DE 3 sobre 10
- Examen Pràctic, CAL TENIR UNA NOTA MÍNIMA DE 5 sobre 10.
Criteris NECESSARIS per fer mitjanes entre les activitats avaluadores:
Avaluació |
Activitat avaluadora |
Criteri per fer mitjana |
Ponderació |
Contínua |
Treballs individuals a classe i/o moddle |
3/10 |
3/10 |
Contínua | Treballs col·lectius a classe i/o moddle | 3/10 | 3/10 |
Final
|
TFA |
- |
Qualsevol nota |
Final | Examen Pràctic | 5/10 | 5/10 |
Qualificació de les activitats individuals ha de ser igual o superior a 3 sobre 10 punts possibles de promig de totes les tasques realitzades.
Qualificació de les activitats grupals ha de ser igual o superior a 3 sobre 10 punts possibles de promig de totes les tasques realitzades.
Cal tenir un mínim de 5/10 final de mitjana sumant totes les activitats avaluadores per aprovar l'assignatura.
IMPORTANT:
Si no es supera l'avaluació continua per incompliment dels requisits necessaris, anteriorment descrits, l'alumne no tindrà dret a presentarse als examens finals i l'asignatura quedará com a suspesa. En cas que no s'assoleixi el 60% de l'assistència, l'assignatura quedarà suspesa i no es podrá presentar las examens finals.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació. En cas de No Presentat/da, no es podrà optar a recuperació.
Avaluació en període de recuperació:
Dintre del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l’assignatura. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'examen. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura, si s'ha suspès. En cas de No Presentat/da, no es podrà optar a recuperació.
Activitat Avaluadora |
Ponderació |
Treballs individuals a classe i/o moddle |
Recuperable Tareas <3 |
Treballs col·lectius a classe i/o moddle |
Recuperable Tareas <3 |
TFA | No Recuperable |
Examen Pràctic |
5/10 |
Romero D., Tous J., Prevención de lesiones en el deporte. Editorial Medica Panamericana. Madrid, 2010
Bahr R, Maehlum S, Bolic T. (2007). Lesiones deportivas. Diagnóstico, tratamiento y rehabilitación. Madrid: Médica Panamericana.
Cascallana, C. (2003). Recuperación de lesiones. Planificación del entrenamiento físico. Ed. Gymnos. Madrid.
Salom (2020) Readaptación tras las Lesiones Deportivas. Editorial Médica Panamericana
Tarantino (2017) Entrenamiento Propioceptivo. Editorial Médica Panamericana
Joyce D., Lewindon D. Sport Injury prevention and rehabilitation. Integrating medicine and science for performance solutions. Routledge
Hall, C.M., Brody, L.T. (2006). Ejercicio terapéutico. Recuperación Funcional. Paidotribo,
Güeita J, Fraile MA., Fernández C., (2015). Terapia acuática. Abordaje desde la fisioterapia y la terapia ocupacional.Elviver.
Gabriel Ng. (2004) Tratamientos en Fisioterapia del ejercicio y del deporte. Elsevier. Madrid.
Freese, J. (2006). Fitness Terapeútico. Paidotribo, Barcelona.
Guillén García P. (1996). Lesiones deportivas. Madrid: MAPFRE S.A.
Kolt GS, Snyder-Mackler L. (2004). Fisioterapia del deporte y el ejercicio. Madrid: Elsevier España, S.A.
Paredes, V., Gallardo, J., Porcel, D., Vega, R., Olmedilla, A. y Lalín, C. (2012). La Readaptación Fisico-Deportiva de Lesiones. Madrid: Onporsport.
Schünke M, Schulte E, Schumacher U. (2005). Prometheus: texto y atlas de anatomía. Madrid: Médica Panamericana S.A..
Renström PAFH. (1999). Prácticas clínicas sobre asistencia y prevención de lesiones deportivas. Barcelona: Paidotribo.
Balius i Pedret (2013) Lesiones Musculares en el Deporte. Editorial Médica Panamericana