Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Lluís Albesa Albiol

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Bruno Fernandez-valdes Villa

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Les classes s’impartiran  en castellà. A més, hi pot haver alguns materials en llengua anglesa. El professor coneix les 3 llengües i l'alumnat es pot dirigir als mateixos en qualsevol d'elles.

Els treballs, pràctiques i exàmen es poden respondre en català o castellà.

Competències


Competències bàsiques
  • Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives 

  • Realitzar programes d'activitats físiques i esportives

  • Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat

  • Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut

     

Competències generals
  • Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport

  • Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana

  • Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport

Competències transversals
  • Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat

  • Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional

Descripció


L'activitat física i l'esport actual, tenen dos grans objectius clars: obtenir el màxim rendiment possible i salvaguardar la salut dels qui el practiquen. Per aconseguir-ho, hem de ser capaços de dissenyar i aplicar diferents exercicis que compleixin aquestes dues màximes.

Saber què fer, perquè fer-ho i com fer-ho, és determinant per al bon resultat del procés.

Funcional significa que té un propòsit i que està en relació amb l’objectiu que ens hem plantejat. Funcional es allò que realment prepara la persona o esportista per a l’esport o activitat per a la que entrena.

Es gestionaran dades i variables que puguin relacionar-se amb el seu rendiment i salut, i es veurà el procés d’entrenament com a un conjunt integrat de decisions i actuacions. La integració de les variables condicionals i la seva valoració funcional ofereix un coneixement acurat, exigent i segur de com és cada esport, com es juga, com s'entrena i com s'ha d'entrenar, redefinint l'entrenament sota la funcionalitat.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


Tema 1. Entrenament Funcional

1.1 Contextualització de l'Entrenament Funcional

Tema 2. Entenent la Força Basada en el Moviment

2.1 Tot és Força: Força, velocitat, resistència, ADM (Amplitud de Movimiento), coordinació... basat en el moviment humà com a eix vertebrador de les propostes d'exercicis

2.2 Tipus de treball segons el tipus de contracció muscular: Múscul i moviment

2.3 Correspondència dinàmica

2.4 Nivells d'aproximació a la funcionalitat del moviment

2.5 Anàlisi i aplicació de diversos materials per a l'entrenament funcional de la força

Tema 3. Avaluació Funcional

3.1 Avaluació de l'estabilitat dinàmica. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats

3.2 Avaluació de la Força: Activació, quantitat, qualitat i velocitat en la generació de força. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats

3.3 Avaluació funcional de l'ADM: Capacitat d'elongació i capacitat contràctil del múscul. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats

3.4 Avaluació funcional de la velocitat. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats

3.5 Avaluació funcional de la resistència. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats

Tema 4. Adaptació de l'Entrenament Funcional al Context

4.1 Alt Rendiment

4.2 Salut

4.3 Educació

Sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal):

0 - 4,9: Suspenso (SS)

5,0 - 6,9: Aprobado (AP)

7,0 - 8,9: Notable (NT)

9,0 - 10: Sobresaliente (SB)

La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

Pràctiques en grup reduïts

30%

CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13

Treball final d'assignatura (Individual, parelles o grups reduïts)

30%

CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13

Examen teòric-pràctic

40%

CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13

 

Criteris NECESSARIS per a fer mitjana entre las activitats avaluadores així com per aprovar l'assignatura.:

 

Activitat avaluadora

Ponderació

Pràctiques o treballs individuals

30% i superior a 4/10

Pràctiques o treball en grup

30% i superior a 4/10

Examen teòric-pràctic

40% i superior a 5/10


IMPORTANT:

L'exàmen no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota superior a 5/10.

La mitjana final de l'assignatura ha de ser superior a 5/10

S'ha d'assistir a un mínim del 60% de les classes pràctiques per poder accedir a l'avaluació contínua.

Recuperació

D’acord amb la normativa vigent, a l’activitat avaluadora de l’examen, només es podrà optar a la recuperació de l’assignatura, si s’ha suspès. 

Si la mitjana final de l'assignatura es inferior a 5 i per tant queda suspesa, s'haurà de recuperar. Es poden donar els següents escenaris:

- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la mitjana. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.

- Examen final aprovat i mitjana suspesa degut a l'avaluació continua: S'ha d'aprovar l'avaluació continua.

 

Bibliografia


Bàsic

Boyle, M. (2017): El entrenamiento Funcional aplicado a los deportes. Ediciones Tutor.

Fernández-Valdés Villa, B. (2020). La variabilidad de movimiento en el entrenamiento de fuerza en los deportes de equipo/Movement variability in resistance training in team sports.

El Entrenamiento en los deportes de equipo (2017). Francisco Seirul-lo Vargas

Complementary

Verstegen, M., Williams, P. (2014). Every day is game day. EEUU: Avery.

Cook, G. (2012). Movement. EEUU: On Target Publications.

Horschig, A y Sonthana, K., (2022). Recontruyendo a Milón. Ediciones Tutor

Carr, K y Feit, M.K. (2022); Functional Training Anatomy. Editorial Human Kinetics

Seirul-lo, F. (1993). Preparación física aplicada a los deportes de equipo. Colección CadernosTécnico-Pedagóxicos do INEF de Galicia, A Coruña: Centro Galego de Documentación e Edicións Deportivas.

Moras, G., Fernández-Valdés, B., Vázquez-Guerrero, J., Tous-Fajardo, J., Exel, J., & Sampaio, J. (2018). Entropy measures detect increased movement variability in resistance training when elite rugby players use the ball. Journal of science and medicine in sport, 21(12), 1286-1292.

Fernández-Valdés, B., Sampaio, J., Exel, J., González, J., Tous-Fajardo, J., Jones, B., & Moras, G. (2020). The influence of functional flywheel resistance training on movement variability and movement velocity in elite rugby players. Frontiers in Psychology, 11, 1205.