Que estàs buscant?
Les classes s’impartiran en castellà. A més, hi pot haver alguns materials en llengua anglesa. El professor coneix les 3 llengües i l'alumnat es pot dirigir als mateixos en qualsevol d'elles.
Els treballs, pràctiques i exàmen es poden respondre en català o castellà.
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L'activitat física i l'esport actual, tenen dos grans objectius clars: obtenir el màxim rendiment possible i salvaguardar la salut dels qui el practiquen. Per aconseguir-ho, hem de ser capaços de dissenyar i aplicar diferents exercicis que compleixin aquestes dues màximes.
Saber què fer, perquè fer-ho i com fer-ho, és determinant per al bon resultat del procés.
Funcional significa que té un propòsit i que està en relació amb l’objectiu que ens hem plantejat. Funcional es allò que realment prepara la persona o esportista per a l’esport o activitat per a la que entrena.
Es gestionaran dades i variables que puguin relacionar-se amb el seu rendiment i salut, i es veurà el procés d’entrenament com a un conjunt integrat de decisions i actuacions. La integració de les variables condicionals i la seva valoració funcional ofereix un coneixement acurat, exigent i segur de com és cada esport, com es juga, com s'entrena i com s'ha d'entrenar, redefinint l'entrenament sota la funcionalitat.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. Entrenament Funcional
1.1 Contextualització de l'Entrenament Funcional
Tema 2. Entenent la Força Basada en el Moviment
2.1 Tot és Força: Força, velocitat, resistència, ADM (Amplitud de Movimiento), coordinació... basat en el moviment humà com a eix vertebrador de les propostes d'exercicis
2.2 Tipus de treball segons el tipus de contracció muscular: Múscul i moviment
2.3 Correspondència dinàmica
2.4 Nivells d'aproximació a la funcionalitat del moviment
2.5 Anàlisi i aplicació de diversos materials per a l'entrenament funcional de la força
Tema 3. Avaluació Funcional
3.1 Avaluació de l'estabilitat dinàmica. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.2 Avaluació de la Força: Activació, quantitat, qualitat i velocitat en la generació de força. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.3 Avaluació funcional de l'ADM: Capacitat d'elongació i capacitat contràctil del múscul. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.4 Avaluació funcional de la velocitat. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.5 Avaluació funcional de la resistència. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
Tema 4. Adaptació de l'Entrenament Funcional al Context
4.1 Alt Rendiment
4.2 Salut
4.3 Educació
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspenso (SS)
5,0 - 6,9: Aprobado (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Sobresaliente (SB)
La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Pràctiques en grup reduïts |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Treball final d'assignatura (Individual, parelles o grups reduïts) |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Examen teòric-pràctic |
40% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Criteris NECESSARIS per a fer mitjana entre las activitats avaluadores així com per aprovar l'assignatura.:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Pràctiques o treballs individuals |
30% i superior a 4/10 |
Pràctiques o treball en grup |
30% i superior a 4/10 |
Examen teòric-pràctic |
40% i superior a 5/10 |
IMPORTANT:
L'exàmen no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota superior a 5/10.
La mitjana final de l'assignatura ha de ser superior a 5/10
S'ha d'assistir a un mínim del 60% de les classes pràctiques per poder accedir a l'avaluació contínua.
Recuperació
D’acord amb la normativa vigent, a l’activitat avaluadora de l’examen, només es podrà optar a la recuperació de l’assignatura, si s’ha suspès.
Si la mitjana final de l'assignatura es inferior a 5 i per tant queda suspesa, s'haurà de recuperar. Es poden donar els següents escenaris:
- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la mitjana. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
- Examen final aprovat i mitjana suspesa degut a l'avaluació continua: S'ha d'aprovar l'avaluació continua.
Boyle, M. (2017): El entrenamiento Funcional aplicado a los deportes. Ediciones Tutor.
Fernández-Valdés Villa, B. (2020). La variabilidad de movimiento en el entrenamiento de fuerza en los deportes de equipo/Movement variability in resistance training in team sports.
El Entrenamiento en los deportes de equipo (2017). Francisco Seirul-lo Vargas
Verstegen, M., Williams, P. (2014). Every day is game day. EEUU: Avery.
Cook, G. (2012). Movement. EEUU: On Target Publications.
Horschig, A y Sonthana, K., (2022). Recontruyendo a Milón. Ediciones Tutor
Carr, K y Feit, M.K. (2022); Functional Training Anatomy. Editorial Human Kinetics
Seirul-lo, F. (1993). Preparación física aplicada a los deportes de equipo. Colección CadernosTécnico-Pedagóxicos do INEF de Galicia, A Coruña: Centro Galego de Documentación e Edicións Deportivas.
Moras, G., Fernández-Valdés, B., Vázquez-Guerrero, J., Tous-Fajardo, J., Exel, J., & Sampaio, J. (2018). Entropy measures detect increased movement variability in resistance training when elite rugby players use the ball. Journal of science and medicine in sport, 21(12), 1286-1292.
Fernández-Valdés, B., Sampaio, J., Exel, J., González, J., Tous-Fajardo, J., Jones, B., & Moras, G. (2020). The influence of functional flywheel resistance training on movement variability and movement velocity in elite rugby players. Frontiers in Psychology, 11, 1205.