Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Lluís Albesa Albiol

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Carla Pérez-chirinos Buxadé
Pau Estévez Planas 

Idiomes d'impartició


  • Castellano

L'assignatura s'impartirà en castellà. No obstant, també s’utilitzaran recursos en català i en anglès. Els professors coneixen les tres llengües i, tant treballs/exàmens com els dubtes a classe, es poden preguntar/respondre en qualsevol d'aquestes.

 

Competències


Competències bàsiques
  • Demostrar poseir coneixements en una àrea d'estudi que parteixi de la base de l'educació secundària general, i s'acostuma a trobar a un nivell que s'apropa a llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi  

  • Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi

     

  • Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

  • Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia 

  • Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

Competències específiques
  • Programar el procés d'entrenament de les habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica

  • Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport

  • Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives 

  • Avaluar la condició física, preescriure i desenvolupar els exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per aquests practicants 

  • Realitzar programes d'activitats físiques i esportives

  • Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat

Competències generals
  • Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions

  • Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

  • Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana

  • Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • Entendre els fonaments del joc i de l'esport

Competències transversals
  • Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic

  • Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport

     

  • Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat

  • Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional

  • Actuar dins dels principis ètics necessaris pel correcte exercici professional, segons el marc normatiu

Descripció


Com a professionals de l’exercici físic, l’alumnat del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport és el responsable de la prescripció, valoració, programació i quantificació de les càrregues d’un procés d’entrenament.

L’assignatura de “Teoria i pràctica de l’entrenament esportiu (I)” presenta les bases per conèixer els principis de l’adaptació, la càrrega, l'escalfament, l’entrenament de la resistència, l’entrenament de l’amplitud de moviment dels diferents tipus d'esport.

En aquesta assignatura l'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

 

Continguts


Continguts Teoria i Pràctica de l'Entrenament Esportiu

Tema 1. Introducció a l'Entrenament Esportiu.

Tema 2. La Càrrega: classificació i determinació

Tema 3. L' Adaptació: tipus, teories i principis.

Tema 4. L' Escalfament: estructura, tipus i disseny.

Tema 5. La Resistència en esports de prestació: valoració i entrenament.

Tema 6. La Resistència en esports de situació: valoració i entrenament.

Tema 7. L' Amplitud de Moviment: valoració i entrenament.

Ordre modificable en funció de l'evolució de l'assignatura


 

Sistema d'avaluació


Sistema d’avaluació i qualificació

Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès (SS)

5,0 - 6,9: Aprovat (AP)

7,0 - 8,9: Notable (NT)

9,0 - 10: Excel·lent (SB)

La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:

L’avaluació de l’assignatura constarà de:

  • Examen final (avaluació final)
  • Informes de pràctiques en grup (avaluació continua grupal)
  • Qüestionaris individuals (avaluació continua individual)
  • Assistència i participació a les classes pràctiques (avaluació continua individual)

 

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

Examen final teòric

50%

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11.

Informe de pràctiques en grup

10%

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11.

Qüestionaris individuals

30%

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11.

Assistència i participació pràctiques

10%

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11.

 

Criteris per a fer mitjana entre les diferents qualificacions de les activitats avaluadores:

 

Avaluació

Activitat Avaluadora

Criteri

Final

Examen final teòric

Igual o superior a 5/10

Continua

Grupal

Informes de pràctiques en grup

Qualsevol nota entre 0 i 10

Individual

Qüestionaris individuals

Assistència i participació pràctiques

Igual o superior a 3/10

 

IMPORTANT:

- En l’avaluació final, l'examen final no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5/10 per fer mitjana en la nota final. Si en l’examen final s’obté una nota inferior a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.

- En l’avaluació final, l’examen final constarà de dues parts, una part tipus test i una part de preguntes obertes. Si no s’aprova la part tipus test amb una nota igual o superior a 5/10, no es corregirà la part de preguntes obertes.

- En l’avaluació continua grupal, els informes de pràctiques només es comptabilitzaran en cas d'haver assistit a la pràctica en qüestió. Si un membre del grup no assisteix a una pràctica, aquest quedarà exclòs de l’entrega de l’informe de pràctiques i tindrà una qualificació de 0/10 en aquell informe.  

- En l’avaluació continua grupal, els informes de pràctiques es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.

- En l’avaluació contínua individual, els qüestionaris individuals es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.

- En l’avaluació contínua individual, l' assistència a les classes pràctiques no és obligatòria, però ha de ser superior al 75% per fer mitjana en la nota final. Si no s’obté una assistència superior al 75% l’assignatura quedarà suspesa.

- En l’avaluació continua individual (qüestionaris individuals i assistència a les classes pràctiques), s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 3/10 per fer mitjana en la nota final, si no s’assoleix aquest requisit, l’assignatura quedarà suspesa.

- La nota final de l’assignatura serà el resultat de l’avaluació final (50%) i l’avaluació contínua (50%).

- Si la nota final de l’assignatura no és superior o igual a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.

 

Recuperació

- D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s’ha suspès l'examen final. Si la qualificació és de “No presentat”, no es podrà optar a la recuperació.

- Si la nota de l’examen final es inferior a 5/10 i, per tant, queda suspesa l’assignatura, s'haurà de recuperar l’examen final y superar la qualificació de 5/10.

- Es poden donar els següents escenaris:

       - Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la nota final de l’assignatura. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.

       - Examen final aprovat i nota final assignatura suspesa degut a l'avaluació continua:   assignatura suspesa. L'avaluació continua no es pot recuperar i si la nota final de l’assignatura és inferior a 5/10, tot i aprovar l’examen final, l’assignatura quedarà suspesa.

 

       Activitat avaluadora en període de recuperació

Ponderació

Examen final teòric de recuperació

50% i Superior a 5/10

 

 

Bibliografia


Bàsic

Solé, J. (2016). Teoría del entrenamiento deportivo. Sicropat Sport.

Janssen, P. (2001). Lactate Threshold Training. Human Kienetics.

Daniels, J. (2021). Daniel’s Running Formula. Human Kienetics.

Complementary

Bompa, T & Buzzichelli, C. (2019). Periodización. Teoría y metodología del entrenamiento. Ediciones Tutor.

Nelson, A y Kokkonen, J. (2021). Stretching anatomy. Human Kinetics.

Roca, A. (2008). El proceso de entrenamiento en el fútbol. MCSports.

Solé, J. (2006). Planificación del entrenamiento deportivo. Sicropat Sport.

Moras, G. (2003). Amplitud de moviment articular i la seva valoración: el test flexomètric. Universitat de Barcelona.

Martin, D y Coe, P. (1997). Better Training for Distance Runners. Human Kinetics.

Pallarés, JG; Morán-Navarro, R. (2012). La Resistencia Cardiorrespiratoria Methodological Approach To the Cardiorespiratory Endurance Training. Journal of Spor and Health Research, 4(2), 119–136.

Seirul·lo, F. (2017). El Entrenamiento en los Deportes de Equipo. ESTEBAN SANZ