Que estàs buscant?
L'assignatura s'impartirà en castellà. No obstant, també s’utilitzaran recursos en català i en anglès. Els professors coneixen les tres llengües i, tant treballs/exàmens com els dubtes a classe, es poden preguntar/respondre en qualsevol d'aquestes.
Demostrar poseir coneixements en una àrea d'estudi que parteixi de la base de l'educació secundària general, i s'acostuma a trobar a un nivell que s'apropa a llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Programar el procés d'entrenament de les habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Avaluar la condició física, preescriure i desenvolupar els exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per aquests practicants
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Entendre els fonaments del joc i de l'esport
Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic
Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
Actuar dins dels principis ètics necessaris pel correcte exercici professional, segons el marc normatiu
Com a professionals de l’exercici físic, l’alumnat del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport és el responsable de la prescripció, valoració, programació i quantificació de les càrregues d’un procés d’entrenament.
L’assignatura de “Teoria i pràctica de l’entrenament esportiu (I)” presenta les bases per conèixer els principis de l’adaptació, la càrrega, l'escalfament, l’entrenament de la resistència, l’entrenament de l’amplitud de moviment dels diferents tipus d'esport.
En aquesta assignatura l'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Continguts Teoria i Pràctica de l'Entrenament Esportiu
Tema 1. Introducció a l'Entrenament Esportiu.
Tema 2. La Càrrega: classificació i determinació
Tema 3. L' Adaptació: tipus, teories i principis.
Tema 4. L' Escalfament: estructura, tipus i disseny.
Tema 5. La Resistència en esports de prestació: valoració i entrenament.
Tema 6. La Resistència en esports de situació: valoració i entrenament.
Tema 7. L' Amplitud de Moviment: valoració i entrenament.
Ordre modificable en funció de l'evolució de l'assignatura
Sistema d’avaluació i qualificació
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
L’avaluació de l’assignatura constarà de:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen final teòric |
50% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Informe de pràctiques en grup |
10% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Qüestionaris individuals |
30% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Assistència i participació pràctiques |
10% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Criteris per a fer mitjana entre les diferents qualificacions de les activitats avaluadores:
Avaluació |
Activitat Avaluadora |
Criteri |
|
Final |
Examen final teòric |
Igual o superior a 5/10 |
|
Continua |
Grupal |
Informes de pràctiques en grup |
Qualsevol nota entre 0 i 10 |
Individual |
Qüestionaris individuals Assistència i participació pràctiques |
Igual o superior a 3/10 |
IMPORTANT:
- En l’avaluació final, l'examen final no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5/10 per fer mitjana en la nota final. Si en l’examen final s’obté una nota inferior a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.
- En l’avaluació final, l’examen final constarà de dues parts, una part tipus test i una part de preguntes obertes. Si no s’aprova la part tipus test amb una nota igual o superior a 5/10, no es corregirà la part de preguntes obertes.
- En l’avaluació continua grupal, els informes de pràctiques només es comptabilitzaran en cas d'haver assistit a la pràctica en qüestió. Si un membre del grup no assisteix a una pràctica, aquest quedarà exclòs de l’entrega de l’informe de pràctiques i tindrà una qualificació de 0/10 en aquell informe.
- En l’avaluació continua grupal, els informes de pràctiques es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.
- En l’avaluació contínua individual, els qüestionaris individuals es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.
- En l’avaluació contínua individual, l' assistència a les classes pràctiques no és obligatòria, però ha de ser superior al 75% per fer mitjana en la nota final. Si no s’obté una assistència superior al 75% l’assignatura quedarà suspesa.
- En l’avaluació continua individual (qüestionaris individuals i assistència a les classes pràctiques), s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 3/10 per fer mitjana en la nota final, si no s’assoleix aquest requisit, l’assignatura quedarà suspesa.
- La nota final de l’assignatura serà el resultat de l’avaluació final (50%) i l’avaluació contínua (50%).
- Si la nota final de l’assignatura no és superior o igual a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.
Recuperació
- D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s’ha suspès l'examen final. Si la qualificació és de “No presentat”, no es podrà optar a la recuperació.
- Si la nota de l’examen final es inferior a 5/10 i, per tant, queda suspesa l’assignatura, s'haurà de recuperar l’examen final y superar la qualificació de 5/10.
- Es poden donar els següents escenaris:
- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la nota final de l’assignatura. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
- Examen final aprovat i nota final assignatura suspesa degut a l'avaluació continua: assignatura suspesa. L'avaluació continua no es pot recuperar i si la nota final de l’assignatura és inferior a 5/10, tot i aprovar l’examen final, l’assignatura quedarà suspesa.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Examen final teòric de recuperació |
50% i Superior a 5/10 |
Solé, J. (2016). Teoría del entrenamiento deportivo. Sicropat Sport.
Janssen, P. (2001). Lactate Threshold Training. Human Kienetics.
Daniels, J. (2021). Daniel’s Running Formula. Human Kienetics.
Bompa, T & Buzzichelli, C. (2019). Periodización. Teoría y metodología del entrenamiento. Ediciones Tutor.
Nelson, A y Kokkonen, J. (2021). Stretching anatomy. Human Kinetics.
Roca, A. (2008). El proceso de entrenamiento en el fútbol. MCSports.
Solé, J. (2006). Planificación del entrenamiento deportivo. Sicropat Sport.
Moras, G. (2003). Amplitud de moviment articular i la seva valoración: el test flexomètric. Universitat de Barcelona.
Martin, D y Coe, P. (1997). Better Training for Distance Runners. Human Kinetics.
Pallarés, JG; Morán-Navarro, R. (2012). La Resistencia Cardiorrespiratoria Methodological Approach To the Cardiorespiratory Endurance Training. Journal of Spor and Health Research, 4(2), 119–136.
Seirul·lo, F. (2017). El Entrenamiento en los Deportes de Equipo. ESTEBAN SANZ