Que estàs buscant?
La comunicació de la informació general de l'assignatura, així com els seminaris, es realitzarà en castellà. Pot haver-hi documents, recursos i informació en català o en anglès. El/la tutor/a es comunicarà amb l'estudiant en l'idioma de preferència entre ambdós (castellà, català o anglès). La redacció del TFG pot ser en qualsevol dels 3 idiomes, a triar per part de l'estudiant.
Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Posar en funcionament programes d'activitat física i esport adreçat a poblacions especials
Programar el procés d'entrenament de les habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Entendre els fonaments del joc i de l'esport
Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic
Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
Actuar dins dels principis ètics necessaris pel correcte exercici professional, segons el marc normatiu
Comunicar-se en anglès fluidament, tant oralment como per escrit, en contextos professionals i acadèmics
El Treball Fi de Grau (TFG) és una matèria obligatòria de 10 ECTS que consisteix en l'elaboració, presentació i defensa d'un treball de recerca en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport. El TFG té la finalitat de valorar les competències adquirides durant el Grau i de consolidar la metodologia científica com a eina per a la producció del coneixement aplicat al desenvolupament i millora de la qualitat en l'exercici professional. Es tracta d'una assignatura en la qual el treball es realitzarà de forma supervisada i amb un caràcter continu, tot i que hi hagi una entrega final del treball realitzat. L’alumne/a comptarà amb la direcció i supervisió d’un/a tutor/a durant el període que comprèn l'assignatura. Per a superar l'assignatura, l'alumne haurà de presentar el TFG i fer la defensa públicament davant un tribunal d'avaluació.
Aquesta assignatura segueix les directrius de la normativa reguladora de Treball Fi de Grau aprovada pel Consell de Govern de la UFP el 13 de juliol de 2022.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa en un entorn respectuós i inclusiu. L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Els continguts de l’assignatura estan sotmesos, tant al tema escollit per l'alumne, com a la modalitat de treball escollida. En qualsevol dels casos, hi hauran continguts transversals i comuns a tots els TFG que seran presentats en seminaris. Aquestes sessions virtuals, presencials i/o semipresencials comprendran diversos temes relacionats amb les diferents fases de l'assignatura del TFG com poden ser els següents:
L'avaluació del TFG es basa en la valoració de les competències assolides pels alumnes, materialitzat en la qualificació numèrica, d'acord amb l'establert en la legislació vigent.
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
Aquesta avaluació es tracta d’un procediment de qualificació continuada i formativa. S'avaluaran tant les competències bàsiques i generals, com les específiques i transversals. El següent quadre relaciona cada activitat avaluadora amb la seva ponderació:
Activitat avaluadora | Ponderació |
---|---|
Tutories (Tutor/a de TFG) | 5% |
Avantprojecte (Tutor/a de TFG) | 0% |
Memòria intermèdia (Tutor/a de TFG) | 10% |
Memòria final (Tutor/a + Tribunal de TFG) | 60% |
Defensa de TFG (Tribunal de TFG) | 25% |
(L'avaluador consta entre parèntesi)
Criteris mínims NECESSARIS per poder fer la mitjana entre les activitats avaluadores:
Activitat avaluadora | Tipus d'avaluació |
Criteri |
Tutories (Tutor/a de TFG) | Contínua | Qualsevol nota |
Avantprojecte (Tutor/a de TFG) | Contínua | Presentació obligatòria |
Memòria intermèdia (Tutor/a de TFG) | Contínua | Presentació obligatòria |
TFG Final (Tutor/a + Tribunal de TFG) | Final | 5/10 |
Defensa de TFG (Tribunal de TFG) | Final | 5/10 |
(L'avaluador consta entre parèntesi)
Conjuntament al lliurament de la Memòria Final, l'alumne haurà de contestar l'enquesta anònima de satisfacció de l'assignatura TFG.
És condició necessària per poder passar a la fase de defensa del TFG que:
Segons normativa reguladora de TFG , en el cas que el lliurament final estigui suspès, el tribunal establirà si ha sigut per mancances majors (nota igual o inferior a 2) o menors (nota superior a 2). En els casos en els que el lliurament final es suspengui amb mancances majors, o el tutor/a no doni l’autorització, l’alumne no tindrà dret a recuperació i haurà de tornar a matricular-se al curs acadèmic següent.
Una vegada avaluat el TFG final, es comunicarà a l’alumne/a si és APTE o NO APTE per fer la defensa del TFG, tenint en compte els criteris descrits.
L’assignatura TFG s’aprova amb un 5/10, havent d’obtenir un mínim de 5/10 en l’avaluació de la memòria del TFG final i un mínim de 5/10 en la defensa.
En el cas de no realitzar una de les activitats d'avaluació final (no entregar la memòria final o no presentar-se a la defensa davant del tribunal), es considerarà l'alumne/a com a "no presentat/da" (NP), i no tindrà dret a recuperació.
Recuperació
Només serà possible realitzar la recuperació si l'alumne/a ha suspès la memòria final amb mancances menors, o ha suspès la defensa del TFG (tal com es descriu en l'apartat anterior), i en aquest cas únicament caldrà recuperar la part no superada. La resta de notes (tutories i memòria intermèdia) mantenen la seva ponderació i no són susceptibles de ser recuperades. Si la qualificació és de 'no presentat/da', o "suspès amb mancances majors" no es podrà optar a la recuperació, d'acord amb la normativa acadèmica dels ensenyaments de grau de la Universitat Pompeu Fabra i la normativa de TFG de TecnoCampus.
En cas que la memòria final hagi estat NO APTE: suspès amb mancances menors, s'haurà de tornar a realitzar l'entrega en la data indicada per a la recuperació. El procediment d'avaluació i la ponderació serà similar al descrit per a la convocatòria ordinària. Si el treball és APTE en l'entrega de recuperació, es procedirà amb la defensa oral davant del tribunal en període de recuperació, que s'haurà de superar amb un 5/10. En cas de no superar la defensa en el període de recuperació, no es podrà optar a una altra convocatòria addicional.
En cas que la memòria final hagi estat APTE en la convocatòria ordinària, però s'hagi suspès la defensa (nota inferior a 5/10), es recuperarà únicament la defensa en període de recuperació, que s'haurà de superar amb un 5/10. El procediment d'avaluació i la ponderació serà similar al descrit per a la convocatòria ordinària.
Cronograma
Totes les activitats avaluadores tindran unes dates concretes de realització i lliurament, que es comunicaran a l'alumne/a en començar l'assignatura mitjançant el Cronograma.
Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Organización Panamericana de la Salud.
Elsevier (s.d.). Mendeley. https://www.mendeley.com/
Universitat Pompeu Fabra. (s.d.). Com elaborar un treball acadèmic: Treball fi de grau. https://guiesbibtic.upf.edu/treball-academic/formats/tfg
Sanchez, C. (2019). Normas APA séptima edición. https://normas-apa.org/
National Library of Medicine. (s.d.) PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
Sparkes, A., Smith, B. (2013). Qualitative Research Methods in Sport, Exercise and Health: From Process to Product. Routledge
O´Donoghue, P. (2009). Research Methods for Sports Performance Analysis. Routledge
Institut Municipal d'Investigació Mèdica de Barcelona. (2012). Calculadora de Tamaño muestral GRANMO. https://www.imim.es/ofertadeserveis/software-public/granmo/
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7ED - English). American Psychological Association.
American Psychological Association. (2021). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (4ED - Castellano). Manual Moderno.
González García, J. M., León Mejía, A., i Peñalba, M. (2014). Cómo escribir un trabajo de fin de grado: algunas experiencias y consejos prácticos. Síntesis.
Martínez-González, M. Á., Sánchez-Villegas, A., Toledo Atucha, E., i Faulín, F. J. (2014). Bioestadística amigable. Elsevier.
Margolles, P. (11 de Juliol de 2015). 14 + 1 técnicas para descargar GRATIS cualquier artículo científico. Neoscientia: Descubre como ser un científico 2.0. Recuperat el 08 de setembre de 2022 de http://www.neoscientia.com/descargar-articulos-cientificos-gratis
Google. (s.d.). Google acadèmic. https://scholar.google.es/
Universitat Pompeu Fabra. (s.d.). Com elaborar un treball acadèmic. https://guiesbibtic.upf.edu/treball-academic/inici
Navarro, I. Revuelta, G. (2011). Como hacer un vídeo científico. Disponible en https://ccs.upf.edu/wp-content/uploads/video-cientifico.compressed.pdf
Smith, M.F., (2021). Doing Research in Sport and Exercise: A Student′s Guide. SAGE
DOAJ. (2014). Directory of Open Access Journals. https://doaj.org/
EBSCO. (s.d.). Sports Discus.
Revuelta, G., Llorente, C. (2018). ¿Cómo elaborar un Póster científico?. CCS-UPF. Disponible en http://www.occ.upf.edu/img/imatges_cms/manualposters.pdf
Cambridge University Press. (2015). Diccionari bilingüe Angles-Espanyol i Anglès-Català. http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Corrector ortogràfic i gramatical català. (2012). Softcatalà. http://www.softcatala.org/corrector
Enciclopèdia Catalana. (s.d.). Gran Diccionari de la Llengua Catalana. http://www.enciclopedia.cat/diccionaris#.UV1M71KsG5I
Real Academia de la Lengua. (s.d.). Diccionario de la lengua española. http://www.rae.es/recursos/diccionarios/drae
Termcat - Centre de Terminologia. (2015). Diccionari de Terminologia (Ciències de la Salut i Esports). http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/198/
Martín, J. L. R., Tobías, A., & Seoane, T. (2006). Revisiones sistemáticas en las ciencias de la vida. FISCAM.
Universitat Pompeu Fabra. (s.d.). Mendeley: Gestor de bibliografies. Recuperat el 08 de setembre de 2022 de http://guiesbibtic.upf.edu/mendeley
Critical Appraisal Skills Programme Español. (2022). Programa de lectura crítica CASPe (varias herramientas). http://www.redcaspe.org
Gisbert, J. P., Bonfill, X. (2004). ¿Cómo realizar, evaluar y utilizar revisiones sistemáticas y metaanálisis?. Gastroenterología y hepatología, 27(3), 129-149.
De Larrucea, J. R. (2017). Introducción a la investigación. En Amat, O. & Rocafort, (Eds). Cómo investigar: trabajo de final de grado, tesis de máster, tesis doctoral y otros trabajos de investigación. (pp. 11-26). Profit.
González, I. F., Urrútia, G., & Alonso-Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista española de cardiología, 64(8), 688-696.
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Mata, M. J. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Paidotribo.
Argimon, J.M., Jimenez, J. (2019). Métodos de investigación clínica y epidemiológica (5ED). Elsevier
Hopkins, G. (2016). Sportscience. A new view of statistics. https://sportscience.sportsci.org/resource/stats/index.html