Que estàs buscant?
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport
Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Desenvolupar habilitats de lideratge, relació interpersonal i treball en equip
L’assignatura optativa de Psicologia de la Lesió aporta als alumnes de CAFE els coneixements bàsics sobre els aspectes psicològics que es donen
durant el procés de les lesions esportives.
Aquests coneixements són aplicables per a la majoria de sortides professionals (monitor de fitness, entrenador personal, preparador físic, tècnic esportiu...)
perquè permeten entendre i connectar millor amb les persones lesionades amb qui aquests professionals podran treballar i perquè són una ajuda de cara a
poder optimitzar millor les dinàmiques de readaptació.
El plantejament de l’assignatura (semipresencial i amb dinàmiques participatives) suposa treballar tant de manera individual i autònoma com també en
grups i participar en els treballs i exercicis programats.
Els objectius de l’assignatura són:
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Bloc 1. Antecedents de les lesions esportives (PRE-LESIÓ)
Bloc 2. Prevenció de lesions (PRE-LESIÓ)
Bloc 3. Gestió psicològica de la lesió (DURANT LA LESIÓ)
Bloc 4. Readaptació i situacions especials (POST-LESIÓ)
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora | Ponderació | Competències |
Avaluació contínua | 60% | G9, B2, G6, B3, G12 |
Examen final | 40% |
G9, B2, G6, B3, G12 |
Per tant, l'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i a través d’un examen final.
Avaluació Contínua
Té una ponderació total del 60% de la nota global de l’assignatura. Per tal de tenir dret a l’examen final, l’estudiant ha d’aprovar l’avaluació continuada (nota mínima un 5). Si es suspèn l’avaluació continuada, automàticament es suspèn l’assignatura.
Per poder fer mitjana entre les 3 proves de l'avaluació continuada, la nota en cadascuna d'aquestes haurà de ser igual o superior a 3 punts sobre 10. En cas de no arribar a aquesta nota mínima en qualsevol de les 3 entregues, l'assignatura quedarà automàticament suspesa.
Activitat |
Descripció |
Ponderació |
Criteri per poder fer mitjana |
Treball en parelles |
Aportar un cas d'un esportista lesionat. |
20% |
Entrega obligatòria Nota mínima de 3 per poder fer mitjana amb les altres proves i optar a l'aprovat de l'assignatura. |
Treball en grup |
Disseny d'un programa per prevenir i actuar davant les lesions: com aplicar la teoria a la pràctica concreta d'un club, equip o grup. |
20% |
Entrega obligatòria Nota mínima de 3 per poder fer mitjana amb les altres proves i optar a l'aprovat de l'assignatura. |
Treball individual |
Gestió psicològica de la readaptació d'un/a esportista lesionat/da. |
20% |
Entrega obligatòria Nota mínima de 3 per poder fer mitjana amb les altres proves i optar a l'aprovat de l'assignatura. |
Examen Final
L’examen final té una ponderació total del 40% de la nota global de l’assignatura i consistirà en la resolució de casos.
Per tal d'aprovar l'assignatura, l’estudiant ha de realitzar obligatòriament l'examen final i l'ha d’aprovar (nota mínima un 5). Si es suspèn l'examen i l'avaluació contínua està aprovada, es podrà anar a recuperació.
Per tant, els criteris NECESSARIS per fer la mitjana entre les activitats avaluadores són:
Activitat avaluadora | Criteri per fer mitjana |
Avaluació contínua | 5/10 |
Examen final | 5/10 |
Sistema de recuperació
Hi haurà un examen de recuperació. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Es guardaran les notes de seminaris, treballs per fer mitja amb l'examen de recuperació. En el cas de suspendre, els alumnes hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.
Activitat avaluadora en el període de recuperació |
Ponderació |
Examen |
40% |
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Williams, J. (1991). Psicologia aplicada al deporte. Madrid: Biblioteca nueva.
Ramírez, A., Alzate, R. & Lázaro, I. (2002). Efectos psicológicos de la lesión deportiva. Revista Motricidad, 9, 209-224
Weinberg, R. S., i Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Psicología.
Ortín, F. J., et al. (2014). Variables psicológicas e intervención en el periodo postlesión en el contexto deportivo. Revista de psicología del deporte,
vol. 23, 2, 465-471.
Ortín, F. J., Garcés de los Fayos, E. J. & Olmedilla, A. (2010). Influencia de los factores psicológicos en las lesiones deportivas. Papeles del
Psicólogo, 31(3), 281-288.
Buceta, J.M. (1996). Psicología y lesiones deportivas: Prevención y rehabilitación. Madrid: Dyckinson. (Link a Editorial. Consultar disponibilitat a la
Biblioteca)
Gordon, S. (1987) La psicología del deporte y el deportista lesionado. Apunts Medicina de l’Esport (Castellano), 24, 91, 47-56
Muñoz, A. (2017). Aspectos psicológicos del deportista lesionado. Fundamentos y modos de intervención para una mejor y más rápida
recuperación. Madrid: Tutor.
Podlog, L., Heil, J., & Schulte, S. (2014). Psychosocial factors in sports injury rehabilitation and return to play. Physical medicine and rehabilitation
clinics of North America, 25(4), 915-930.
Palmeira, A. (1998). Antecedentes psicológicos de la lesión deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 8(1), 117-132.
Abenza, L. (2012). Psicología y lesiones deportivas: un análisis de factores de prevención, rehabilitación e intervención psicológica. Cultura, Ciencia
y Deporte, 7(19), 70.
Olmedilla, A., Rubio, V. J., & Ortega, E. (2015). Predicting and preventing sport injuries: The role of stress. In Hopkins, G. Sports injuries (pp. 87-
104). New York: Nova Publisher Inc.