Que estàs buscant?
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L’assignatura d’Esports Nàutics I té un caràcter teòric-pràctic, repartit entre classes teòriques impartides al Tecnocampus i classes pràctiques realitzades als clubs nàutics, perquè l’estudiantat sigui capaç de basar-se en una sòlida base de coneixement per poder aplicar i transferir aquests coneixements adquirits en el context pràctic de manera més eficient i eficaç.
Es tracta d’una assignatura d’iniciació al món nàutic i als seus esports relacionats, entenent els fenòmens físics que influeixen en la navegació amb embarcacions en un medi aquàtic i la seva pràctica competitiva. La metodologia aplicada es basa en els estàndards de l’Escola de Vela Catalana impartits per la Federació Catalana de Vela.
La part pràctica de l’assignatura s’impartirà a les instal·lacions dels clubs nàutics, tal com s’indica en el cronograma de l’assignatura. Per al bon desenvolupament de les pràctiques, cada alumne haurà de portar el seu propi material: neoprè, calçat cobert que es pugui mullar, i roba de recanvi.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Endemés, se subratllarà la rellevància social i mediambiental de la perspectiva de gènere, a través del temari de la assignatura, així com mitjançant activitats de cerca de informació i debats crítics.
Tema 0. Presentació de l'assignatura: sessions presencials; model d'avaluació; recursos per a l'aprenentatge; bibliografia.
Tema 1. Història de la navegació
Tema 2. Iniciació als esports nàutics i les modalitats olímpiques
Tema 3. Modalitats nàutiques
Tema 4. Elements d’un vaixell
Tema 5. Conceptes bàsics de la navegació
Pràctiques. Iniciació als esports nàutics
Iniciació a la Vela Lleugera
Control de l’embarcació
Aparell
Coneixement del medi
Seguretat
Aprofundir en els coneixements tècnics i tàctics en vela lleugera i la realització de regates en vela lleugera en flota, per equips o match race.
Iniciació al Caiac
Iniciació al Windsurf
Iniciació al SUP
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
La qualificació final de l’estudiant és el resultat d’una avaluació contínua i una avaluació final. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
Un dels criteris necessaris per aprovar l’assignatura és aprovar totes les activitats avaluadores amb un mínim de 5/10.
REQUISITS PER SUPERAR L’AVALUACIÓ CONTÍNUA
L’assistència mínima obligatòria a les pràctiques és del 80%. Solament s’acceptaran faltes justificades per malaltia o causes majors certificades.
La qualificació de les activitats individuals ha de ser, com a mínim, de 5 sobre 10. No recuperable.
La qualificació de les pràctiques en grup ha de ser, com a mínim, un 5 sobre 10 amb una assistència obligatòria del 80%. No recuperable.
RECUPERACIÓ
Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l’assignatura. D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a recuperació si s’ha suspès l’examen. Si la qualificació és “no presentat”, no es podrà optar a la recuperació, tret que sigui per causa justificada i certificada. La pràctica no és possible recuperar-la.
CRONOGRAMA
Totes les activitats tindran unes dates concretes de realització que es comunicaran a l’estudiantat a l’inici de l’assignatura mitjançant el cronograma de la mateixa.
El cronograma i tot el contingut de l’assignatura poden ser modificats per causes majors.
Abascal, A. y Brunet, A. Apuntes de iniciación a la vela. Real Federación Española de Vela.
Chéret, Bertrand. (2008). Las velas: comprensión, trimado y optimización (3ª Edición). Ed. Juventud.
Bond B. & Sleight, S. (1995). Vela ligera (2ª Edición). Ed. Pirámide.
Sleight, Steve. (2008). Manual completo de vela. Ed. Blume.
Geoffrey Budworth. (2007). Nudos. Ed. Parragon books LTD.
Guías, recomendaciones y manuales disponibles en:
www.vela.cat