Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Lluís Albesa Albiol

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

àngel Joaniquet Oriol

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

Competències específiques
  • Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat

  • Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut

     

Competències generals
  • Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions

  • Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

Competències transversals
  • Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport

     

  • Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional

Descripció


L’assignatura d’Esports Nàutics I té un caràcter teòric-pràctic, repartit entre classes teòriques impartides al Tecnocampus i classes pràctiques realitzades als clubs nàutics, perquè l’estudiantat sigui capaç de basar-se en una sòlida base de coneixement per poder aplicar i transferir aquests coneixements adquirits en el context pràctic de manera més eficient i eficaç.

Es tracta d’una assignatura d’iniciació al món nàutic i als seus esports relacionats, entenent els fenòmens físics que influeixen en la navegació amb embarcacions en un medi aquàtic i la seva pràctica competitiva. La metodologia aplicada es basa en els estàndards de l’Escola de Vela Catalana impartits per la Federació Catalana de Vela.

La part pràctica de l’assignatura s’impartirà a les instal·lacions dels clubs nàutics, tal com s’indica en el cronograma de l’assignatura. Per al bon desenvolupament de les pràctiques, cada alumne haurà de portar el seu propi material: neoprè, calçat cobert que es pugui mullar, i roba de recanvi.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Endemés, se subratllarà la rellevància social i mediambiental de la perspectiva de gènere, a través del temari de la assignatura, així com mitjançant activitats de cerca de informació i debats crítics.

Continguts


Tema 0. Presentació de l'assignatura: sessions presencials; model d'avaluació; recursos per a l'aprenentatge; bibliografia.

Tema 1. Història de la navegació
Tema 2. Iniciació als esports nàutics i les modalitats olímpiques
Tema 3. Modalitats nàutiques

  • Rem
  • Kayak
  • Canoa
  • Surf/Paddle surf
  • Windsurf/Kitesurf
  • Vela lleugera

Tema 4. Elements d’un vaixell
Tema 5. Conceptes bàsics de la navegació

 

Pràctiques. Iniciació als esports nàutics

 

Iniciació a la Vela Lleugera
Control de l’embarcació

  • Control de la direcció amb el timó
  • Control de la velocitat amb la vela / Posició neutra
  • Control de l’escora amb el pes
  • Control de l’escora amb la vela
  • Virada per avant
  • Virada en rodó
  • Orsar/Arribar
  • Control de la direcció amb la vela

Aparell

  • Preparació de l’embarcació i cura del material
  • Identificació de les parts de l’aparell (Lèxic)

Coneixement del medi

  • Orientació amb el vent real
  • Navegació de través
  • Navegació de llarg
  • Navegació de popa
  • Navegació de cenyida directa
  • Sobrevent/Sotavent
  • Cenyida remuntada
  • Posició de la vela en cada rumb

Seguretat

  • Equipament personal
  • Hidratació i protecció solar
  • Dret de pas

Aprofundir en els coneixements tècnics i tàctics en vela lleugera i la realització de regates en vela lleugera en flota, per equips o match race.

 

Iniciació al Caiac

  • Parts embarcació i pala. Tipus de palada, embarcament i desembarcament des de rampa.
  • Posició seguretat a l'aigua. Remada endavant, enrere, control direcció caiac. Maniobres. Remolc.
  • Travessa remant fins a platja. Embarcaments i desembarcaments a platja. Bolcada i com desbolcar amb seguretat.
  • Exercicis lliures, curses, jocs d'equilibri sobre el caiac.

 

 Iniciació al Windsurf

  • Simulador i tast. Muntatge i desmuntatge del material.
  • Virada per avant, navegació de través.
  • Navegació de través i virades.
  • Rumbs de cenyida i empopada
  • Navegació al llarg i trabujades, remuntar de cenyida.

 

Iniciació al SUP

  • Tipus de taules: Com embarcar i entrar i sortir de port. Pala: com agafar-la, ajustar-la a la mida. Tipus de palada: Llarga, curta. Girs i frenada.
  • Equilibri i control de la taula.
  • Pràctiques de palades i girs. Control del rumb i la velocitat.
  • Travessa fins a platja. Embarcaments i desembarcaments a platja.
  •  Completar un circuit entre boies.

Sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):

  • 0 - 4,9: Suspens (SS)
  • 5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
  • 7,0 - 8,9: Notable (NT)
  • 9,0 - 10: Excel·lent (SB)

La qualificació final de l’estudiant és el resultat d’una avaluació contínua i una avaluació final. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:

  • Pràctiques grupals (avaluació contínua) 40%
  • Activitats individuals (avaluació contínua) 20%
  • Examen final (avaluació final) 40%

Un dels criteris necessaris per aprovar l’assignatura és aprovar totes les activitats avaluadores amb un mínim de 5/10.

REQUISITS PER SUPERAR L’AVALUACIÓ CONTÍNUA
L’assistència mínima obligatòria a les pràctiques és del 80%. Solament s’acceptaran faltes justificades per malaltia o causes majors certificades.
La qualificació de les activitats individuals ha de ser, com a mínim, de 5 sobre 10. No recuperable.
La qualificació de les pràctiques en grup ha de ser, com a mínim, un 5 sobre 10 amb una assistència obligatòria del 80%. No recuperable.

RECUPERACIÓ
Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l’assignatura. D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a recuperació si s’ha suspès l’examen. Si la qualificació és “no presentat”, no es podrà optar a la recuperació, tret que sigui per causa justificada i certificada. La pràctica no és possible recuperar-la.

CRONOGRAMA
Totes les activitats tindran unes dates concretes de realització que es comunicaran a l’estudiantat a l’inici de l’assignatura mitjançant el cronograma de la mateixa.

El cronograma i tot el contingut de l’assignatura poden ser modificats per causes majors.

Bibliografia


Bàsic

Abascal, A. y Brunet, A. Apuntes de iniciación a la vela. Real Federación Española de Vela.

Chéret, Bertrand. (2008). Las velas: comprensión, trimado y optimización (3ª Edición). Ed. Juventud.

Bond B. & Sleight, S. (1995). Vela ligera (2ª Edición). Ed. Pirámide.

Sleight, Steve. (2008). Manual completo de vela. Ed. Blume.

Complementary

Geoffrey Budworth. (2007). Nudos. Ed. Parragon books LTD.

Guías, recomendaciones y manuales disponibles en:

www.vela.cat