Que estàs buscant?
L'assignatura s'impartirà en castellà. No obstant, també s’utilitzaran recursos en català i en anglès. Els professors coneixen les tres llengües i, tant treballs/exàmens com els dubtes a classe, es poden preguntar/respondre en qualsevol d'aquestes.
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic
Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
La cinesiologia és la ciència que s'encarrega de l'estudi del moviment. Així doncs, aquesta assignatura se centrarà en l'estudi i anàlisi qualitatiu del moviment del cos humà, associat a la pràctica d'exercici físic i esport. Per a això, serà necessari aplicar els coneixements i competències adquirits en matèria d'anatomia, fisiologia i biomecànica.
L'objectiu d'aquesta assignatura és introduir a l'alumne/a de CAFE en el camp de la cinesiologia aplicada, aportant-li el coneixement requerit per comprendre l'anatomia de les estructures articulars i la funció neuromuscular, i el seu comportament i implicació durant el moviment del cos humà. L'aprenentatge i la comprensió d'aquests coneixements s'obtindrà a través d'un procés d'ensenyament centrat en l'estudi dels fonaments bàsics en cinesiologia i fisiologia articular, així com en l'anàlisi qualitativa del moviment durant l'execució de gestos analítics i globals.
Per als professionals de les CAFE, resulta fonamental conèixer i descriure amb detall els moviments analítics que es produeixen a nivell articular durant la realització d'exercicis, tant de caràcter analític com de caràcter global, identificant i abordant aquelles qüestions implicades en l'execució del moviment, i que estan relacionades amb els diferents àmbits d'aplicació (ensenyament, recerca, salut, oci i rendiment esportiu).
En aquesta assignatura l'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Continguts
Continguts de Cinesiologia de l’Exercici Físic
Tema 1. Estructura i funció dels sistemes corporals
Tema 2. Principis bàsics de l'anàlisi cinesiològic
Tema 3. Complex articular de l’espatlla
Tema 4. Complex articular del colze i el canell
Tema 5. Complex articular de la columna vertebral
Tema 6. Complex articular de la cintura escapular
Tema 7. Complex articular de la cintura pèlvica
Tema 8. Complex articular del maluc
Tema 9. Complex articular del genoll
Tema 10. Complex articular de turmell i de el peu
Tema 11. Introducció de la tecnologia en l'anàlisi cinesiològic
Tema 12. Anàlisi d'execucions globals
Tema 13. Anàlisi de la marxa
Tema 14. Anàlisi de la cursa. Mecànica i valoració
NOTA: els continguts corresponent a l'estudi de les diferents articulacions o extremitats, inclouen l'anàlisi artrocinemàtic i osteocinemàtic.
Sistema d’avaluació i qualificació
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
La qualificació final de l’alumne és el resultat d'un període d'avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives i un examen final. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent ponderació:
Avaluació contínua: aportarà el 60% de la nota final de l'assignatura. Aquest apartat consta de dues parts:
Examen final: aportarà el 40% de la qualificació final de l'assignatura L'examen serà presencial i estarà compost per dos tipus de preguntes:
Tabla 1. Resum de l’avaluació, tipus d’activitats i criteris per la seva superació
Avaluació |
Activitat avaluadora |
Criteris per la superació |
Ponderació |
Competències |
|
Continua individual |
Qüestionaris setmanals teòrics Qüestionaris post-pràctiques |
|
Igual o superior a 3/10 |
20% |
B4, G6, G8, G9, T1, T6, E7 |
Continua col·lectiva |
Informes de pràctiques |
Qualsevol nota entre 0 i 10 |
10% |
||
Treball col·lectiu |
Qualsevol nota entre 0 i 10 |
30% |
|||
Examen Final |
Examen final |
Igual o superior a 5/10 |
40% |
Requisits per superar l'assignatura
- En l’avaluació contínua individual, s'hauran de realitzar com a mínim el 70% dels qüestionaris individuals de l'assignatura (qüestionaris setmanals teòrics i qüestionaris post-pràctiques).
- En l’avaluació continua individual (qüestionaris setmanals teòrics i qüestionaris post-pràctiques), s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 3/10 per fer mitjana en la nota final, si no s’assoleix aquest requisit, l’assignatura quedarà suspesa.
- En l’avaluació continua col·lectiva, s'hauran de lliurar com a mínim el 70% dels informes de pràctiques realitzades al llarg de l'assignatura.
- En l’avaluació continua col·lectiva, els informes de pràctiques només es comptabilitzaran en cas d'haver assistit a la pràctica en qüestió. Si un membre del grup no assisteix a una pràctica, aquest quedarà exclòs de l’entrega de l’informe de pràctiques i tindrà una qualificació de 0/10 en aquell informe.
- En l’avaluació continua col·lectiva, els informes de pràctiques es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.
- Assistència i realització mínima obligatòria del 70% de les practiques, si no s’assoleix aquest requisit, l’assignatura quedarà suspesa.
- L'examen final no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5/10 per fer mitjana en la nota final. Si en l’examen final s’obté una nota inferior a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.
- L’examen final constarà de dues parts, una part tipus test i una part de preguntes obertes. Si no s’aprova la part tipus test amb una nota igual o superior a 5/10, no es corregirà la part de preguntes obertes.
Recuperació
- D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s’ha suspès l'examen final. Si la qualificació és de “No presentat”, no es podrà optar a la recuperació.
- Si la nota de l’examen final es inferior a 5/10 i, per tant, queda suspesa l’assignatura, s'haurà de recuperar l’examen final y superar la qualificació de 5/10.
- Es poden donar els següents escenaris:
- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la nota final de l’assignatura. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
- Examen final aprovat i nota final assignatura suspesa degut a l'avaluació continua: assignatura suspesa. L'avaluació continua no es pot recuperar i si la nota final de l’assignatura és inferior a 5/10, tot i aprovar l’examen final, l’assignatura quedarà suspesa.
Activitat avaluadora |
Criteri de superació d'aptituds |
Ponderació |
Competéncies avaluades |
---|---|---|---|
Examen final en 2ª convocatòria |
Igual o superior a 5/10 |
40% |
B4, G6, G8, G9, T1, E7 |
L'examen en convocatòria extraordinària comprèn la totalitat dels continguts impartits (teoria a l'aula, pràctiques i seminaris) i es realitzarà durant el període de recuperació.
Floyd, R.T. (2008). Manual de cinesiologia estructural (bicolor). Barcelona: Paidotribo.
Kapandji, I. A. (2007). Fisiología articular: Esquemas comentados de mecánica humana (6a
ed.). Barcelona: Médica Panamericana.
Lippert, L. S. (2013). Anatomía y cinesiología clínicas. Barcelona: Paidotribo.
Delavier, F. (2012). Guía de los movimientos de musculación: descripción anatómica (6a ed.).
Barcelona: Paidotribo.
Blanco Nespereira A (2002). 1000 ejercicios de musculación (5ª ed). Barcelona: Paidotribo
Vella M (2007). Anatomía y musculación para el entrenamiento de la fuerza y la condición
física. Barcelona: Paidotribo
Calais-Germain B. (1999) Anatomía para el movimiento I (1a ed). Barcelona: La liebre de
Marzo
Cos, F. y Irurtia, A. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues (II).
Apunts: Educació Física i Esports, 104, 127-137. doi: 10.5672/apunts.2014-
0983.cat.(2011/2).104.13
Cos, F., Marina, M. y Porta, J. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues
(III). Apunts: Educació Física i Esports, 105, 73-84. doi: 10.5672/apunts.2014-
0983.cat.(2011/3).105.09
Llucià, J. (2001). Musculación. Barcelona: Martinez Roca.
Ruiz Caballero JA (2012). Análisis del movimiento en el deporte. Sevilla: Wanceulen
Trew M., Everett T. Fundamentos del movimiento humano (5ª ed). Madrid: Masson
Hamill J., Knutzen KM. (2003). Biomechanical basis of human movement (2ª ed). Filadelfia:
Lippincott Williams & Wilkins
Waxman SG (2009). Neuroanatomia clínica (26ª ed). McGraw Hill
Cos Morera, F., Carreras Villanova, D., Cos i Morera, M. À., y Medina Leal, D. (2011).
Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues (i IV). Apunts Educació Física I
Esports, 105, 71–83. doi:10.5672/apunts.2014-0983.cat.(2011/4).106.09
Lloret, M. (2000). Anatomía aplicada a la actividad física y el deporte (2a ed.). Barcelona:
Paidotribo.
Weineck J (2013). La anatomia Deportiva (5ª ed). Barcelona: Paidotribo
Neumann D.A (2007). Fundamentos de rehabilitación física. Cinesiología del sistema
musculoesquelético. Barcelona: Paidotribo
Calais-Germain B. (2009) Anatomía para el movimiento. Tomo II Bases para ejercicios (2a ed).
Barcelona: La liebre de Marzo
Cos, F., Porta, J. y Carreras, D. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb
sobrecàrregues (I). Apunts: Educació Física i Esports, 103, 101-111. Recuperat de
http://www.revista-apunts.com/apunts/articulos//103/ca/101-111.pdf
Guyard JC (2008). Manual practico de cinesiología. Barcelona: Paidotribo
Kendall FP (2007). Kendall’s Músculos. Pruebas funcionales, postura y dolor. (5ª ed). Filadelfia:
Marbán
Izquierdo Redín, M., (2008). Biomecánica y bases neuromusculares de la activididad física y el deporte. Madrid: Médica Panamericana.