Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Eduard Domínguez Sala
Jordi Sarola Gassiot 
Mònica Ramos Siles 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Les presentacions orals a l'aula seran en llengua castellana i els seminaris pràctics en llengua catalana.

Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà.

Competències


Competències específiques
  • RAE2- Aplicarà els coneixements sobre l'estructura i funció del cos humà des del nivell mol·lecular a l'organisme complert, en les diferents etapes de la vida.
     

Descripció


L'assignatura d’anatomia humana, estructura i funció pertany al mòdul 1 de formació bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. 

L’objectiu de l’assignatura és dotar a l’estudiantat del coneixements anatòmics bàsics necessaris per a un desevolupament correcte com a professional de les ciències de la salut, així com els coneixements específics dels diferents òrgans, aparells i sistemes que integren el cos humà, tant de manera teòrica com pràctica a través de seminaris. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


Tema 1. Concepte i importancia de l’anatomia. Mètodes i fonts. Parts de què consta. Constitució del cos humà. Concepte d’òrgan, sistema i aparell. Terminologia anatòmica. 

Tema 2. Posició anatómica. Eixos, plans i punts de referencia. Terminologia general i local. 

Tema 3. Aparell locomotor I. Concepte. Generalitats sobre els ossos. 

Tema 4. Aparell locomotor II. Concepte d’articulacions i músculs. Classificació. Estudi del conjunt. 

Tema 5. Aparell cardiocirculatori. Concepte. Generalitats. Estudi del conjunt del cor i aparell cardiovascular. 

Tema 6. Aparell respiratori. Concepte. Generalitats. Estudi del conjunt. 

Tema 7. Aparell urinari. Concepte. Generalitats. Estudi de conjunt. 

Tema 8. Aparell genital masculí. Aparell genital femení. Concepte. Generalitats. 

Tema 9. Aparell digestiu (I). Concepte. Generalitats. Estudi de la boca. Vestíbul bucal. Paladar. 

Tema 10. Aparell digestiu (II). Cavitat bucal: genives, dents, lengua. Estudi del sòl de la boca. 

Tema 11. Aparell digestiu (III). Músculs masticadors. Articulació témporo mandibular. 

Tema 12. Aparell digestiu (IV). Estudi de les glàndules salivars. Classificació. 

Tema 13. Aparell digestiu (V). Estudi de la faringe: constitució anatómica. Configuració interna. 

Tema 14. Aparell digestiu (VI). Esòfag: morfologia. Relacions. 

Tema 15. Aparell digestiu (VII). Estòmag: morfologia. Relacions. 

Tema 16. Aparell digestiu (VIII). Duodè, pàncrees: morfologia. Relacions. 

Tema 17. Aparell digestiu (IX). Fetge: morfologia. Relacions. Estudi de la via biliar. 

Tema 18. Aparell digestiu (X). Intestí prim: jejú i ili. Morfologia. Relacions. 

Tema 19. Aparell digestiu (XI). Intestí gruixut. Colon. Morfologia. Relacions. Estudi del recte. 

Tema 20. Aparell digestiu (XII). Sistema linfàtic. Estudi de la melsa. Morfologia. Relacions. Constitució del sistema portal. 

Tema 21. Sistema nerviós (I). Concepte. Generalitats. Classificació. Estudi de conjunt de la cavitat cranial. Estudi del telencèfal. 

Tema 22. Sistema nerviós (II). Estudi del diencèfal i mesencèfal. 

Tema 23. Sistema nerviós (III). Estudi del rombencèfal. 

Tema 24. Sistema nerviós (IV). Estudi dels parells cranials. Concepte. Classificació. Distribució. 

Tema 25. Sistema nerviós (V). Estudi en conjunt de la medul·la espinal. Constitució anatòmica. Vies motores. Nervis raquidis. 

Tema 26. Sistema nerviós (VI). Organització morfofuncional del sistema nerviós. Vies sensitives. Vies motores.  Via gustativa. 

Tema 27. Sistema nerviós (VII). Sistema neurovegetatiu. Sistema simpàtic, parasimpàtic i neuroentèric. 

Tema 28. Sistema endocrí. Estudi en conjunt. Organització morfofuncional. 

Tema 29. Anatomia de superficie. Patrons corporals. 

Seminari 1. Antropometria 1. 

Seminari 2. Antropometria 2. 

Seminari 3. Antropometria 3.  

Seminari 4. Antropometria 4. 

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 -
Formació Bàsica:  

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació mínima 

Ponderació màxima

Resultats d’aprenentatge 

EP1 

Examen final 

20% 

40%

RAE2

EP2 

Exposicions orals, individuals i/o grupals 

15% 

60%

RAE2

EP3 

Treballs individuals o en grup 

15% 

60%

RAE2

 

Avaluació de la modalitat virtual: 

Codi 

Sistema d’avaluació 

Ponderació mínima 

Ponderació màxima 

Resultats d’aprenentatge 

EV1 

Examen a través de l’E-Campus 

5% 

15%

RAE2

EV3 

Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la matèria 

10% 

25%

RAE2

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Bibliografia


Bàsic

Gerard Tortora, Bryan Derrickson. (2013). Principios de Anatomía y Fisiología: Principios de Anatomía y Fisiología (13 ed.). Médica Panamericana. 

Richard L. Drake, Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell - Gray. Anatomia para estudiantes-Elsevier España (2005)