Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana i castellana.
Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà.
RAE1- Identificarà els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica.
RAE2- Aplicarà els coneixements sobre l'estructura i funció del cos humà des del nivell mol·lecular a l'organisme complert, en les diferents etapes de la vida.
L'assignatura de la biologia cel·lular pertany al mòdul de matèries bàsiques del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. És necessària per a la formació i comprensió de conceptes bàsics i complexes de la biologia humana.
Ens centrarem en l’estudi de la cèl·lula eucariota d’origen animal, de com està composada d’orgànuls i quines són les principals funcions d’aquests, així com d’altres estructures no organitzades en orgànuls, essencials per a les funcions que defineixen a una cèl·lula com a tal: nutrició, relació i reproducció.
En aquesta assignatura incidirem en les estructures i funcions cel·lulars i la seva relació amb el procés de la nutrició humana. També aprofundirem en l’estudi de la mitocòndria com a orgànul fascinant, des d’un punt de vista evolutiu. Del paper crucial que té en la fisiologia cel·lular i la seva relació amb la malaltia.
Alhora, desenvoluparem uns seminaris dedicats a l’estrès oxidatiu, a la relació de l’estrès crònic amb la salut i l’alimentació, al VIH i a una sèrie de casos clínics relacionats amb orgànuls cel·lulars concrets.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. Teoria cel·lular.
1.1. Descobriment de les cèl·lules.
1.2. Concepte i propietats bàsiques de la cèl·lula.
1.3. Característiques generals de la cèl·lula eucariota: estructura general.
Tema 2. Membranes cel·lulars
2.1. Composició, estructura i funcions de la membrana plasmàtica.
2.2. Transport selectiu a través de les membranes: difusió simple vs. transport facilitat per proteïnes (actiu i passiu).
2.3. Potencials de membrana i neurotransmissió.
Tema 3. Compartimentació cel·lular.
3.1. Principals orgànuls i funcions.
Tema 4. Transport intracel·lular de materials proteics i lipídics.
4.1. Descripció general del sistema d’endomembranes.
4.2. Vesícules de transport.
4.3. Exocitosi, endocitosi i fagocitosi.
4.4. Destrucció de proteïnes mal plegades.
Tema 5. Bioenergètica cel·lular.
5.1. Generalitats sobre el metabolisme: anabolisme i catabolisme.
5.2. Metabolisme aeròbic mitocondrial i transport d’electrons.
5.3. Energia química i síntesi d’ATP.
5.3. Estrès oxidatiu i espècies reactives de l’oxigen.
Tema 6. El citoesquelet.
6.1. Components: composició, estructura i dinàmica de polimerització i despolimerització.
6.2. El citoesquelet durant la divisió cel·lular, la prometafase.
6.3. El citoesquelet durant el desenvolupament embrionari, el creixement axonal.
6.4. Importància del citoesquelet en les unions cel·lulars i el transport.
Tema 7. Senyalització cel·lular.
7.1. Principis bàsics de la senyalització inter i intracel·lular.
7.2. Tipus de receptors: intracel·lulars i de superfície.
7.3. Integració de les senyals extracel·lulars i respostes cel·lulars a les mateixes. Vies de senyalització i missatgers.
Tema 8. Renovació cel·lular.
8.1. Proliferació cel·lular: control del cicle cel·lular. Elements cel·lulars implicats en la divisió cel·lular.
8.2. Supervivència I mort cel·lular: apoptosis, necrosi i autofàgia.
Seminaris.
Seminari 1.
Seminari 2.
Seminari 3.
Seminari 4.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 -Formació Bàsica:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
Resultats d’aprenentatge |
EP1 |
Examen final |
20% |
40% |
RAE1, RAE2 |
EP2 |
Exposicions orals, individuals i/o grupals |
15% |
60% |
RAE1, RAE2 |
EP3 |
Presentació treball seminaris individual o grupal |
15% |
60% |
RAE1, RAE2 |
Avaluació de la modalitat virtual:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
Resultats d’aprenentatge |
EV1 |
Examen a través de l’E-Campus |
5% |
15% |
RAE1, RAE2 |
EV3 |
Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la matèria |
10% |
25% |
RAE1, RAE2 |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Gerald Karp. (2011). Biología celular y molecular. Mc Graw-Hill/Interamericana. Madrid.
Bruce Alberts y col. (2016; 6a edición). Biología Molecular de la Célula. Editorial Omega.