Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents en llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals en castellà i anglès.
RAE3- Utilitzarà l'estadística aplicada a les Ciències de la Salut, reconeixent les bases psicològiques i els factors biòpsic-socials que incideixen en el comportament humà.
RAE7- Adquirirà habilitats de treball en equip com a unitat, en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals de dietètica i nutrició, mostrant habilitats de comunicació per a treballar de forma col·laborativa i obtenir resultats compartits.
RAE39- Serà capaç de participar en l'anàlisi, la planificació, la intervenció i l'avaluació d'estudis epidemiològics i programes d'intervenció en alimentació i nutrició en diferents àrees.
L'assignatura de Demografia, Estadística i Epidemiologia pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. Aquesta assignatura donarà a l’alumnat un coneixement introductori de les principals tècniques de recerca bioestadística utilitzades en l’anàlisi de dades biològiques.
La Demografia analitza les poblacions, fonts demogràfiques, creixement, mortalitat, fecunditat, nupcialitat, migracions, etc. Té com a objectiu adquirir coneixements bàsics relatius a l’anàlisi de la població, al seu canvi, estructura i fenòmens que l’afecten. Caldrà calcular i interpretar indicadors bàsics, conèixer i utilitzar les principals fonts demogràfiques i tenir coneixements de les principals teories de la població.
L’Estadística és la disciplina que permet analitzar i interpretar dades numèriques, cercar relacions i fer comparacions amb la finalitat de prendre decisions. L’assignatura vol introduir el mètode estadístic a través de conceptes estadístics bàsics.
L’Epidemiologia és una disciplina científica que estudia la distribució, freqüència i factors determinants de les malalties existents en poblacions humanes definides. Ajuda a la vigilància i control de malalties, per a crear programes d’ajuda a la promoció i educació per a la salut, gestió sanitària i altres.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es faran visibles les diferents respostes nutricionals i dietètiques tant en dones com en homes. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Mòdul 1. Demografia
Tema 1. Introducció a l’estudi de la població. Conceptes bàsics.
Tema 2.Demografia estàtica
Tema 3. Demografia dinàmica
Tema 4. Demografia sanitària.
Mòdul 2. Estadística
Tema1. Introducció a l’estadística aplicada en ciències de la salut
Tema 2. Estadística descriptiva
Tema 3. Probabilitat i funcions de distribució de probabilitat
Mòdul 3. Epidemiologia
Tema 1. El mètode científic
Tema 2. Tipus d’estudis. Disseny
Tema 3. Mesures de freqüència de malaltia
Tema 4. Mesures d’associació de malalties amb factors de risc
SEMINARIS
Seminaris 1 i 2. A les sessions de seminaris s'explicaran diferents conceptes necessaris per utilitzar-los de manera pràctica i relacionats amb temes tractats durant l'assignatura.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Formació Bàsica:
Sistema d’avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EP1. Examen 20% 40%
EP2. Treballs en grup 15% 60%
EV3. Qüestionaris online 10% 25%
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Josep Maria Argimon Pallàs, Josep Jiménez Villa. Métodos de Investigación Clínica y Epidemiológica (5ª ed.). Elsevier. Madrid, 2019.
Juan del Rey Calero, Ángel Gil de Miguel, Rafael Herruzo Cabrera, Fernando Rodríguez Artalejo. Fundamentos de Epidemiología para profesionales de la salud. Fundación Universitaria Ramón Areces. Madrid, 2007.
Christopher Duncan i Susan Scott. Demography and Nutrition: Evidence from Historical and Contemporary Populations. Wiley-Blackwell, 2002.
Leon Gordis. Epidemiología. 3a edición. Ediciones Hancourt S.A., 2005.
Moyses Szklo, Javier Nieto. Epidemiología intermedia: Conceptos y Aplicaciones. Díaz de Santos, 2003.